Annons:
Etiketthårdvara
Läst 2313 ggr
[Fisken 50+]
2014-09-08 16:22

UHD bild & HD ljud!

Finns det grafikkort som klarar både 4k-upplösning och de senaste HD-ljuden, exempelvis DTS HD Master Audio 7.1? Jag vill inte dela upp bildöverföringen utan skicka den över en HDMI.

Annons:
Kaj
2014-09-09 08:45
#1

I princip Ja på dina frågor. Men ljudet går ju via ljudkortet och inte grafikkortet. HDMI kabeln för över både ljud och bild även fast de kommer från olika kort i datorn.

För att uppnå 4K skall du använda en HDMI kabel med specifikationen 1.4 - och köp inte några billiga varianter utan var beredd att slänga ut sisådär 200-300 kr för en 2m. Billigare varianter kan visserligen vara 1.4 standard men har så dålig kvalitet att de sällan uppnår full prestanda.

Grafikkort finns det en uppsjö av som klarar 4K numer och dessamma gäller ljudkort med HD-ljud.

Goolga på följande så får du bra vägledning 
graphic card 4k monitor
hdmi 4k
sound card hd

[VSK]
2014-09-09 22:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Grafikkort som har HDMI har inbyggt ljudkort.

[Fisken 50+]
2014-09-11 21:01
#3

Hejsan och tack för svaren!

Nu för tiden kör man vanligtvis både bild och ljud genom grafikkortet. Det är väl för mer krävande applikationer man behöver ett separat ljudkort.

De dyrare gaming korten, 5.000 och uppåt, leverar vanligtvis mycket bra bild men har istället fake-ljud som inte är intressant. De billigare så kallade 4k-korten  är rent ut sagt bara skräp.

Jag ska ansluta en AV-förstärkare och det skulle underlätta att bara behöva ansluta via en HDMI.

Vad gäller HDMI kör jag med Supra. Det känns lite överdrivet att ge sig på ex AudioQuest Diamond även om bildkvaliteten är osannolik hög.

[VSK]
2014-09-11 21:13
#4

Varför Supra när det är digitalt?  Antingen kommer signalen fram eller inte. 🤔

Kaj
2014-09-12 10:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

#4. Dt är definitivt skillnad på kvalitet på HDMIkablarna. Tyvärr är det inte så enkelt som att signalen kommer fram eller inte.
Problemet är att leverantörerna sällan anger vilken nivå kablarna har inom ex 1.3 eller 1,4 utan priset få ses som en vägledning om man inte orkar ta fram detta på nätet per kabel innan man köper dem.

Låt mig ge ett exempel.
Jag köpte min Samsung TV ganska tidigt. Till den kopplade jag en ljudlimpa med inbyggd HDMI hub. Via HDMI kabel kopplade jag denna direkt till TVns HDMi.
Ljud och bild kom men jag drogs medproblemet att ljud inte var synkat med bild vilket var vanligt i de tidiga LCD TVna (nyare modeller justerar detta själva)
Om jag körde en HDMI 1.2 kabel blev det alltid problem så klart. Men iom HDMI1.3 så byggdes det in stöd för AV synk direkt i själva kabeln genom att den kunde analysera hur bild kommer i förhållande till ljud och ska då kunna justera detta.
Köpte då en HDMI1.3 av billigare modell. Ingen skillnad trots att den var 1.3 certifierad.
Köpte då en dyrare variant och då blev det lite bättre.
Gick sedan upp på en ClickTronic kabel 1.3 och vips var ljudet synkat med bilden.

Det är alltså så att i själva HDMI specifikationen ligger det en massa teknik som gör kabeln mer eller mindre bra. Bara för att det står 1.3 eller 1.4 på kabeln innebär det inte att man helt ut stödjer HELA specifikationen för det finns dessvärre flera nivåer inom varje HDMI standard (just nu 5 nivåer faktiskt). Det kan t ex vara så att en HDMI 1.3 inte fullt ut stödjer  1080p trots att det stödet finns inom specifikationen 1.3. Det kan då bero på att HDMI kabeln är av kvalitet HDMI 1. 3-Standard (är gjort för 720p och 1080i). Köper man i stället en HDMI 1.3-High-Speed får man stöd för 1080p och även för 3D. På samma sätt finns det nivåer för ljudet, bildkvaliten, färgdjup mm.
En billig kabel stödjer kanske bara några av specifikationerna men inte andra. Beroende på vad HDMI kabeln skall användas till bör man beakta vilken mininivå man behöver. Eller för att göra det enkelt köp en kabel som motsvarar i stort sett hela specifikationen och svälj att den kostar lite mer. Bara det att bild och ljud kan bli oerhört mycket bättre med en dyrare kabel som klarar mer är värt pengarna.
Sedan har även längden på kabeln betydelse. Ju längre kabel u behöver desto mer bör du överväga att satsa på en dyrare kabel.
Tyvärr anger leverantörerna av HDMI kablar sällan hela specifikationen därför brukar jag gå på priset men jag gör lite efterforskning på nätet först för där brukar man kunna hitta specifikationen för en specifik kabel och då vet jag om den har den nivå jag behöver innan jag köper den.
ClickTronic och Supra är kända för bra kablar som levereraer upp till max av alla HDMI standarder och kostar därför lite mer.

[VSK]
2014-09-12 10:40
#6

Om man räknar bort längden på kabeln och eventuell krav på viss skärmning, så har jag svårt att se att det skulle vara nån större skillnad (bortsett från kontakten då) mellan billig och dyr kabel. 

Digitalt är digitalt. 

Jag pratar "hemmamiljö".

Annons:
Kaj
2014-09-12 10:46
#7

Tro mig VSK - det är skillnad. Jag har kollat säkert 10-20 olika HDMI kablar av olika kvalitet och specifikationer och bild, ljud, färg etc varierar klart mellan de sämre och de bättre.

[VSK]
2014-09-12 10:48
#8

#7

Mellan vilka apparaturer då?

Kaj
2014-09-12 10:50
#9

Tro mig VSK - det är skillnad. Jag har kollat säkert 10-20 olika HDMI kablar av olika kvalitet och specifikationer och bild, ljud, färg etc varierar klart mellan de sämre och de bättre.

Sedan är det ju så att med tiden kommer även de billigare att klara de flesta om inte alla av specifikationerna. Vi är definitivt på väg dit men det är som sagt specifikationen på kabeln som är det viktiga att kolla och inte bara priset. Priset brukar dock ge en bra indikation på nivå men så klart kan det finnas en billig kabel som har alla specifikationerna.

vår gode vän Kjell och Co har hyfsad beskrivning av HDMI här

Kaj
2014-09-12 11:00
#10

Jag har testat mellan TV, ljudanläggning, DVD, BluRay, mediaspelare och dator fram och tillbaka.

Om man läser om HDMI specifikationen så ser man att det finns en massa där.

Jag ger dig 100% rätt i att den digitala signalen kommer fram oavsett kvalitet på kabeln men det är vad för information kabeln levererar digitalt som ger resultatet.
Ex om du har en HDMI Standard kabel för säg 75 kr och kör den mellan en BluRay spelare och din TV så kommer du få digital signal som kommer fram men den kommer inte fram i 1080p utan bara i 720p eller i 1080i.
Köper du en HDMI High-speed så klarar den av att leverera 1080p.
Desamma gäller om du behöver x.v color då måste du ha en High-Speed kabel och du måste även försäkra dig om att den klarar x.v color för det är inte säkert att den gör det bara för att kabeln är High-Speed. Det är det jag menar med att man bör gå ut på nätet och söka specifikationer på en specifik kabel om det är specifik egenskap från ex HDMI 1.4 man verkligen behöver.

[VSK]
2014-09-12 11:14
#11

#9

Mellan vilka apparaturer har du testat då?

Jag kan ju givetvis inte veta vilka ekonomiska möjligheter du har till att köpa snordyr värstingutrustning så kräver det bästa av signalkvalitet/avskärmning, men de prylar vi har i vårat hushåll funkar alldeles ypperligt med de HDMI-kablar vi har.

Det är lite som avskärmad nätverksmiljö. Kopplar man in avskärmade kablar till en billig router som inte är skärmad för fem öre, så kan man faktiskt få mera problem med skärmade kablar än oskärmade. (gäller normal miljö).

Jag har en kasse med HDMI-kablar liggandes med prisspann Biltema till 300kr för 1.8m så det är ju inga proffsgrejer precis, men de uppfyller sin funktion.

Det är som sagt möjligt att skillnaden är märkbar om man sitter på riktigt dyra apparater, säg TV 46" för +20 papp och en DVD-spelare för minst 5 papp och kör DVD Blåstråle i mörk kontrollerad miljö, men inget av det där förekommer hemma hos oss iaf 😃

Så det är nog mest placebo skulle jag tro 😉

Jag skall kika på din länk.

[VSK]
2014-09-12 11:41
#12

NU har jag läst länken och tackar för den. Den var intressant men påvisar bara det jag påstått.

På ett sätt så har vi ju båda rätt kan man ju säga. Men det beror ju på vilka apparaturer man använder samt eventuella yttre störningar vilket jag påpekade.

Våra dyraste HDMI-kablar vi har är skärmade och har OFC. Våra billigaste är Biltemas. Normalt sett så är jag allergisk mot Biltemas prylar, men skärmade runda HDMI-kablar är så satans stela, därav fick det bli Biltemas. 

DVD-spelaren vi har är en helt vanlig apparat gjord för Blue ray i 1000-kronors klassen och TV är en Philips 8005.a. Jag kan inte med min syn se någon som helst skillnad oavsett HDMI-kabel jag använder.

Bildexemplen på trasiga bilder som finns i länken du gav har jag aldrig någonsin sett.

Upp till toppen
Annons: