Annons:
Etikettdatorköp
Läst 1318 ggr
kigon
10/7/14, 6:46 PM

Vilken dator??

Min HP dator är gammal och fungerar inte bra till mina intressen, men samtidigt har jag inte direkt pengar till en ny…

Jag vill ha en stationär windows dator som kan hantera mycket bild och filmredigering! Det är det jag mest gör, utöver normal internet browsing. Så grafiken ska vara i fokus…?? Utöver det så spelar jag lite mmo's (dock inte ofta nog för att ha det i fokus) och lyssnar på mycket musik, skriver i dokument för skolarbete osv osv. Men den ska kunna hantera daglig bild och filmredigering utan att bli seg…

Finns det några datorer som är bra för detta för 6-7 tusen någonting?? Skulle vilja spara upp till 12.000 men då blir det runt ett år tills jag kan skaffa en ny (ingen inkomst), och min nuvarande dator kan knappt öppna photoshop utan att dö, väldigt frustrerande :/

För övrigt så är jag helt okunnig på datorer och vad det är man ska leta efter och vad som betyder vad på datorns info, så det är därför jag ber om tips då alla datorer är en djungel och jag har ingen aning vilket som passar och vilket som inte passar… 

Tack!

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Annons:
kissidor
10/7/14, 9:00 PM
#1

behöver du en ny skärm också som även den måste rymmas inom de 6-7000?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Zepp
10/7/14, 9:43 PM
#2

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kigon
10/8/14, 4:53 AM
#3

#1 Nej, har ny skärm så endast själva datorn… 

#2 Skulle gärna vilja ha tips på något mer specifikt, vet inte vilka av dem datorerna klarar av film/bildredigering dagligen, typ 7-10h/dag! min nuvarande klarade av bildredigering hyfsat men inte film alls (och nu med åldern även bildredigeringen… 😭) och vilka som är mindre lämpliga eller om alla är bra (men antar att det är skillnader iom de stora prisskillnaderna???) 

http://www.inet.se/produkt/1970912/asus-vivopc-vc60-b016k-i5-128gb-ssd

Detta fattar jag inte alls, är  det en mini stationär dator?? 🤦‍♂️

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

kigon
10/8/14, 4:58 AM
#4

http://www.inet.se/produkt/1517090/taurus-experienced-gtx-650#recensioner

Skulle denna kunna vara något? En dator gjord för att spela spel borde vara ganska bra att köra filmredigering med, eller? (är som sagt helt okunnig så uppskattar hjälpen 😂)

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

kissidor
10/8/14, 6:55 AM
#5

ok, då vet jag lite bättre vad pengarna ska räcka till - ett par frågor till dock: hur stor hårddisk behöver du? behöver du optisk läsare? (dvs cd/dvd/blu-ray läsare/brännare) har du någon som skulle kunna hjälpa dig att sätta ihop grejerna om du köpte ett paketerbjudande i delar?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Hesat
10/8/14, 11:24 AM
#6

För bild och filmredigering så är processorn A o O, inte grafikkortet. För MMO så är både processor och grafikkort prio. Jag skulle själv inte basera en filmredigeringsburk på en sämre processor än i5 i dagsläget. Detsamma gäller tyvärr även för en MMO-spelburk. Om inte spel är otroligt viktigt för dig i dagsläget så skulle jag köpa ett tillfälligt budget-grafikkort eller avvakta helt med att köpa grafikkort tills jag kan lägga 1500-2000,- separat på ett hyfsat grafikkort enbart för MMO-spelandet. Det är lätt att själv installera ett nytt grafikkort i efterhand, även för noviser. 

Utgå ex. från denna: 

https://www.komplett.se/k/config.aspx?ConfigSystemId=10925

Ta bort skärm och kringutrustning samt det separata nätverkskortet. Byt ut processor till i5 hashwell. Byt ut chassi till Fractal Design R4. Då landar kalaset på ca 7100,-. Skulle du köpa likvärda delar för sig så skulle det inkl. operativsystem kosta ca 6400,- så själva monteringen betalar du ca 700,- för. 

Andra företag ex. Inet har liknande monteringserbjudanden där du plockar passande delar och de sedan monterar och testar. brukar gå på ca 600-900,-

Har du en bekant som kan hjälpa dig att montera burken är det som #5 säger fördelaktigt att köpa "paket i delar".

Medarbetare - Halloween.ifokus

Annons:
kissidor
10/9/14, 10:37 AM
#7

håller med om att du bör satsa på i5-processor, vilket inte ska vara omöjligt att få för de pengarna - däremot ser det lite mörkt ut för grafikkortet enligt den preliminära koll jag gjort på utbudet i väntan på att få svar på frågorna i #5. det lutar nog åt att följa rådet i #6 och uppgradera till ett bättre grafikkort senare.

Värd på Mobiltelefoner och Android

kigon
5/4/15, 10:47 AM
#8

Jag har lyckats hålla ut med min gamla dator tills nu, men nu är det dags på riktigt då den knappt startar… Funkar fortfarande #6 eller bör jag köpa något annat? (om något nyare har kommit ut??)

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

cookies
5/11/15, 10:36 PM
#9

Taurusen som länkades är endast 2 kärnig, vid bild och video-redigering så vill man ha många. För spelande så räcker det med 4 kärnor, då de flesta spel inte stödjer fler. Vid bild/video redigering så vill man ha så många som möjligt. För spelande så vill man gärna ha ett hyfsat grafikkort.

Jag plockade ihop en kundvagn hos inet.se, eftersom jag antar att du inte vill bygga ihop den själv (även om det är jättekul!) så lade jag till att dom monterar det, även operativsystem lade jag till ifall du inte har något liggande hemma. Länk till kundvagnen: http://www.inet.se/kundvagn/visa/7968185/2015-05-11-datorn-ifokus-se

Vad som finns i den:
-Billigaste chassit, har precis ett sådan jag själv, fungerar rätt bra.
-6 Kärnig AMD processor, mycker bra värde per peng.
-Rätt okej grafikkort som klarar spel på rätt bra grafik.
-1TB Hårddisk för lagring.
-8GB RAM-minne så du inte får slut på minne när du ska redigera bilder eller filmer

Kalaset med montering och operativsystem landar på 7300 + frakt. Tror inte man kan hitta något som har mer värde för pengarna, i så fall inte mycket :)

kigon
5/15/15, 6:22 PM
#10

#9 Tack så mycket för hjälp! Skulle det vara ok att ändra till windows 7 eller försämrar det den? jag har användit 8 när jag är på besök hos föräldrarna ganska länge men det funkar inte riktigt utan touch-screen för min del (antar väl att jag är för van vid 7 😂) så det hade varit bra…

Bra pris också! Får beställa nu i maj =)

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Zepp
5/15/15, 6:54 PM
#11

Lägg bara på Classic Shell på W8 så har du svårt att märka någon skillnad!

http://www.classicshell.net/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

cookies
5/16/15, 9:15 AM
#12

#10 Windows 7 fungerar lika bra :)

Upp till toppen
Annons: