Annons:
Etikettövrigt
Läst 1053 ggr
skumpan
10/21/14, 7:45 PM

Data som bara maler och maler

Vad gör man åt en dator som bara maler och maler och maler, blir bara så tokig. Det låser sig flera minuter och jag vet inte vad jag skall göra. Någon som vet???

Annons:
Tjeja
10/21/14, 7:48 PM
#1

virus scanning… till att börja med kanske?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

skumpan
10/21/14, 7:49 PM
#2

Trodde först det var mitt virusprogram, F-secure, tog bort det och installerade Kaspersky på prov men det håller fortfarande på.

Huygens
10/21/14, 7:50 PM
#3

kolla hur mycket primärminne som är i användning under malandet

skumpan
10/21/14, 7:54 PM
#4

ok primärminne, var hittar jag det. Kan det vara under aktivitetshanteraren tro?

Zepp
10/21/14, 11:12 PM
#5

Hur mycket har du ledigt på din disk?

Du skall ha minst 10 % ledigt helst 15%!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Kaj
10/22/14, 11:50 AM
#6

Med jämna mellanrum skapar Windows återställningspunkter. Detta kan ta upp emot 20 minuter och då brukar datorn vara rejält slö. Via Schemaläggaren kan du ändra så detta inte körs så ofta. Men du bör vara en något sånär van användare för att ändra i schemaläggaren, dels för att hitta jobbet som kör restore Points och dels för att ge hyffsad bra intervall. Jag har ex ändrat min från att gå varje dag till att gå en ggr/månad

Annons:
[VSK]
10/22/14, 4:42 PM
#7

#6

Förlåt att jag frågar men hur gammal dator måste det vara för att det ska ta 20 minuter?  Min dator behöver kanske 5 sekunder och den byggde jag 2011 (men viss senarelagt utbyte av hårddisk till SSD).

Zepp
10/22/14, 9:17 PM
#8

Hade en större uppdatering som stod och malde.. till slut kollade jag vad som hänt och flera av KB hade inte lyckats instaleras!

Startade om datorn och hämta ner de som var kvar sen så var den som vanligt igen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Kaj
10/23/14, 10:32 AM
#9

#7 ja det är en ca 5 år gammal dator och utan SSD disk. Det tar så klart inte alltid 20 minuter. Normalt är det bara inkrementella systemåterställningspunkter som skapas av Windows. Det räcker då windows använder sig av Shadow Copy för detta och enbart behöver backa upp de fysiska block som ändrats och inte hela filer. Då går systemrestore Points på en grisblink även på mitt gamala tröskvärk. Men med jämna mellanrum är windows uppsatt att göra en "fullständig" restore Point. Då ackumuleras alla inkrementella samt att en total backup sker. Det är detta som kan ta upp emot 20 minuter. I min gamla windows var detta uppsatt till att gå varje vecka vilket jag ändrade till en gång i månaden.

[VSK]
10/23/14, 10:47 AM
#10

#9

Har du möjlighet att köra raid 0 eller 5 (helst 6) med SSD, så kommer du snabba upp det hela rejält.

Upp till toppen
Annons: