Annons:
Etikettoff-topic
Läst 996 ggr
Ridtravartjej
9/14/14, 7:01 PM

Datorn är konstig!

Min dator åkte i golvet igår och nu kommer jag inte längre än till välkomst texten och inge mer.. Vill inte formatera om datorn för då kommer jag förlora massa värdefulla bilder, någon annan som är geni på datorer som kanske kan hjälpa mig? Har en massa skolarbete på den också de är jäkligt viktigt! :o 

Kan säga att jag har Windows 8

Annons:
Inkanyezi
9/14/14, 7:50 PM
#1

En himla massa skolarbete? Och ingen backupp?

Då är kanske det bästa du kan göra att plocka ur hårddisken, sätta den i ett USB-kabinett och ansluta den till en annan dator och först göra backupp, om det inte är något större fel på skivan, dvs om den fungerar som den ska bortsett från starten. 

Sedan kan du fundera över vad du ska göra med datorn och hårddisken.

Ridtravartjej
9/15/14, 12:23 PM
#2

#1 men hur går de att plocka ur en hårddisk ur en bärbar?

Taggeman
9/15/14, 4:07 PM
#3

Det är lite pyssligt beroende på vilken sort du har. En del har en lucka i botten o andra får man öppna hela undersidan. Har du ingen manual? Vad är det för sort? Kolla på nätet om info.

Var hårddisken igång när du tappa den, så kan den va skadad dom är känsliga för stötar om det inte är en ssd disk.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Zepp
9/15/14, 8:36 PM
#4

Det är ofta väldigt lätt att montera bort en disk från en laptop.. är det mer än tre skruvar så är det rekord.

Det är altså luckan med symbolen för disk!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Inkanyezi
9/15/14, 9:30 PM
#5

På en del kan man dra ut den efter att lätta på ett lås, och på MacBook är det lite mer än tre skruvar (bort med ramen runt batteriet), men alla jag har sett är det ganska lätt på. 

Det finns rätt billiga kabinett att köpa, och hårddisken blir en extern USB-disk om man stoppar in den i ett sånt. Om du kommer ända till "välkommen" så fungerar disken troligen och är bara skadad på filerna som ska starta datorn.

Du kan göra ett försök att starta i felsäkert läge innan du börjar rota i det, men du bör absolut backa upp ditt arbete, så se till att du har åtminstone en tillräckligt stor USB-sticka till hands om du startar felsäkert. Lyckas du få igång den, så kopiera hela din användarmapp dit.

Liz85
9/15/14, 9:41 PM
#6

Kopiera användarmappen är väl bara nödvändigt om man spar sina saker i just den mappen. Alla gör inte det, jag hör till en av de. Spar man sina bilder, texter, skolarbeten och annat någon annanstans är det i första hand de mapparna  som man ska kopiera.

Annons:
Upp till toppen
Annons: