Annons:
Etiketttillbehör
Läst 1574 ggr
Fridaaaa
2014-09-23 13:54

Extern hårddisk - Tips & Råd

Ska införskaffa mig en extern hårddisk där jag kan förvara mina bilder främst.
Vill gärna ha minst 500 gb, gärna 1 tb.

Något märke ni rekommenderar?  Max 800 kr.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Inkanyezi
2014-09-23 14:08
#1

Jag skulle egentligen bara avråda från märkena som inte tillverkar hårddiskar, dvs det bör stå samma på utsidan av paketet som på hårddisken. LaCie exempelvis går för min del fetbort, eftersom de inte gör några hårddiskar, men också för att deras kabinett har "designats" av F.A.Porsche (YMMV). De jag har öppnat har Samsung-diskar. Och skälet till att jag har öppnat flera LaCie är att deras gränssnitt har gått sönder. Hårddiskarna inuti har i de fallen varit hela.

Själv har jag ett par Seagate, men när jag sätter upp en NAS kommer jag att stoppa in Hitachi.

Det finns såvitt jag kan se ingen riktigt bra statistik över tillförlitlighet utöver den som Backblaze har gjort, och den visar att Hitachi har överlägset bäst tillförlitlighet av ett antal kända märken. Tyvärr finns några av märkena inte med, exempelvis Samsung. Men Seagate ligger sämst till, följt av Western Digital, bland de märken som har jämförts där.
http://www.extremetech.com/extreme/175089-who-makes-the-most-reliable-hard-drives

Taggeman
2014-09-23 14:12
#2

Något sånt här fungerar bra finns med 2 tb  inom din prisram.

Det är usb3 som gäller om det ska gå snabbt.

http://www.netonnet.se/art/dator/lagring/extern-harddisk/?filter=3445841&sortOrder=10&sortBy=1&pageSize=12

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

yeahsica
2014-09-23 14:16
#3

Brukar köpa Western Digital (WD)-diskar nu för tiden. Prisvärda, smidiga och hållbara är min erfarenhet av dem. Seagate och LaCie har jag också använt. Föredrar dock WD.

Inkanyezi
2014-09-23 14:19
#4

#3 Du kanske missade att LaCie inte gör hårddiskar?

yeahsica
2014-09-23 14:23
#5

#4 Märket på disken är fortfarande LaCie, oavsett vad som finns innanför skalet. Hur ska jag uttrycka mig då, tycker du?

Inkanyezi
2014-09-23 14:31
#6

Nej, märket på disken är inte LaCie. LaCie är ett företag som gör designade skal och stoppar in saker tillverkade på annat håll. Enligt min erfarenhet är gränssnitten som LaCie använder inte särskilt tillförlitliga. Jag har "lagat" fyra stycken externa LaCie, och alla fyra hade samma fel, att gränssnittet som ser till att hårddisken går och skickar ut data hade lagt av. 

Varför det knasar ofta vet jag inte. Det är samma chipset i nästan alla de övriga externa hårddiskarna, och i samtliga fall var det strömförsörjningen som inte startade hårddisken. Strömadaptern fungerade korrekt, men strömmen leddes aldrig fram till hårddisken.

Det är faktiskt väldigt många, jämfört med övriga som jag har sett, och som går och går. Man kan ju se det som bra i alla fall att data inte var skadade, men alla innehöll hårddiskar från Samsung.

Annons:
Fridaaaa
2014-09-23 14:37
#7

#2 Kom upp många olika i din länk.

Någon som kanske kan länka till vettig som ni rekommenderar? 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Inkanyezi
2014-09-23 14:44
#8

Pris mot TB ligger Seagate bäst till, och jag tycker inte att felprocenten hos Backblaze är direkt skrämmande. Om man bara ser till att ha sina data på åtminstone två ställen bör man klara en krasch.

Fridaaaa
2014-09-23 14:45
#9

#8 Just nu har jag bara på datorn men vill föra över det till hårddisk då det tar för mycket plats på datorn.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Inkanyezi
2014-09-23 15:36
#10

Alla hårddiskar är väldigt tillförlitliga. Alla hårddiskkabinett, kanske inte. Jag tror att det vettigaste valet är en 2TB Seagate för omkring åttahundra kronor är ett förnuftigt val, om du inte hellre vill ha en extra liten hårddisk av plånbokstyp, som kan köras direkt utan adapter.

Men jag skulle absolut rekommendera att du inte lägger alla dina ägg i samma korg, enligt talesättet, utan att du hellre lägger dem allihop i två korgar, så att du har dem kvar när den ena går sönder.

För så är det med hårddiskar och allting i den här branschen, att det är inte en fråga om den går sönder eller inte, utan när den går sönder.

Zepp
2014-09-23 16:18
#11

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Fridaaaa
2014-09-23 16:23
#12

#10 Kan dock inte ha kvar allting på datorn plus ha på extern hårddisk så vet inte hur jag ska göra i så fall får inte råd att köpa två 😕

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Taggeman
2014-09-23 18:44
#13

Jag har en sån här och är nöjd med den. Man kan likna den som en stort Usb minne, bara att stoppa in sladden i datorn o använda den, man slipper ha en extra strömadepter.

Har man Usb uttag på tvn bara att stoppa in sladden o titta på bilder, musik eller film  som är kopierat till hårddisken om nu tvn stöder dom här digitala formaten.

http://www.netonnet.se/art/dator/lagring/extern-harddisk/seagate-backupplusportable1tbusb30/196933.3045/

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Annons:
bamse6311
2014-09-23 19:17
#14

Tillhör också dem som kör Seagate och är nöjd med den och inte haft några problem.

Bästa hälsningar,
Bertil

Upp till toppen
Annons: