Annons:
Etiketttillbehör
Läst 2114 ggr
TheAlmab
2014-10-21 18:52

Medellivslängden på ett headset..?

När jag kopplar in mitt steelseries siberia v2 headset så står det "En USB-enhet känns inte igen" varpå headsetet varken lyser eller funkar över huvud taget. Detta har dock hänt samma headset förut men har alltid funkat efter att jag satt i och dragit ut sladden igen. Köpte det i Januari detta året, är det normalt att ett headset går sönder efter så kort tid..?

"Don't wake me up I'm winning wars inside my head"

Annons:
Record
2014-10-21 23:48
#1

Hur mycket ström drar set'et USB  klarar max 100 mAmp USB3 gäller 900 mAmp. Kan det vara bara när du kör på batteri och datorn är en laptop. Tror att felet ligger på överbelastning och inte på själva headsetet.

[VSK]
2014-10-22 00:51
#2

USB1/2 klarar ca 500 mA (0,5 A) vid 5 volt. 🙂

USB 3.1 som kommer snart till var mans inköpsställe klarar 0.3 A mer än USB 3.0, dvs 1.2 A (1200) mA.

TheAlmab
2014-10-22 16:04
#3

Använder en dator från komplett (stationär). Prövade precis att sätta i hörlurarna när jag hade på spotify. Då slutade musiken spela och det stod "det har uppstått ett problem med ditt ljudkort" 🤔

"Don't wake me up I'm winning wars inside my head"

Inkanyezi
2014-10-22 17:25
#4

Verkar vara läge för reklamation.

TheAlmab
2014-10-22 19:10
#5

Nu funkar iaf Spotify, menar du datorn eller headsetet? :O #4

"Don't wake me up I'm winning wars inside my head"

Inkanyezi
2014-10-22 19:26
#6

Headsetet. Jag förutsätter att det är USB-modellen, och då har den ett eget ljudkort inbyggt, den USB-enhet som inte fungerar. Jag antar att det inbyggda ljudkortet i datorn fungerar när du inte sätter i headsetet.

En möjlig orsak till felet kan vara att du har dragit i sladden, endera när du pluggar ur, eller när du spelar, för att sladden är aningen kort. Man kan förlänga med en USB-förlängare om den sitter stramt. Den funkar bäst med hubb nära där man sitter, exempelvis datorns framsida, eller tangentbordet om det har USB.

Annons:
JonasDuregard
2014-10-22 20:02
#7

#3 USB-anslutna hörlurar är lite problematiska för det är tekniskt sett som att installera ett andra ljudkort (i alla fall de jag sett), och att ha flera ljudkort att välja mellan ställer lätt till problem för mjukvara som spelar upp ljud (typ att de spelar ljudet på fel ljudkort). 

Gissningsvis har Spotify inte stöd för att dynamiskt (efter att programmet startats) lägga till ljudkort.

TheAlmab
2014-10-22 20:31
#8

Okej! tack för hjälpen :)

"Don't wake me up I'm winning wars inside my head"

[VSK]
2014-10-22 20:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Funkar alldeles utmärkt att köra med USB-hörlurar trots andra installerade ljudkort. Faktum är att jag med hörlurarna via USB har tre ljudkort. Inget krångel, bara tuta å köra 🙂

Inkanyezi
2014-10-22 20:53
#10

Jag kan köra på flera ljudkort med antingen samma källa eller olika. Det borde inte vara konflikter mellan olika ljudkort, men om hörlurarnas kort har firmware som stänger av det andra ljudkortet kan det ju bli problem.

Finns det inte någon setup till USB-ljudkortet?

Monkey D. Luffy
2014-10-23 01:00
#11

Jag hade ett Andersen tror jag det heter.  Det hände samma sak som du beskriver efter 6 veckor. Jag lämnade in det och fick ett nytt. Än så länge har det inte hänt något men jag har ju bara haft det än vecka än så länge :P

[Eining]
2014-10-28 23:22
#12

Knalla ner dit du köpte det och byt mot ett nytt om du har kvitto kvar. Brukar vara att man får ett års garanti av butiken. Av den anledningen har jag fått nya hörlurar till telefonen en gång om året de senaste fyra åren men bara betalat för det första paret xD varje gång man byter varan så har man ju förnyad garanti på den nya varan ;)

Upp till toppen
Annons: