Annons:
Etikettnätverk-och-brandväggar
Läst 2581 ggr
thorntagg
2014-10-09 16:53

TP-LINK router

Jag vet inte om jag hamnat rätt, men mitt problem är följande: Vi är anslutna till en gateway Technicolor från Telia där allting går trådlöst via bredband - telefon, datorer och TV. Vi har en TP-Link usb-sticka som sköter om kontakten med gatewayen till datorn. Jag håller på att bli vansinnig, då varje gång jag är ute på internet och t ex ska skriva något som t ex detta, så bryts kontakten och när jag ska skicka iväg meddelandet så är kontakten plötsligt bruten… och jag får ansluta på nytt manuellt genom att skriva ett 10 tecken långt lösenord, och har jag inte gjort det redan innan jag skickar meddelandet så har meddelandet försvunnit och jag får alltså börja om från början igen… Samma sak kan hända även när jag ska skriva ett mail. Kan man göra något enkelt för att få slut på eländet?  (nu får jag lov att klicka på TP-linksymbolen för att ansluta igen, jag VET att redan nu är det brutet;  det märks på att det är svårt att t o m SKRIVA något, man får ideligen markera insättningspunkten annars blir det inga bokstäver …

Annons:
Zepp
2014-10-10 00:00
#1

Har du lagrat lösenordet?

Har du ställt till att koppla upp automatiskt?

Att den tappar kontakten är en sak, det kan bero på massor, men den skall ansluta igen om lösenordet är lagrat på datorn.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

thorntagg
2014-10-10 10:43
#2

Att lösenordet är lagrat tar jag för givet, då vid uppstarten varje dag, med anslutning via TP-link alltid sker automatiskt.  Det är endast då jag ska skriva något som ska skickas, som anslutningen ballar ur.

Kaj
2014-10-10 10:59
#3

inte en lösning p ditt problem men för att slippa skriva in alla 1 tecken för hand.
Om du har windows lägg en fästis på skrivbordet (ingår i windows) där du fyller i lösenordet. När du sedan uppmanas att skriva in det igen gör du bara kopiera och klistra in.

Ditt problem verkar dock vara att usb stickan tappar kontakten med routern. Har du samma problem med alla enheter anslutna till routern eller bara den dator du anger?

thorntagg
2014-10-10 11:35
#4

Jag har kollat men laptopen som min man använder i bottenplanet och den verkar inte ha några problem att komma in på Internet fast min stationära dator är bortkopplad.

Kaj
2014-10-10 13:37
#5

Pröva och använd samma TP-Link usb-sticka som du har i din dator och plugga in den i din mans dator och se om du får problemet om du kopplar in dig via den och inte den inbyggda WIFI kopplingen där. Om felet uppstår lär det vara den stickan som är problemet.

Hur som helst skulle jag tro att det är TP-Link usb-sticka som är problemet såtillvida ingen annan uppkopplad utrustning (ex din mans dator) belastar WIFIn så hårt att den slår ut de andra uppkopplade enheterna.
Det är ju ingen stor kostnad att köpa en sådan (på öppet köp) och se om felet kvarstår även med den nya. Om den gör det kan det vara din USB port i din dator som är felar.

thorntagg
2014-10-10 17:14
#6

Tack, Kaj!  Jag mistänker också att de är något fel på usb-stickan.  Den sitter lite glappt i sitt uttag också men jag har inte tänkt så mycket på det förut.  Jag har köpt den på Midat här i stan,  och tar med mig den  får höra vad dom säger. Där jobbar trevliga och duktiga killar, så  dom kan nog luska ut om det är något  fel på den, eller om det är porten det är fel på.  Datorn är ny för i år och det är dom som har plockat ihop den!

Annons:
[VSK]
2014-10-10 17:48
#7

Börja med att kolla in det finns nån kontakt för extern ström till stickan. Finns det de så koppla in adapter.

Andra alternativ är att prova annan USB-port och se om den levererar mer A.

Behöver inte vara det men testa.

[VSK]
2014-10-10 17:49
#8

Ett alternativ är ju USB-hubb med extern strömadapter.

thorntagg
2014-10-19 15:16
#9

Måste skriva ett svar om inte annat så för att ge ett tips till andra som eventuellt drabbats av samma problem!  Jag var iväg till Midat med datorn, och dom gjorde en riktig genomgång av den. Men felet jag hade berodde helt simpelt på att det var en prick på fel ställe kan man säga! TP-Link-rutan  har ett ställe som heter "Avancerad" och om man klickar på den kommer bland annat alternativet "Energisparläge" fram. Där kan man pricka för om man vill ha "på" eller "av". Jag hade "på" och nu ändrade dom till "av" och det var det enda som behövdes för att avhjälpa detta problem!

Upp till toppen
Annons: