Annons:
Etikettdatorköp
Läst 2416 ggr
HenryssonC
2014-09-07 21:47

Bästa datorn vid fotointresse?

Hejsan!

Är i behov av ny dator och har länge funderat på en macbook, men har väldigt stort fotointresse och har hört att det krockar lite? Undrar därför om någon här har tips på någon bra dator som lever upp till mina önskemål, och jag är ute efter en bärbar.

*Den MÅSTE vara väldigt bra att använda med just bilder, både till att redigera och kunna spara på.

*Gärna smidig att ta med på buss, så att man kan sitta och tex skriva och redigera på väg till skolan.

*Inte några inbyggda skithögtalare, utan de får gärna vara "lite bättre" men behöver inte vara de allra bästa..

Hoppas någon vet!

Tack på förhand! (:

Annons:
Vale
2014-09-07 21:56
#1

Varför skulle en Mac och fotointresse krocka?

Medarbetare på Borderline iFokus

HenryssonC
2014-09-07 21:58
#2

Har inte de väldigt kasst minne?😐

Som det ser ut på min nuvarande dator har jag 3000bilder som ständigt ökar^^

Zepp
2014-09-07 22:21
#3

Disk köper du hur stor du vill externt.. eller lagrar i molnet!

Det du främst skall kika på är grafikkort, då du kräver lite extra skall du satsa på ett med hårdvarurendering!

Dvs det blir en PC och den byggs enligt din egen spec av en välrenomerad firma!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

yeahsica
2014-09-07 22:45
#4

Hur mycket pengar har du att lägga på datorn?

Vill du förvara alla bilder på datorn eller kommer du att ha externa hårddiskar till lagring? (Kom ihåg att åtminstone ta backups!) Ska du förvara alla bilder på datorn tror jag du kommer behöva mer än 256GB hårddisk/SSD iaf. Bilder tar mycket plats. 

Hur stor skärm? 13'', 15''?

Vill du redigera film eller bara foton?

HenryssonC
2014-09-18 07:26
#5

Förlåt att jag inte har hört av mig, några vändor på sjukhus den senaste tiden.. Den måste vara bärbar, att redigera film är absolut inget som spelar mig någon roll.. Utan det är bilder som är kravet. Upp till 12.000kr på ett ungefär kan jag tänka mig lägga på datorn, kanske lite mer om det är nödvändigt :) 13" eller 15" spelar inte heller så jättestor roll. Har faktiskt inte tänkt på det här med extern hårddisk, har verkligen noll koll :|

Inkanyezi
2014-09-18 07:52
#6

Jag tycker nog att det ser ut som om en Mac skulle kunna passa dig, om du nu inte har en aversion mot Mac av ett eller annat skäl.

Foto är inte särskilt krävande när det gäller grafikkortet, men väl skärmen, eftersom man behöver ha god koll på färg och kontrast. Skärmarna på MacBook är bra, och det finns också andra bärbara som har bra skärm.

Vilket du än väljer är det viktigt att skärmen dels ska visa färger bra, dels inte ändra kontrast och färg när man betraktar den från lite olika håll. Alla billigare faller då bort, eftersom den bakbelysta LCD-teknik som används där inte visar bilden likadant när man ser den från olika vinkel.

Annons:
HenryssonC
2014-09-19 21:27
#7

Lite så jag har tänkt någon gång.. Men kan någon snälla idiotförklara det här med en extern hårddisk? X) Jag förstår ju vad det är men inte "hur det fungerar"😁

Inkanyezi
2014-09-19 21:54
#8

En extern hårddisk, eller ännu hellre åtminstone två, använder man för att spara sina bilder, och så har man inte mer bilder i datorn än vad den orkar med.

Bilder tar väldigt stor plats, och otroligt stor plats när de är många. Dessutom kommer råfiler till bilder att ta upp mycket större plats än de färdiga bilderna. De flesta vill spara sina råfiler, och datorn är en mindre bra plats för att lagra dem, eftersom hårddisken där ganska snart blir full, och man antagligen behöver utrymmet för mer dynamisk aktivitet än att lagra en massa råfiler.

Så i stället för att lagra alla bilder i datorn, använder man datorn bara för de filer man för tillfället jobbar med, medan de som är färdigbearbetade lagras på annan plats. En del vill ha en plats i "molnet", men de allra flesta av oss lagrar dem på egna hårddiskar. Men inte hårddisken som sitter i den bärbara datorn.

Man har alltså en extern hårddisk på exempelvis 2 TB, som är en vettig storlek för bildlagring, och så en till, som man speglar den första emot. När man börjar få närmare 2 TB filer där, är det dags att börja på ett nytt par diskar.

Man kan ha en NAS (Network Attached Storage - nätverkslagring), med RAID, om man vill ha det lite bekvämare, och så använder man den på liknande sätt. Fördelar med NAS är att man kopplar upp sig via nätverk, och att man kan ha mycket stort lagringsutrymme. En  NAS kan ha mycket större plats för lagring än en enda hårddisk. 

Om man vill ha med sig bilder att visa, kan man lägga dem i album, som man kopierar över till datorn när man har tänkt ta med sig den för att visa, men när man jobbar med bilder ska man helst ha ganska mycket fritt utrymme på datorns hårddisk. En del bildbehandlingsprogram har eget virtuellt minne, som ligger på hårddisken, och för exempelvis stackning eller panoraman av olika slag, behöver man mycket minne, ofta mer än vad datorn har som arbetsminne.

Så extern lagring är närmast ett måste när man börjar få mycket bilder.

HenryssonC
2014-09-20 11:14
#9

Då hänger jag med.. Tack!

Upp till toppen
Annons: