Annons:
Etikettövrigt
Läst 740 ggr
[Ladymoon]
2014-10-18 20:27

Kamera till dator

Jag har en ny dator med Windows 8.1

Har i dagarna skaffat mig en ny digitalkamera och skulle testa med att lägga in några testbilder i datorn, men det gick inte. Kollade även med den andra kameran, men det gick inte det heller.

Jag ansluter med en usb-kabel.

Någon som kan föreslå en lösning?

Annons:
Inkanyezi
2014-10-18 20:31
#1

Det vanliga är att man använder datorns kortläsare för att föra över bilderna, men vad är det för kamera? 

En del kameror behöver drivrutiner för att koppla upp sig till dator, och de brukar då följa med på en CD-ROM. Annars kan man oftast hämta drivrutin på tillverkarens hemsida. 

Det kan också hända att man måste ställa in "masslagring" i menyn, för hur kameran ska presentera sig för datorn.

beem
2014-10-18 20:50
#2

Du kan även föra så här:

Klicka på  Den här datorn så ser du att kameran är ansluten.

Klicka på den och leta upp bilderna och kopiera och klistra in där du villa ha dem. Bilderna kan ligga  under något som heter Dcim.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[Ladymoon]
2014-10-18 22:07
#3

Tack för svar

Det finns en kortläsare på datorns framsida, men jag fattar inte hur jag ska göra när jag satt in kortet. Ska man verkligen behöva ta ut kortet varje gång man vill se sina bilder?

Tror inte heller att jag har drivrutinerna.

När jag klickar på "Den här datorn" så ser jag inte att kameran är ansluten.

Inkanyezi
2014-10-18 22:14
#4

Ja, det smidigaste är att ta ut kortet. Då behöver man inte joxa med någon sladd, utan man plockar bara ur kortet, för över bilderna till datorn, och så stoppar man tillbaka det i kameran igen. Det är mycket enklare än att koppla upp kameran.

Om kameran inte visar sig när du pluggar in den så har du troligen inte drivrutiner till den, och den är en sådan typ som behöver någon drivrutin för att fungera. Det är på gott och ont, eftersom man kanske också kan köra kameran från datorn om man vill.

Men du har fortfarande inte sagt vad det är för kameror. Kameror är olika, och alla uppför sig inte likadant. Om du vill ha råd, så är det ju bra om du talar om vad det är du försöker ansluta till datorn.

[Ladymoon]
2014-10-18 22:22
#5

Det fungerade fint när jag satte in kortet i datorn.  

Kameran är denna, en mycket billig kamera med många funktioner.  Den kommer att räcka för mig och mina behov.

http://www.lightinthebox.com/sv/15mega-pixlar-digitalkamera-och-digital-videokamera-dc-e10_p1471081.html

Inkanyezi
2014-10-18 22:53
#6

Det ska följa med en CD-ROM med den kameran, som man installerar på datorn för att kameran ska koppla upp.

Annons:
JonasDuregard
2014-10-20 11:07
#7

I regel krävs det att man slår på kameran för att USB-överföring ska fungera, kan det ha varit problemet?

[VSK]
2014-10-20 23:00
#8

Testa att sätt USB-kabeln i en annan port. Ej blå. Tänkte på om du råkat sätta den i en blå, men bara funkar i en svart. Tyvärr så är inte alla USB 2.0 enheter kompatibla med USB 3.0 portar på datorn. Även fast tillverkarna påstår det.

Upp till toppen
Annons: