Annons:
Etikettannonsprogram-virus
Läst 5812 ggr
Kajsami
9/15/14, 5:48 PM

Hur få bort störande reklamrutor (virus?)

Den här tråden är en konsekvens av tråden "Byta plats på bilder i bildvisaren". Jag blev tipsad där om att ladda hem Picasa och det gjorde jag. Via Google.  Och efter det har jag bara fått en massa skit med datorn. Varje gång jag öppnar en internetsida får jag antingen upp ett nytt fönster med reklam för något. Då kan jag iallafall trycka bort rutan genom krysset i högra hörnet. Eller så får jag upp mindre reklamrutor till höger på sidan. Och det är det värsta, för de rutorna går inte att stänga av och de står i vägen så man inte kan läsa på sidan eller skrolla.

Jag har avinstallerat Picasa, men problemet kvarstår. 

Vad skall jag göra???  

Jag har AVG som antivirusprogram (gratisversionen), skall jag göra något i det, och i så fall vad?

Annons:
LajvKrattan
9/15/14, 5:53 PM
#1

Prova att öppna AVG och se om det finns en funktion för att genomsöka datorn.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Kajsami
9/15/14, 6:12 PM
#2

Och var finns det inne på AVG? Någon som vet? Jag hittar inte nåt sånt. 😕🤔

LajvKrattan
9/15/14, 6:19 PM
#3

Konstigt. Ladda ned Microsoft Security Essentials (gratis) och använd sökfunktionen där i stället. Security Essentials är Microsofts egna antivirus och det fungerar väldigt väl. AVG för med sig irriterande extensions till ens webläsare och det är sällan ett gott tecken så du kan lika gärna avinstallera AVG helt.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Kajsami
9/15/14, 7:06 PM
#4

Tack för tips. Din länk fungerade dock inte riktigt, jag kommer till ett oseriöst test om hur smart man är… Det är väl säkert virusskitet i min dator som gör det så. Men jag googlade på Microsoft Security Essentials och man kunde välja  mellan följande två versioner eller vad det är: 
SVSE\amd64\MSEInstall.exe
SVSE\x86\MSEInstall.exe

Hur vet man vad man skall välja??

Kajsami
9/15/14, 7:12 PM
#5

Hmm, nu ser jag att även jag länkar till reklam och  oseriösa grejer. I mitt senaste inlägg är orden "test", "dator" och "Microsoft" orangemarkerade med dubbla understreck och länkar till diverse skit. Ser ni också detta?  Eller är det bara på min egna dator som detta syns?

Kajsami
9/15/14, 7:20 PM
#6

Jag misstänker att det är de där extensionen som orsakade problemen.  För när jag installerade Picasa så frågade AVG om nåt konstigt som jag inte förstod och som de rekommenderade och så klickade jag på det. Så  det hela kan vara AVG-relaterat, jag har på nåt sätt en känsla av det för AVG betedde sig lite annorlunda sen också och gav en ruta att jag hade 193 fel och när jag klickade på "Reparera" kom jag till en betalsida. 

Men det vore ju skumt om ett antivirusprogram skapar virus. Jag fattar liksom noll här. 🤔

Annons:
Zepp
9/15/14, 8:14 PM
#7

Ladda ner Malwarebytes antimalware!

https://www.malwarebytes.org/downloads/

Är man inte fena på datorer skall man helst ha ett köpt antivirussystem!

Kör sen Ccleaner och Glary utillitys!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Taggeman
9/15/14, 8:19 PM
#8

Den här kan du oxå köra sen den ska ta bort pup ock annat skit som kan va svårt att få bort.  Från adws hemsida  https://toolslib.net/downloads/viewdownload/1-adwcleaner/

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Kajsami
9/15/14, 8:29 PM
#9

Jag hann inte få något svar, men jag bara tryckte på det första alternativet och hoppades att det skulle bli bra. Jag avinstallerade AVG först då det stod att man skulle avinstallera det antivirusprogram man redan har.  Men jag fick upp en ruta där det stod att jag inte behöver installera Microsoft Security Essentials. Det står att i min version av Windows så ingår det en uppdaterad version av Windows Defender som ger samma skydd. 

Så jag behöver alltså inte ha något antivirusprogram??? 

Men hur skall jag göra åt reklamruteproblemet som kvarstår??

Nu har jag alltså flera problem. Reklamrutor som gör att jag inte kan använda internet så bra samt att jag inte har något antivirusprogram. För att inte tala om huvudproblemet som skapade allt skit, att jag inte kan hantera bilder med min dator.

Det här blir bara värre och värre….  Jag vet inte vad jag skall ta mig till!!! *gråter* 😕

Aniara14
9/15/14, 8:30 PM
#10

#7 Är det verkligen så smart att rekommendera Glary Utilities till en person som, enligt egen utsago, inte är så jättebra på datorer? Det verkar ju tyvärr som om det är ett program som ibland kan ställa till en del oönskade problem, bl a Blue Screen of Death.

Jag laddade ner och testade det lite för ett tag sen, men det kändes inte riktigt bra, så jag avinstallerade det igen, och då fick jag frågan om varför jag gjorde det, och då fanns just det alternativet med, om det berodde på att det hade orsakat en BSoD.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Zepp
9/15/14, 8:34 PM
#11

Mnjae.. Glary är skottsäkert, det skrapar mest på ytan.

Ioförsej finns avancerade funktioner i detta oxå.. men de rekomenderas man inte att använda om man inte vet vad man gör.. gäller för övrigt utforskaren i Windows oxå!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Kajsami
9/15/14, 8:56 PM
#12

Jag vet inte vad eller vem man skall tro längre.  Jag får väl slänga den här datorn och köpa en ny typ…   😕

Dyra problem, det här, 5000 kr gav jag för datorn, för bara ett halvår sen. 😕

Aniara14
9/15/14, 9:01 PM
#13

#11 Ja, jag tyckte i alla fall att GU verkade lite för självsvåldigt och oförutsägbart för min smak. T ex så var det förinställt på att utföra defragmentering innan Windows startar, och det hade jag hellre velat ställa in själv i så fall.

Men det allra fånigaste var på fliken Autostarthantering. När jag markerade mitt Anti virus program, så stod det ungefär så här: "17 % förordar att inaktivera eller fördröj det". Vilken jättebra idé att stänga av antivirusprogrammet, eller hur?!?

Nej, då håller jag mig mycket hellre till Malwarebytes Antimalware. Det har jag haft länge nu, och det har hittills aldrig ställt till nåt krångel eller problem, och heller inte hittat på nåt oväntat eller konstigt. Dessutom är det väldigt lätthanterligt och enkelt att förstå sig på. Mycket lämpligt för både nybörjare och mera vana datoranvändare alltså.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Annons:
Aniara14
9/15/14, 9:19 PM
#14

#12 Den personen som rekommenderade dig att ladda ner Microsoft Security Essentials gjorde ett litet misstag, eftersom det är avsett för äldre versioner av Windows, alltså Vista och 7.

För Windows 8 och 8.1, är det Windows Defender som gäller, och den finns ju redan installerad på din dator, och behöver alltså inte laddas ner. Men den anses inte vara lika bra och effektiv som ett riktigt Anti Virus program.

Själv använder jag F-secure, och det har funkat utmärkt hittills, är föredömligt lättanvänt, och verkar inte heller särskilt betungande för datorn. Du kan få prova det gratis i 30 dagar om du fyller i några uppgifter längst ner på sidan i länken.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Zepp
9/15/14, 10:17 PM
#15

#13

När jag har användt Glary stänger jag av det!

Man har det bara för att rensa register och tempfiler.

Finns nog de som gillar att ha det på hela tiden.. föresten så kan man avinstalera det när man rensat färdigt.

Jag låter alldrig något program vara aktivt eller laddas i autostart om jag inte själv valt det.

Malwarebytes gör något helt annat än Glary och Ccleaner.. ofta behöver man först döda programet och sen ta bort filerna som infeketerar datorn.. för gör man inte det så är det stor sanolikhet att det laddar om sig.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

LajvKrattan
9/15/14, 10:24 PM
#16

#14 Så pass? Mycket pinsamt, jag ber om ursäkt.

TS: Ladda bara ned valfri antivirusprogramvara som har listats här i tråden och gör en genomsökning. Alla antivirusprogram som har uppdaterade definitioner (alla de bra) brukar leta rätt på och ta bort sånt skräp som du har drabbats av.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Aniara14
9/15/14, 10:25 PM
#17

#15 Ja, jag har ju lyckligtvis inte drabbats av några PUPs ännu, i varje fall så har inte Mbam hittat några hittills, fast jag kör en skanning minst en gång varje dag.

Hoppas bara att det beror på att det faktiskt inte finns några på datorn, och inte att det beror på att Mbam inte hittar dom…

An ounce of prevention is worth a pound of cure

bamse6311
9/16/14, 3:48 PM
#18

Rekommenderar också Mbam.

Dock så ersätter det ju inte ett antivirusprogram.
Själv så har jag AVG free och har aldrig råkat ut för de problem som du har haft.

Ett annat gratis antivirus är Avast som tillsammans med AVG oftast brukar hamna bäst i test.

Inte tusan Kajsami skall du behöva kasta bort en dator som kostade 5 000 SEK för ett halvår sedan.

Om inget annat hjälper så kan du ju återställa datorn men det skall troligtvis inte behövas i ditt fall.

http://www.avast.com/sv-se/

http://free.avg.com/eu-en/homepage

Ett annat bra program som brukar rekommenderas är Ccleaner.
Detta är dock inget antivirusprogram eller ersätter Mbam utan ett rensningsprogram som städar upp.

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.124629

Bästa hälsningar,
Bertil

Kajsami
9/16/14, 9:56 PM
#19

Min datorkunnige bror fick rycka ut och vara räddningen i nöden. Jag brukar inte vilja besvära honom "i onödan" (annars hade han ju lätt fått agera datordoktor var och varannan dag typ), så det är verkligen när saker är akuta som jag konsulterar honom. Och han fick sitta hela kvällen med mina viruspopupskit. Han gjorde något med Malawarebytes eller vad det hette - någon här i tråden tipsade ju om det också. Så nu är problemet löst! Ser ut så iallafall, på de sidor jag varit inne på hittills har det varit fritt från reklampopupfönster. 🙂

Tack alla här i tråden iallafall, även om det blev brorsan som fick rycka in då det blev alldeles för komplicerat för mig. Han installerade om AVG åt mig också och visade hur jag skulle göra för att scanna igenom

Bertil skrev något om Ccleaner, det har jag nog hört talas om förut. Vad gör detta program? Och är det gratis?

LajvKrattan
9/16/14, 10:03 PM
#20

#19 CCleaner rensar bort onödiga filer som skräpar på datorn. Det är gratis.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Annons:
Kajsami
9/16/14, 10:32 PM
#21

Tack, skall kolla upp detta.

Och nu har jag redan fått nya datorproblem…. När jag skrev förra inlägget så måste jag ha kommit åt någon knapp eller nåt sånt, för jag fick upp en ruta som jag inte hann läsa och sen ser jag allt på den här sidan i mindre format, vs mindre typsnitt och så.  Men det är bara här på Datorn i fokus, och inte på några andra ifokussajter, där ser jag allt i vanlig storlek. 

Vad är det jag kan ha råkat kommit åt? Och hur skall jag göra för att få normal storlek igen?

Aniara14
9/16/14, 11:00 PM
#22

#21 Kajsami, jag tycker att du ska strunta i att använda CCleaner. I synnerhet den så kallade register rensningen skulle i varje fall aldrig jag våga ge mig på.

Dels så verkar det vara en del som fått allvarliga problem av det, dels och viktigast, så avråder Microsoft själva helt från att använda register rensningsprogram överhuvudtaget.

Enligt dom så är risken stor att det gör mer skada än nytta. Och det är ju faktiskt Microsoft som har skapat Windows, så då borde dom ju veta bäst.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Inkanyezi
9/16/14, 11:36 PM
#23

Det du har kommit åt är antagligen Ctrl-minus, som minskar storleken på din webbläsare. Samma med en del andra program.

Prova att först trycka Ctrl-noll, dvs Ctrl-tangenten och en av tangenterna med en nolla på, antingen i raden upptill eller den som är till höger på nummertangentbordet.

Sedan, om du vill ha det större, så trycker du Ctrl-plus - dvs vilken som av tangenterna som visar plus, lättast att hitta längst till höger på ett vanligt tangentbord.

Man kan också hålla ner Ctrl-tangenten och rulla med mushjulet för att minska eller öka storleken i webbläsare och en del andra program.

Upp till toppen
Annons: