Annons:
Etiketthårdvara
Läst 2890 ggr
sanne62
10/16/14, 12:27 PM

batteri till laptop

upptäckte i lördags att det stod att batteriet hade 56% kvar, anslutet men laddas inte…ok, tänkte jag, köpte nytt batteri och satte i  igår kväll…döm om min förvåning när jag nu i fm såg att det stod precis likadant…

56% kvar, anslutet men laddas inte. vad kan detta bero på ???? då var det ju inte batteriet som var kass, utan något i datorn…men vad???

kan någon här inne förklara? vad kan jag göra?

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

Annons:
[VSK]
10/16/14, 6:40 PM
#1

Prova att uppdatera BIOS. Innan det så kolla så att du inte har nåt inställning för batteriets livslängd aktiverat. Men de brukar oftast sluta ladda vid 80%.

sanne62
10/16/14, 8:11 PM
#2

tack#1 för att du försöker hjälpa mig men jag vet inte hur man uppdaterar  BIOS eller var jag hittar inställningar för batteriet….. ☺️😊

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

[VSK]
10/16/14, 8:42 PM
#3

Gällandes inställningar för batteri så får du leta, men det är isf i nåt originalprogram som tillhör tillverkaren skulle jag tro.

Record
10/16/14, 9:57 PM
#4

#Sanne62

Ta ur batteriet och sätt i "Laddklumpen", försök att starta, funkar inte detta, är felet laddaren.

Gör omvänt sätt i batteriet, men anslut inte laddaren, funkar detta så kan du vara trygg, om inte, är felet inne datorn. BIOS- fel kan det inte vara.

Du nämner inte vad det är för dator, typ med mera, det finns standardfel på många när det gäller felet du nämner. Dell har sina egna fel med avkänning av laddaren, det kräver mycket jobb.

[VSK]
10/16/14, 9:58 PM
#5

Jo BIOS fel kan det visst vara.

Record
10/16/14, 10:15 PM
#6

#5 VSK

BIOS tar jag för att detta styr visnings eller laddning, möjligen kan ja tänka mig konstantströmskretsarna då dessa skall klara 4 amper.

Visst kan det vara inställningsfel i BIOS, men då måste man veta vad det är, och det kan nog uteslutas . vi väntar och hoppas att datorn inte är en Dell.

Oftast är felet att det saknas spänning i vägguttaget.

Annons:
Zepp
10/16/14, 10:29 PM
#7

Ofta är felet att det är en Dell! 😮

Då köper man en Compaq i närmaste datoraffär.. problemet löst!😉

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

sanne62
10/16/14, 10:53 PM
#8

det är en lenovo ideapad u160….den funkar på bara batteri, så nu är det bara 2% kvar och laddas inte igen…om det hade varit sladden, skulle den ju inte fungera alls….

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

Zepp
10/16/14, 11:00 PM
#9

Går den med sladden i så är det batteriet.. tar batteriet slut så är det antingen laddaren eller sladden!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Record
10/16/14, 11:04 PM
#10

#8 Sanne62

Det är ju en fin dator, som man inte köper en ny för det felet. Men du måste ta ur batteriet och prova om den startar, gör den inte det så är det fel på laddaren, så som jag skrev.

[VSK]
10/16/14, 11:12 PM
#11

#6

Det kan finnas buggar i BIOS som har med att batteriet ej laddar fullt. -har själv haft en sån bärbar..

"BIOS styr även funktionen batteriladdning . Vissa Acer modeller har en dålig BIOS som driver datorn normalt men laddar inte batteriet . För att lösa detta problem , måste du utföra en operation som kallas " BIOS " där du laddar ner en ny version av BIOS och ladda upp den till din Acer . Kolla på Acer supportwebbplats för att se om din datormodell eventuellt kan påverkas av detta" Länk 

Som sagt så kan dessa buggar finnas i flera tillverkares BIOS

Record
10/16/14, 11:21 PM
#12

#11 VSK

Tror du det fungerar att TS flashar bios utan att veta vad det är, En lenovo har aldrig varit problem med BIOS, däremot har jag ett par sådana med lösenord till BIOS som inte går att knäcka, tipsa mig gärna om detta någon?

Zepp
10/16/14, 11:24 PM
#13

#12

Ta bort batteriet i några minuter.. tryck upprepade gånger på startknappen.. sätt in batteriet igen så är inställningarna i BIOS raderade!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[VSK]
10/16/14, 11:55 PM
#14

#12

Grälsjuk?

Record
10/17/14, 9:54 AM
#15

#13 Zepp

Tror du de, gör inte jag, man vill därefter gå in och lägga in nya inställningar och det är där som problemen kommer. Även lösen som användare stängs ute, kretsen för lösenordet är en krets som inte låter sig läsas direkt på sin I/O-pin.

Lite OT, Har en dator som heter Zepp(to) Dansk tillverkare i Kk, med BIOS-fel. i hyllan för framtida arbeten.

#14 VSK

Om du läser inlägg #2, och datorn saknar batteri, USB, och CD, skall man inte börja gräla. eller försöka flasha BIOS.

sanne62
10/17/14, 9:59 AM
#16

#13…är det sant? det låter för lätt…. låter lite som aprilskämtet med nylonstrumpa över tv:n

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

[VSK]
10/17/14, 10:12 AM
#17

#15

Saknar datorn batteri, USB och CD?   Vart står det i #2?

För övrigt så kanske TS har vänner som kan hjälpa flasha vilket varken du eller jag vet nånting om. Jag skrev ATT det kan vara BIOS, medans du dementerade det på en gång, och försöker förlöjliga mig. 

Ett tips är att du lär dig läsa och förstå innan du försöker debattera.

sanne62
10/17/14, 10:20 AM
#18

sluta bråka, snälla ni….datorn har ingen cd, men usb-uttag….

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

Record
10/17/14, 11:23 AM
#19

#18 Sanne62

Ursäkta. jag har inget behov av att vara grälsjuk, Datorn är livet😐 Eller har varit i de senaste trettio årens samlade erfarenhet.

När det gäller din dator Lenovo och inte Acer, kan jag inte begära att du skall veta vad BIOS är och kan därför utelämnas i den första felsökningen. Laddning av datorns batteri sker genom hårdvaran i datorn vilket är kraftiga komponenter som skall klara höga strömstyrkor, att dessa sedan styrs av bios och dess program. Du skall alltså kunna köra din dator direkt från laddaren utan att batteriet är insatt, detta för att utesluta den yttre komponenten, laddaren. när detta är klart skall ja tala om för dig vad felet ligger. Känner väl till din datortyp i en prisklass för de bättre. Att inte din dator har USB o CD beror givetvis av datorns tomma batteri och inte kan utnyttjas.

sanne62
10/17/14, 12:11 PM
#20

datorn kan köras utan att batteriet är i ….cd-spelare finns inte på denna laptopen…

usb-uttag finns och det fungerar…laddar mobilen från det…

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

Annons:
Zepp
10/17/14, 6:34 PM
#21

#16

Ja BIOS-batteriet altså.. inte det batteriet du kör på!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Record
10/17/14, 10:28 PM
#22

#20 Sanne62

Bra då har du gjort halva jobbet, när du nu säger att du laddar mobilen via din dators batteri kan det vara den som drar ur batteriet vilken dessutom blir överhettat. Laddaren för mobilen drar säkert mycket ström ur datorns batteri och det frestar på,  Prova med att använda mobilens egna laddare får du se om detta hjälper. Om du sedan läser i manualen för din dator, ser du hur du skall göra för att gå in i BIOS-inställningarna för kontroll. Att själv öppna datorn för att undersöka vidare vad som hänt tror ja du skall undvika, kanske har du garanti kvar på datorn. Lycka till !

sanne62
10/18/14, 12:11 PM
#23

ursäkta, skulle ju sagt att jag laddar mobilen från den just nu, för att testa….det hör inte till vanligheterna,  den har sin egen "laddningsstation" i sovrummet….

någon garanti har jag inte längre….

det där med BIOS verkar va något som jag inte ska ge mig på…får väl leva med att jag inte kan ta med mig laptopen var jag vill i stället….😕

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

Record
10/19/14, 3:30 PM
#24

#23 Sanne62

Gick in till min supportsida hos Lenovo och tittade vilka problem de haft, en svag punkt är tydligen jacken där du sätter in laddaren. Det är helt klart att felet finns inne i datorn, när du säger att mobilen har sin egen laddare vanligtvis. på typ U165 finns mer dokumentation men ja kopierar Google-översatt följande:

"Problem med Lenovo IdeaPad U160 Laptop

AC Kontaktdon bruten

Inlagd av den 20 oktober, 2013 Anne

Hi,
AC-kontakten på min Lenovo IdeaPad ansluter inte korrekt till strömkabeln. Finns det en reservdel endast tillgänglig för kontakt eller måste jag byta hela moderkortet?
Nu inte ens batteriet blir laddat. Hittills finns det en viss vinkel, får jag det att ansluta till makten, men dess ett besvär :(

Med vänlig hälsning,"

Har du ingen på närmare håll som kan hjälpa dig med att titta på felet, det kostar  flera tusen kr att låta en serviceverkstad reparera felet.

sanne62
10/19/14, 4:06 PM
#25

Record : tack för all hjälp…nä jag har ingen i min vänkrets som är så pass duktig på datorproblem, som kan hjälpa mig med detta, så jag får leva med sladd…..

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

Record
10/19/14, 10:04 PM
#26

#25 Sanne62

Vad jag ser har du kanske möjlighet att försöka med din egen fingerfärdighet i ditt yrke, verktygen har du. Det gäller att löda fast uttaget på moderbordet, vilket är ytmonterat och kräver en "sticklåga" när du skall löda om uttaget. använd verktyget du har vid glasfusingen.

Alla skruv (ca 100) du måste lossa kan vara problem att veta vad de satt, men fungerar det med "sladdladdaren" kanske det räcker, batterierna kan du ladda separat.

sanne62
10/21/14, 12:22 PM
#27

hahahaha…jaha…bara ca 100 skruvar….va bra, för min gräns går vid 137 skruvar, så då blir det ju inga problem…. 😂😂😂😉

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

Annons:
Record
10/21/14, 11:34 PM
#28

#27 Sanne62

Ha ha! Då klarar du det, kanske, allteftersom du lossar skruvar så ritar du upp på ett papper var de sitter, eller tryck fast skruven på papperet direkt. Varje lager du passerar tar du ett nytt papper, ibland finns det små markeringar "tangentbord, Cd, Hdisk" de skruvarna tar du först. Dessa medför att tangentbord o hårddiskar , cd blir möjliga att ta bort. Uttaget är oftast på ett separat kort som du lossar och tar ur för lödning av kontakten med hartzfyllt tenn,  Ibland finns allt detta med i service-manualen för datorn (bla HP datorer) Kommer inte ihåg hur det var just med din Lenovo, själv har ja en Sony där laddningen inte funkat på 3 år, så där blir det sladden av bekvämlighet. Om du Googlar på " datortyp servicemanual" kanske du finner en, men man klarar sig bra med  bara 2 batteri och nätanslutning kanske? Kanske skulle du först se i manualen hur arbetet läggs upp finner du inte u 160, så kan du nog välja u165 vilken de hänvisar till för vissa fel.

Lycka till med datorn och dina hobbies !

Upp till toppen
Annons: