Annons:
Etikettövrigt
Läst 2396 ggr
SegerSims
9/6/14, 6:28 PM

Återställning av stationär dator, hur?

Måste städa ur min dator och jag kan inte minnas att jag har några återställningsskivor till den och då är min fråga, blir det bra med att klicka på den nedersta som syns på bilden? Är det något jag ska tänka på?

Annons:
[VSK]
9/6/14, 6:40 PM
#1

Ja du har nog inte så många andra alternativ, såvida du inte gjort egna kompletta backuper av din systemdisk. 

Återställ till fabrikstillstånd, kör alla uppdateringar och gör en systemavbildningskopia du kan boota upp på och återställa om det behövs i framtiden.

Inkanyezi
9/6/14, 6:43 PM
#2

Det kan vara värt att veta också att datorn förlorar allting som du har gjort efteråt, alla program som är installerade och alla data, alltså alla filer överhuvudtaget som du har lagt in. Den blir som ny, innehåller ingenting annat än systemet så som det var när den köptes.

Mer än en har blivit frustrerad över att alla personliga grejer försvinner, så gör inte någon återställning innan du har sett till att spara alla filer som du vill ha kvar på något annat media än datorns hårddisk.

SegerSims
9/6/14, 7:20 PM
#3

Ok tack ni båda, jag ska kolla med min sambo om han minns om jag gjorde några skivor när jag köpte datorn. 

Sitter just nu och flyttar filer till externahårddiskar.

En fråga till och datorn har en hårddisk D, behöver jag även tömma den?

[VSK]
9/6/14, 7:24 PM
#4

Nepp, den kommer raderas ändå.

SegerSims
9/6/14, 7:26 PM
#5

#4 Så jag måste flytta dessa filer med om jag vill ha dom kvar?

Ok tack så mycket! :-)

Finns det något som säger att återställningen inte kommer att fungera?

[VSK]
9/6/14, 7:56 PM
#6

ja flytta allt du vill ha kvar till annan hårddisk tex USB.

Annons:
SegerSims
9/6/14, 8:03 PM
#7

#6 Ok tack, hade hoppats på att slippa tömma D men så får det bli Tack! :-)

[VSK]
9/6/14, 8:15 PM
#8

Är D:\ separat hårddisk så är det lugnt, men är det en utökad partition så vet jag inte hur återställningsprogrammet väljer att göra.. ta backup för säkerhets skull ☝️

Zepp
9/6/14, 9:03 PM
#10

Fråga sambon om du satte in en extra hårddisk?😃😕

Utifall du inte gjorde detta lär det vara en del av din fabrikspartion.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

SegerSims
9/6/14, 9:21 PM
#11

#10 Det vet jag att vi inte gjorde i alla fall så det är bara att tömma, tack .-)

Zepp
9/6/14, 9:37 PM
#12

För övrigt lär du se om du öppnar chassit om det sitter två diskar där.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

bamse6311
9/7/14, 4:15 AM
#13

Ett par andra fråga i det här ämnet.

Hur ofta gör ni en systemavbildning?
Själv är jag ganska dålig på det där!

Nästa fråga, om man skall återställa datorn via en systemavbildning (från min externa hårddisk), behöver man en systemreperationsskiva då också eller är det två olika saker?

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
[VSK]
9/7/14, 5:46 AM
#14

Jag gör bara komplett backup kanske 2ggr per år. Före det så städar jag systemdisken på skräp, register, uppdaterar allt som går samt skannar datorn efter fulkod med diverse program.

Man kan göra en startbar USB-sticka utifall. Finns program för det i senare versioner av Windows.

deeman
9/7/14, 1:06 PM
#15

#13 De gånger jag återställer så sker en fabriksåterställning(1-2ggr/år).
Annars gör jag inte en systemavspegling mer än vid större uppdateringar, men jag tror också det har att göra med att jag arbetar mot ett NAS(typ ett hårddiskskåp som fungerar som en egen liten molnlösning/backup i företaget) etc.  Jag har skapat en avbildning på partitionen/farbriksåterställningen från datorn och lagrat den i NAS:et.
Tack vare detta så kan dator+OS farbriksåtertällas under ca: 20min.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


[VSK]
9/7/14, 1:09 PM
#16

NAS är helt okej. Kör sånt själv.

SegerSims
9/7/14, 2:42 PM
#17

Jag gör nu min återställning men jag börjar undra om det har hängt sig eller om det verkligen tar timmar.

Den är på installering av Windows Live Essential och där har den stått i över en timma nu tror jag. Är det som det ska vara eller fungerar det inte?

[VSK]
9/7/14, 3:22 PM
#18

nä det ska ej ta en timma normalt sett.

SegerSims
9/7/14, 3:26 PM
#19

Vad kan jag göra  då? Den ser ut som den gör något då 3 punkter laddar om man säger så men mer händer inte. :-(

[VSK]
9/7/14, 3:27 PM
#20

Jag förstår inte varför återställningsprogrammet skall installera WLE 🤔

Annons:
[VSK]
9/7/14, 3:35 PM
#22

Bara låta det gå då…

Zepp
9/7/14, 4:16 PM
#24

Hm.. Live Essentiall ingår inte utan den får man hämta själv.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

SegerSims
9/7/14, 4:22 PM
#25

Konstigt för det är just den som datorn av sig själv vill installera … 

Datorn skulle installera 24 saker och denna är som nummer 10 och inget händer alls och jag tror att den snart har stått still i närmare 3 timmar … Skrev fel tid tidigare.  Går den att hoppa över på något sätt?

Zepp
9/7/14, 8:12 PM
#26

Eh.. är du på installation av fabrikspartion eller låter du dator hämta hem alla uppdateringar därefter?

Jag brukar stänga av automatisk uppdatering det första jag gör när jag "blåst" en dator.. så jag kan mickla i lugn o ro.

Sen sätter jag datorn på automatisk uppdatering och instalation under natten, startar om den på morgonen oså hämtar den några 100 nya uppdateringar tills jag kommit hem.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

bamse6311
9/7/14, 11:51 PM
#27

#14 VSK  #15 deeman.
Tackar så väldigt mycket för svar.

#14 hur och var hittar man hur man skall göra en startbar usb-sticka?
Win7 home premium 64 bitars (svenska).

När jag gör en systemavbildning så lägger jag den alltså på extern hårddisk och när jag gör en systemreperationsskiva så brukar jag lägga den på DVD.

#15 har googlat på NAS men sådan möjlighet har jag tyvärr inte.

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
deeman
9/8/14, 12:52 AM
#28

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


bamse6311
9/8/14, 1:13 AM
#29

#28 deeman

Tackar så väldigt mycket för länk.

Bästa hälsningar,
Bertil

[VSK]
9/8/14, 2:37 AM
#30

bamse jag hittar inte länken i min dator nu, men google hittade denna. kanske den kan vara till hjälp.

http://www.idg.se/2.1085/1.236292/sa-fixar-du-en-raddnings-usb

bamse6311
9/10/14, 1:20 PM
#31

#30 VSK

Tackar så väldigt mycket för länken.
Skall läsa igenom direkt.

Bästa hälsningar,
Bertil

[VSK]
9/10/14, 1:41 PM
#32

Bamse. är det inte dags å våga ta klivet upp mot 8.1 nu då 🤦‍♂️

😃

Om du gör så, glöm inte att ladda hem program som gör att du får en startknapp, för annars så kommer du kanske vackla som en annan he he

bamse6311
9/10/14, 2:10 PM
#33

#32 VSK

Jo, det börjar väl bli det *skrattar*.

Jag köpte ju Win8 Pro redan när det kom och har det både på USB och DVD som jag också köpte.

Installerar jag det så får jag ju uppdatering till 8.1 och visst VSK i så fall så laddar jag också ner Classic Shell så att jag kan få det att se ut något så när som i mitt Win7, åtminstone med startknappen 😃.

Att jag inte installerade direkt när jag köpt det berodde väl mest på att mycket som man då läste om Win8 var väldigt negativt samt att jag trivdes med min 7:a 😂

Well, får se hur jag gör men jag har gör och har ju funderat på det väldigt länge nu, hahahaha.

Tackar för påminnelsen 👍

Bästa hälsningar,
Bertil

[VSK]
9/10/14, 3:24 PM
#34

#33

Jag var motståndare enda tills jag hittade "Start Menu X"

Annons:
bamse6311
9/10/14, 3:44 PM
#35

#34 VSK, tackar

Googlade och hittade lite om den, bland annat ett klipp på youtube.
Får man det på svenska om man laddar ner och installerar det?
Just det där med att läsa engelska är min akilleshäl.

Tackar än den gång 👍, skall fundera lite över hur jag skall göra.
Classic Shell skall jag klara ut men det här som jag såg på tubenklippet såg ju väldigt bra ut.

Bästa hälsningar,
Bertil

[VSK]
9/10/14, 4:05 PM
#36

Jodå bamse den är på svenska. Men ladda original, för det finns som sagt massor av kopior som innehåller annat skräp oxå.. Ja som väldigt många gratisprogram gör nu för tiden tyvärr.

deeman
9/10/14, 4:14 PM
#37

Nä -Bamse ska vänta, 9:an kommer snart ;-)

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


[VSK]
9/10/14, 4:18 PM
#38

ha ha ha japp 😂

kissidor
9/10/14, 4:25 PM
#39

men kommer han att våga installera det då 😉?

Värd på Mobiltelefoner och Android

[VSK]
9/10/14, 4:45 PM
#40

he he

Nu ska ni va snälla mot bamse 🤦‍♂️

😃

kissidor
9/10/14, 5:21 PM
#41

förlåt bamse 😊, men du vet att jag inte har ont i sinnet när jag skojar med dig 😃

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
SegerSims
9/10/14, 6:45 PM
#42

Kan berätta för er att min dator mår alldeles utmärkt efter söndagens bravader. Jag stängde av datorn och satte på den igen och den hoppade genast tillbaka där den var, dock i en kort sekund några inställningar senare så installerade den Windows Live Essentials igen men det verkade vara en annan variant och denna blev installerad utan problem. 

Öppnade sedan datorn och städade den med Luft på sprayburk (*edit) som jag har fått tips om här inne i en annan tråd i våras.

Så tack för er hjälp 😃🎈

Nu känns det som att jag har en helt ny dator. 😃

Kan lägga till att jag lämnade en fil i D disken och den låg kvar när det hela var över … 

*Skrev lite galet … Spray på burk … 🤪

Zepp
9/10/14, 6:46 PM
#43

Vänta på 9.1 så de flesta buggar är fixade!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

bamse6311
9/12/14, 4:17 AM
#44

 #36 #37 #38 #39 #40 #41 #43

Jo VSK och ni  andra, jag vet att många program innehåller en massa skräp.
Senast jag råkade ut för det var en gång när jag skulle  ladda ner AdwCleaner och tog det då via cnet som jag tidigare hade upplevt som säker men jäkla så mycket skräp jag fick med.

Det fanns inga sådana där kryssrutor som jag kunde avmarkera av men när jag tryckt på next ett par gånger så förstod jag att det inte stod rätt till då det inte heller gick att backa, så jag stoppade där.

Dock så fick jag både en ny startsida som inte var så lätt att bli av med även om jag använde Revo och avinstallerade då det återinstallerade sig själv igen.
Dessutom så fick jag en ny sökmotor som också ville återinstallera sig själv även om jag tog bort den  samt en del andra program som jag inte ville ha.

Well, allt det där fixade jag efter lite trixande och fixande.
Har i och för sig fuskat med datorer ända sedan ABC 800 och Basic men har aldrig satt mig in så mycket in i det.

När jag hade Win95 och som jag någon gång behövde omformatera med dels startdiskett och CD skiva så fick min äldsta son komma och hjälpa  mig med alla de där kommandona i promten eller det nu var i dos?!

Vill helst bara kunna trycka på powerknappen så skall allt funka.
Nåväl, en hel del har jag väl lyckats lära mig under åren och de senaste åren fixat det mesta när något hänt min dator 😃, nu skall jag inte förringa mig själv och mycket har jag lärt mig här genom att läsa i sajten datorn i iFokus samt på eforum.se och genom mina barn.

deeman, det där med Win8 är som sagt att jag köpte den redan när den kom ut och har den både på usb och köpte den även på DVD.
Anledningen att jag inte installerade det operativet är att jag läste så mycket negativt om det både här på iFokus men även på eforum.se

Med Win9 så blir det väl att plocka fram plånboken igen och som pensionär så är den ofta lite tunn 😃
Nåväl, jag köpte ju Win8 Pro även om jag fortfarande inte installerat den ännu.
Å andra sidan så vet man ju inte om MS kommer med ett lika bra erbjudande på Win9 som de gjorde med 8:an .

kissidor, nej inte alls, blir enbart glad för härliga skämt så absolut "no offence taken" hur som helst 😂
Kissidor, jag har aldrig någonsin varit rädd för att ladda ner program till min dator utan faktiskt  helst tvärtom *skrattar*.

På min förra burk som dog för något år sedan och med enbart med 80 GB HD som var vanligt på den tiden så var den helt full men en jäkla massa olika programvaror.

(Nu var det ju inte därför som den dog utan det var moderkortet och lika bra att köpa en ny).

Numera så har jag en burk med 1 TB HD och använder enbart bråkdel.
Numera installerar jag mest programvaror som jag behöver och har nytta av.
Tycker inte att det är någon större idé eller vits med att ha en massa programvaror som man ändå aldrig använder.

Zepp, som jag skrev i mitt svar till deeman så kan jag ju se om MS gör ett attraktivt pris och då ett attraktivt pris för min plånbok på 9:a när den kommer.

Alla, hur som helst så har jag ju Win8 liggande på både USB samt DVD som uppgraderas till 8:1 om eller rättare sagt när jag installerar den, får se hur jag gör då jag trivs väldigt bra med 7:an.

Anledningen att jag inte en köpte Vista  när den kom var för att jag trivdes så jäkla bra med XP och nu med facit i hand så kan man ju egentligen vara väldigt glad att man hoppade över den där Vistan.

TS Snuttgrodan, ber så väldigt mycket om ursäkt för att jag gick in i din tråd så att det kanske blev lite OT men tyckte att din frågeställning passade så bra in på det som jag senare frågade om.

Ber också alla om ursäkt att just det här inlägget blev så låååååååångt men det blir ofta så när jag sätter mig framför tangentbordet, det liksom bara flyter på utav sig självt 😂

Mina barn och andra som jag skriver sms till vet också att när det kommer ett sms från mig så är det oftast väldigt låååååååångt 😃

Bästa hälsningar,
Bertil

[VSK]
9/12/14, 4:31 AM
#45

Bamse, jag sitter här med morgonkaffet och småler åt Win95 😃

Jag minns när jag skulle gå från 3.11 till 95:an och jag fattade inte halvsju… En startknapp 😮

😂

Tror faktiskt jag har kvar Win95 C nånstans…

bamse6311
9/12/14, 4:48 AM
#46

#45 VSK

Jo, det var väl en del skillnader mellan de båda men jag gillade 95:an.

Skulle en gång i tiden i början på 90-talet skriva en väldigt lång marknadsplan på 3:11 där jag då också skulle ha en hel del diagram, både stapeldiagram och cirkeldiagram som jag gjort på exel.

Tack och lov så gjorde jag den här marknadsplanen ihop med en tjej som fixade så att det blev snyggt och fint att lägga in de här diagrammen i min text *skrattar*.

😃

Bästa hälsningar,
Bertil

[VSK]
9/12/14, 9:01 AM
#47

😃

Inkanyezi
9/12/14, 10:07 AM
#48

Jag för min del begriper inte varför man använder Windows, om det inte är så att man måste ha något Windows-specifikt program som inte funkar bra under Wine. Det gäller främst några spel som vill vara väldigt nära hårdvaran och tyvärr också programmet man använder för att logga in på banken med dosa. Övriga problem man kan få med Windows-program i olika varianter av Posix-system hänger ihop med filnamnen, som man måste vara uppmärksam på när man blandar systemen.

Jag har hittills inte stött på någon vanlig hemanvändare som inte skulle klara sig bättre med Linux. "Vill helst bara kunna trycka på powerknappen så skall allt funka." - Just det är närmast kännetecknet för moderna distributioner av Linux. Man trycker på knappen och datorn kommer upp. Den gör uppdateringar mycket kvickare än Windows, och allting bara funkar. Jag har kört Ubuntu från 2005, och när jag till slut fick ändan ur vagnen för att gradera upp min hårdvara, blev det Mint, som är en avknoppning av Ubuntu.

Så jo, jag trycker på datorns strömbrytare för att starta, och den går, och när jag ska stänga av den, så trycker jag på strömbrytaren igen. Mycket enkelt. Alla program jag behöver finns, och de är gratis. Inte ett öre har jag lagt ut för att gradera upp mitt system, och det har fungerat smärtfritt hela tiden. 

På jobbet var jag tvungen att använda Windows, eftersom det var vad som användes där. Bland kännetecknen är att uppdateringar ofta tar mycket lång tid, och att datorn någon gång inte fungerar efter att  den har gjort uppdatering. Windows var också sämre på att hantera ett äldre program gjort för Windows 3.10 (AutoSketch version 2). Det handlade om filnamnshanteringen. Jag kunde inte heller spara filer från det programmet på företagets Windows-server, eftersom antivirusprogrammet (F -Secure) hindrade det. Jag fick först spara lokalt, för att sedan lägga filen på servern med filhanteraren. 

Och skälet till att jag slutligen i år uppdaterade till en ny variant var att det numera görs websidor som innehåller så mycket bjäfs att de inte fungerar i äldre webbläsare, och att de nyaste webbläsarna inte kan installeras på äldre system. Det gäller bland annat iFokus. Tyvärr går inte heller de nyaste versionerna av de grafiska gränssnitten bra på gammal maskinvara. Man ska helst ha en flerkärnig sextiofyrabitars dator med massor av minne.

Att slänga ut pengar på att köpa en uppgradering av Windows är för mig obegripligt. Eftersom det i regel är så att nyare system kräver ny maskinvara, är det antagligen bättre idé att dumpa sin gamla burk, sälja på blocket exempelvis, och köpa en ny där den nya versionen följer med.

Men jag kommer aldrig att återgå till Windows, och skälet?

Vill helst bara kunna trycka på powerknappen så skall allt funka.

Annons:
[VSK]
9/12/14, 10:16 AM
#49

#48

Vilken enorm tur att vi alla har våra val då gällandes OS 🙂

SegerSims
9/12/14, 10:41 AM
#50

#44 Det är ingen fara, jag fick min hjälp ändå och det var ju huvudsaken för mig. 😃

Zepp
9/12/14, 2:42 PM
#51

Jag trycker oxå bara på knappen oså går datorn!

Anledningen till att jag kör windows är att det ligger på burken när jag köper den.. och de fungerar alltid smärtfritt.. så behovet att byta är minimalt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Inkanyezi
9/12/14, 3:04 PM
#52

Och en av anledningarna till att jag byter system är att jag i stort sett alltid tar över någon gammal häck som någon annan har haft, där jag vill ta bort allt som finns där och ha nytt alltihop. Mina sämsta erfarenheter med Windows ligger långt tillbaka i tiden, men för inte särskilt länge sedan ville en bekant ha hjälp med W8 och det var ju klart avtändande - främst gränssnittet. Men det funkade faktiskt, även om jag är mer van vid andra sätt att jobba. 

Bland det som jag verkligen uppskattar med Linux-system är att man kan ha flera arbetsytor, så att man inte behöver belamra samma skrivbordsyta med olika saker när man har flera bollar i luften. Jag behöver alltså inte minimera några fönster för att se skrivbordsytan, och jag kan ha flera arbetsytor med olika fönster och växla mellan dem.

En sak som är verkligt avgörande för mig är språket. Det är skälet till att jag installerade Linux på min frus dator, trots att hon ville ha Windows, som var installerat på den; den hade ett engelskspråkigt Windows, och hon kan inte ett ord engelska. För att inte sabba hennes möjlighet att återgå till Windows om hon skulle ha blivit missnöjd, stoppade jag helt enkelt i en ny fräsch hårddisk och installerade Mint 17 Cinnamon på den. Om hon vill ha tillbaka Win7 Professional, är det bara att skifta hårddisk. Faktiskt kan jag sätta i den hårddisken som andra hårddisk och starta valfritt system också, men det är lite krångligare att starta då.

När man har Windows har man ett språk, det man väljer när man köper det. Man får svenska på ett man köper här i Sverige, och det får man sedan leva med. Sedan har varje program det språk man har installerat det med. Jag behöver ha minst två språk installerade, svenska och spanska, och det kan jag inte få med Windows. Jag har också installerat det hos andra med andra språk, katalanska, finska, bahasa m.fl. Då kan jag lugnt installera med mitt eget språk, och sedan är det bara att installera språket som användaren ska ha. Nästan alla program får helt automatiskt språket användaren har valt för sitt skrivbord. Det är bara ett litet fåtal program som saknar översättning till vissa språk.

[VSK]
9/12/14, 4:26 PM
#53

#52

Du måste nog vidarutveckla det där med flera arbetsytor mm för jag förstår inte riktigt vad du menar…🤔

Arbetsyta?  I Windows heter det program. Att växla mellan olika program i Windows utan att minimera till skrivbordet har nog fungerat sen 90-talet iaf.

Vill man ha flera skrivbord så går det oxå att få i Windows.

Inkanyezi
9/12/14, 8:07 PM
#54

#53 Menar du att man i Windows kan ha flera skrivbordsytor med olika programfönster öppna samtidigt, så att man kan växla mellan de olika skrivborden och behålla alla programfönster öppna i vart och ett? Jag har aldrig sett någon göra det i Windows, så jag vet inte hur det skulle gå till. Förklara gärna.

[VSK]
9/12/14, 8:12 PM
#55

Tredjepartsprogram.

Annons:
Zepp
9/12/14, 8:16 PM
#56

Frågan är väl egentligen att man inte behöver flera skrivbord i Windows.. för man kan lätt switcha mellan flera program.. vilket jag gör dagligen i mitt arbete.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
9/12/14, 8:31 PM
#57

Jo det funkar ju sen urminnes tider. Alt+Tab

Trodde Inkanyezi önskade flera skrivbord och då finns det tredjepartsprogram för det.

Inkanyezi
9/12/14, 8:48 PM
#58

Jo, det är självklart enkelt att skifta mellan olika program, men det är också praktiskt ibland att ha program öppna och byta hela skrivbordsytan, där andra program är öppna. Det kan jag göra när som helst med Ctrl-Alt-pil utan att ändra någonting på den skrivbordsyta som jag lämnar, och sedan kan jag komma tillbaka till den lika enkelt. Jag kan också flytta fönster som jag har öppna på en yta till en annan ungefär lika enkelt. Var och en av skrivbordsytorna har sin egen miljö, som inte påverkar den andra.

Och det har man kunnat göra i UNIX långt innan Windows fanns - utan tredjepartsprogram. Det är liksom en grej som finns i systemet. Jag tycker att den är praktisk. Det är också mycket praktiskt att olika användare på samma maskin kan ha olika språk.

Upp till toppen
Annons: