Annons:
Etiketthårdvara
Läst 714 ggr
Halvdansken
2014-10-16 18:03

Göra rent externt keaboard?

Nog inte första gången frågan är uppe, men kan man tvätta ett extrern keabord? Det är lite trögt, och vissa bokstäver hänger upp sig… ja ni vet.

Eller är det bara att slänga och köpa nytt?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Lill-Kisse
2014-10-16 18:14
#1

Självklart ska tangentbord rengöras då och då. Det finns jättebra specialkit att köpa. Annars kan man knacka ut en massa damm och smuts genom att hålla tangentbordet upp och nedvänt och dunka lätt (t ex över diskho). 
Dessutom kan man torka rent tangenter och mellanrum med en väl urvriden trasa. Tangenter som fastnat, kan man peta loss och rengöra undertill. Tryck fast sedan de torkat ordentligt.

Rumblebee
2014-10-16 18:24
#2

Är det väldigt smutsigt inuti så kan du även skruva upp det. Bäst är att ta kort på det innan utfall knapparna lossnar och hamnar huller om buller

Pialinn
2014-10-16 18:26
#3

Var försiktig med att ta bort tangenterna. Vissa går inte att sätta tillbaka. Egen erfarenhet.

Man kan borsta under tangenterna. Jag har en special-borste, men det kanske går med en tandborste .

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

[VSK]
2014-10-16 18:37
#4

Är det externt med kabel (utan display mm, utan typ standard billigt) så är det bara under kran, vräka på med diskmedel och göra rent..

När allt är rengjort, skaka så det inte finns nåt mer vatten som kommer ur, lägg på tork på högkant i 4 dagar, sen är det klart.

Har gjort detta ett antal ggr utan problem.

Halvdansken
2014-10-16 21:18
#5

#4. Jepp, externt, standard med kabel.  Sånt som låg i högar på jobb sist vi flyttade runt och rensade ut, men jag givetvis glömde att ta ett med hem. 😡

Ska man skruva ur bnottenplattan?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[VSK]
2014-10-16 21:28
#6

Nä.. 

Skölj med ca 45-gradigt vatten några min så att eventuellt coca cola eller nåt annat kladdigt blöts upp och släpper. Sen på en diskmedel och mjuk diskborste eller liknande.. Diskmedlet åker ju in i tangentbordet och löser upp en massa kletigt där oxå.. Skölj sen noga flera ggr, gärna med hyfsat stark vattenstråle.

Sen är det bara att ställa den på högkant. Se till så att tangentbordet inte står så att knapparnas baksida samlar vatten. Isf så tar det nån dag extra.

4 dagar bör räcka, men kan du undvara det en vecka så kör på det.

Kan tillägga att mitt tangentbord jag gjort rent flera ggr (vad pysslar jag med egentligen he he) är ett Logitech.

En gång så orkade jag inte stå och fippla så då la jag tangentbordet i duschen 5-10 min. Funkar det med.

Annons:
Record
2014-10-16 22:05
#7

TS

Vattentricket med lite diskmedel är bra, sitter skiten fast får du använda bikarbonat o ljummet vatten. tandrensningsborstar kan hjälpa det grövsta.

Försök inte med hårtorken för att snabba på förloppet, det medför en snabb död för bordet.

Zepp
2014-10-16 22:31
#8

Man gör inte rent externa, det är engångsgrejer.. man köper nytt.. för en spottstyver!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Record
2014-10-16 22:45
#9

#8 Zepp

Hur ofta köper du nytt, du sliter väl ut ett tangentbord/dag ?😂

Man kan spotta för att få bort det värsta.

Zepp
2014-10-16 22:53
#10

Har några nya liggande på jobbet.. man får nytt för varje dator man köper som regel!

De gamla med PS2 är jag mer aktsam om då vi har maskiner med sådan port.. och vette sjutton var man köper sådana tangentbord i dag!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Record
2014-10-16 22:59
#11

#10 Zepp

PS2 bord kan du köpa av mig, men de har ökat i pris " Lite" , har säkert ett 10 tal.

Alternativet är ABC-bord som aldrig flyttar sig när man skriver, underbart.

Upp till toppen
Annons: