Annons:
Etikettwindows
Läst 548 ggr
Crucio
2014-09-08 15:32

Hjälp med dator som inte startar som den ska

Hoppas verkligen att någon datorkunnig person ska orka läsa detta, är i akut behov av hjälp!

Är i den klichéartade situationen att jag kan noll om datorer medan min pojkvän byggt och installerat sina själv sedan många år, och han är den som byggt och installerat mina sedan vi blev ihop. Nu har dock något gått fel och då vill han plötsligt inte ta ansvar för det enbart pga. att denna gång så fick jag hjälpa till genom att dra ut sladdar och skruva lös delarna när vi skulle bytta chassi, och då tycker han plötsligt att det inte bara är hans fel om något gått fel trots att jag enbart gjorde det han sa till mig och under uppsikt av honom. Så jag är något förbannad och hoppas kunna få hjälp på annat håll.

Detta är situationen. Vi bytte alltså chassi i helgen. Den enda hårdvara som byttes ut var RAM-minnet. Hade en äldre version av RAM tydligen, och bytte ut till nyare som hade nästan dubbel kapacitet enligt min pojkvän.

Har en kopia av Windows 7, mao. inte laglig, men det har jag alltid haft så det borde inte vara ett problem i sig. När datorn skulle startas upp första gången när vi bytt chassi startade den inte, anledningen visade sig då vara att BIOS i moderkortet inte resettats, vilket tydligen bara gjordes genom att ta ut och sätta i ett litet batteri i moderkortet. Efter detta startade datorn som den skulle.

Datorn startade även igår söndag som den skulle. Igår kväll åkte min pv hem till Sthlm och jag bor i Norrland, så där har vi problem nr 1, han kan inte hjälpa mig på plats.

Iaf. så nu när jag skulle starta den dök först en blå skärm upp med infon att Windows inte kunde startas som det ska. Startade om och först hade jag samma problem som när vi skulle starta upp datorn i lördags, datorn gick igång men inte skärmen. Startade om den igen. Denna gång startade skärmen men den stod och laddade jättelänge. Efter ännu en omstart fick jag alternativet att 'reparera installationen' och till slut gick datorn igång.

Nu är jag rädd att starta om den eftersom det krävdes tre - fyra omstarter imorse. Vill alltså veta vad som kan tänkas vara problemet. Något i hårdvaran, skadat moderkort, något annat? Vad innebär det att den ville reparera Windows-installationen och vad beror det på, vi hade ju inte ändrat något i mjukvaran?


Sajtvärd på Skrivlust

Annons:
Zepp
2014-09-08 18:14
#1

Och vad var finessen med att byta chassi?

Normalt sett så behåller man chassit och byter innehållet!

Du har altså fått en gammal dator med nytt hölje.

Testa att byta ut BIOS batteriet.

Sätter man in ny hårdvara så kan det ta tid vid uppstart.

Iomed att det hjälpte att reseta BIOS så tyder det mer på att batteriet är kasst.

Då brukar man få starta om några gånger så att BIOS får ställa in sig/hitta hårdvara via Plug and Play.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Crucio
2014-09-08 20:14
#2

Det var rent kosmetiskt. Är helt medveten om att man 'vanligtvis' byter ut innehållet men i detta fallet var det just chassit jag har velat byta ut länge och till slut hittade ett passande för ett bra pris, så är inte så ologiskt som det kanske verkade.

Har inte haft något problem med detta innan, så ifall det är batteriet som är kasst, varför skulle allt fungerat problemfritt innan och börjat krångla bara för att vi flyttat över grejerna? Verkar väl inte särskilt logiskt?

Vad innebär plug and play?


Sajtvärd på Skrivlust

Inkanyezi
2014-09-08 21:12
#3

Plug and play är att datorn talar om för mjukvaran vad den har för hårdvara, och att BIOS ställs in rätt för de bitarna, så att systemet får veta vad man har för dator och att de olika hårdvarukomponenterna dessutom fungerar med moderkortet. 

Batteriet kan vara kass, de håller några år. Men det är inte säkert att det är felet, om systemet ville reparera sig. I så fall är det mer troligt att du kan ha haft en felaktig fil någonstans, och skälen till fel kan vara flera. Bland de vanligare är att någon sektor på hårddisken har blivit dålig, eller att en "glitch" har orsakat något litet fel.

Batteriet är sannolikt ett CR2032 som du lätt kan få tag på.

Gör en kontroll av din hårddisk; om den är dålig kan den krascha när som helst.

Ladydragon
2014-09-09 11:03
#4

Börja med att öppna chassit och kontrollera att alla kablar sitter i ordentligt 

får du någon mer blåskärm så skriv upp vad där står….om man googlar på koden så brukar man få en ledtråd på vad som är fel 

vad menar du med att Windows exemplaret du har inte är äkta? är det en fulkopia så ja det kan orsaka hur många knepiga fel som helst… 

ska man betala för något så är det en äkta Windowskopia eller så kör man Linux som är gratis

Upp till toppen
Annons: