Annons:
Etikettannonsprogram-virus
Läst 1762 ggr
murmilura
10/25/14, 5:24 PM

Lasaoren sätta sig på Microsoft-konto?

Någon som har erfarenhet med Lasaoren? Har haft det på min gamla laptop en tid och inte lyckats på bort det (tagit bort det via hantera program i kontrollpanelen men det har inte försvunnit). Lasaoren skapar en sökmotor som startsida och gör att andra virus och annonsprogram dyker upp, mycket irriterande och jag har läst att Lasaoren är farligt då det ka plocka kredituppgifter m.m.

Hursom. Tänkte att gamla datorn skulle ändå skrotas då jag igår fick hem en sprillans ny laptop. Öppnade upp nya laptopen, loggade in på mitt Microsoft-konto när jag gick igenom inställningarna för första gången och helt plötsligt fanns lasaoren-helvetet på min NYA dator när jag gick in på Internet Explorer.
Den enda gemensamma nämnaren jag kan komma på datorerna emellan måste vara detta Microsoft-konto.
Har skannat gamla datorn med hjälp utan SpyHunter 4 och hittat 51 infektioner på datorn och över 400 hotbara filer. På nya datorn hittades inga hot och SpyHunter 4 hade en inställning så att Lasaoren-sökmotorn försvann från startsidan.

Mina frågor är då;
* Kan Lasaoren satt sig på mitt Microsoft-konto så det förts över till min nya laptop och i så fall hur får jag bort det?
* Bör jag byta lösenord på typ alla konton jag äger på diverse sociala medier m.m för att minimera risk för läcka av mina uppgifter?
* Hur gör jag om jag vill ha kvar mitt Microsoft-konto på min nya dator men att inga inställningar skall föras vidare till nya datorn? När jag gick in på Internet Explorer nyss så stod där sidor som jag besökt ofta när jag inte ens besökt någon sida än (förutom jäkla Lasaoren-sidan) på nya datorn, men däremot hade jag besökt de på den gamla.

Annons:
murmilura
10/25/14, 5:29 PM
#1

Och en sak till!
Om det är så att Lasaoren överförts via mina senaste besökta hemsidor som sparades på mitt Microsoft-konto - hur rensar jag historiken på _kontot_ så att detta inte sker igen?
Är inte nöjd med min nya laptop i sig så den skall skickas tillbaka men jag tänker i förebyggande syfte till den andra nya datorn jag lär köpa.
Tack!

battlecruiser12
10/25/14, 11:37 PM
#2

Verkar konstigt att ett virus kan binda sig till ett konto och spridas till datorer som loggar in på det. Om du har fler datorer i nätverket kan viruset ha spridit sig till en annan dator och sen den nya. Har dock inte hört talas om detta virus så jag vet inte om det kan spridas via nätverk. Pröva scanna med Malwarebytes Anti-Malware, det brukar hjälpa för mig.

Min Youtube-Kanal: TheBattlecruiser12
----------------------------------------------------------
Heter battlecruiser12 i de flesta spel jag spelar. 🦸‍♂️

kissidor
10/26/14, 10:20 AM
#3

på chrome finns det vissa tillägg som tar med sig vad iaf malwarebytes uppfattar som malware och varnar för stup i ett, tar bort, och sen nästa gång är det tillbaks igen. och det överförs ju då till andra datorer - samt kommer tillbaks ideligen - genom att man väljer att synka sina inställningar för chrome. hade fullt upp med att få bort ett sådant ur alla mina datorer för ett tag sen. så jag håller inte för omöjligt att det kan hända även med ett microsoftkonto som också synkar allting mellan alla datorer.

här är en av flera länkar jag vid en mycket snabb googling på lasaoren malware hittade som visar hur man ska kunna få bort det: http://malwaretips.com/blogs/remove-lasaoren-com/

Värd på Mobiltelefoner och Android

murmilura
10/27/14, 1:00 PM
#4

#2 Verkligen. Å andra sidan har jag en annan teori ang hur det gick till.
Mitt konto på Microsoft hade sparat mina senast besökta sidor på kontot och där fanns självklart lasaoren med. Antar att det är därför min nya dator fick lasaoren.

#3 Precis så jag misstänkte att det var sedan så jag rensade allt efter en sökning och nu verkar inte problemen kvarstå. :) Men jag kommer spara sidan ifall det händer igen! Tack!

Uppdatering: Har genom vänner fått hjälp genom att använda Spybot Search and Destroy och märker längre inga problem med Lasaoren. Det verkar vara borta och min dator fungerar så mycket bättre nu.

Upp till toppen
Annons: