Annons:
Etikettövrigt
Läst 2191 ggr
Scorpio97
2014-09-21 17:41

Ljudet försvann efter uppdateringar

Min skoldator är en ThinkPad, med Linux. För nån vecka sedan fick vi sätta in nya nätverkskort, eftersom internet jämt krånglade innan. När jag startade datorn efter så kom det upp att det fanns massa nya uppdateringar, så jag accepterade dessa. Våra lärare har nämligen sagt att vi ska acceptera alla uppdateringar som kommer upp.

För några dagar sedan kom det upp igen. Efter dom uppdateringarna så ser startsidan annorlunda ut, och jag kan inte ändra ljudnivån. Tydligen hade jag inget ljud på innan jag uppdaterade, så nu har jag inget ljud alls. Det händer ingenting när jag klickar på höj/sänk knapparna på skrivbordet, och det går inte att klicka på ljudsymbolen i "menyn" som det gjorde förr.

Självklart kan jag få hjälp med detta på skolan, men dom brukar ha mycket att göra så då får jag förmodligen lämna in den, och jag behöver datorn till skolan så det vore dumt. Så om något vet hur jag kan fixa detta vore det underbart. (Kanske går att hoppa tillbaka till tidigare uppdatering eller så?)

//Jessie


//Jessie

Annons:
Inkanyezi
2014-09-21 20:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag antar att det inte bara är att du har råkat stänga av den. Om ditt system har en panel där högtalaren finns, kan den vara avbockad där.

Jag tror att det är mer lämpligt att du går in på ett Linux-forum och ställer frågan där, men också talar om precis vilket system du har. Tydligen har uppdateringen gjort att det har blivit något fel med ljudhanteringen, och om du har otur så finns kanske inte någon lämplig drivrutin till ditt ljudkort med det nya systemet, där du troligen har fått en ny kärna.

Men problemet är aningen för komplext för flertalet av deltagarna här.

En sak du kan göra är att ladda hem ett nytt program för att kontrollera ljudet och se om det funkar. Det kanske bara är volymkontrollen som strular?

Alla program som finns i de vanliga förråden är säkra, så om du letar efter equalizer och annat som har med ljudkontroll att göra, så kanske du hittar något som löser ditt problem. I min programhanterare har jag "Ljud och Video" i övre högra hörnet.

Scorpio97
2014-09-21 21:00
#2

Okej, ska prova att ladda ner något ljudkontroll-program.

Har du något tips på forum för linux-användare?


//Jessie

Inkanyezi
2014-09-21 21:03
#3

Sök efter forum för just din variant av Linux. Det finns hundratals olika, och i de flesta av de modernare systemen är det lite olika verktyg för att hantera program till det grafiska gränssnittet. Själv använder jag Mint, och där finns ett forum att vända sig till redan placerat som ett bokmärke i webbläsaren.

Scorpio97
2014-09-21 21:03
#4

Tyvärr vet inte jag vilket version jag har, går det att kolla på något vis?


//Jessie

Inkanyezi
2014-09-21 21:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Om du utan att ha något program öppet trycker F1 bör du få upp hjälpen för ditt system, och där framgår det vilket system du har. Vanligen får man upp hjälpen i ett webbläsarfönster. Det som jag får upp ser ut så här, och där finns länkar till flera olika sajter att besöka för hjälp.

Inkanyezi
2014-09-21 21:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Det finns femtielva olika sätt att kolla vad man har, men om man har grafiskt gränssnitt så är det kanske enklast att bara föra musen över knappen "meny" i panelen, så talar den om vilket system man har. Eller så kan man som här, gå in i Inställningar och välja Välkomstskärm, så kommer det här upp för mig:

Annons:
Inkanyezi
2014-09-21 21:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Som du ser kan jag välja en himla massa olika saker där, bland annat forum där jag kan fråga om olika saker, och diverse olika hjälpmedel. 

Om du öppnar en terminal kan du skriva den här raden där:
cat /etc/*release

Där får du veta en del om ditt system. Mitt svar ser ut så här:

Inkanyezi
2014-09-21 22:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Det allra enklaste kanske är att öppna volymkontrollen som finns i ditt system och kolla att ljudet inte är avstängt, och så kan du placera den i panelen, så att du kan komma åt den där, om den råkade ramla bort genom någon bugg i uppdateringen.

När jag öppnar min meny för ljud och video, så har jag en volymkontroll där. 

Kommandot för att starta den med terminalen är: mate-volume-control

På ditt system kan det vara ett annat program, men du har det troligen någonstans i menyn. Just min volymkontroll är ju specifik för min desktop Mate.

Inkanyezi
2014-09-21 22:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

På ditt system kan det vara ett annat program, men du har det troligen någonstans i menyn. Just min volymkontroll är ju specifik för min desktop Mate. Om du högerklickar på den i menyn får du kanske flera val, som till exempel att starta den när du loggar in:

Scorpio97
2014-09-22 12:11
#10

Hittade "Volymkontroll för PulseAudio", men när jag klickar och försöker öppna den under program så händer inget. Så förmodligen är det något annat som är tokigt också.

Det är flera andra som har haft problem och gjort systemåterställning (finns "stationer" för det på skolan), så jag provar nog det först. Funkar det inte så får jag ta reda på vilket linux jag har, och försöka leta upp ett forum. Verkar se väldigt annorlunda ut för dig än vad det gör på min dator..

Men tack för hjälpen! (:


//Jessie

Inkanyezi
2014-09-22 14:27
#11

Jag nämnde väl att det finns femtielva olika. Min frus ser inte likadant ut som min, men i grunden ligger samma Linux Mint Qiana, som bygger på Ubuntu. Däremot har hon en annan skrivbordsmiljö än min. Jag har Mate, hon har Cinnamon. Det finns några tiotal till att välja mellan.

Men om systemet går, brukar det inte vara svårt att få igång ljudet, och det kan vara så enkelt som att stoppa in en annan volymkontroll om den du har har pajat. Man kan avinstallera den, eller installera om. Det går fortare än att ladda om hela systemet.

Upp till toppen
Annons: