Annons:
Etikettprogramvara
Läst 2179 ggr
beem
10/29/14, 9:24 PM

Realtidsskydd

Jag har virusskydd i datorn - F-secure som jobbar hela tiden dvs realtidsskydd och som scannar på bestämd tidpunkt.

Jag kör manuell sökning lite då och då och efter behov med  Superantispyware och Malwarebytes. Jag använder mig inte av realtidsskydd därför att jag tänker att de då ska krocka med F-secure.

Hur är det med den saken - bör jag scanna man. som jag gör nu med de två eller  köra dem i realtid också.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Zepp
10/29/14, 10:30 PM
#1

Du har realtidsskydd  F-secure!

Det kollar av programmen när de startar och/eller ändras, dels mot en databas, dels beteendet!

Sen det här med PUP är något annat iomed att det inte är virus utan vanliga program som ioförsej är jobbiga och kan ställa till det på sikt.

Manuell scaning, alternativt sådan som görs med inställda intervall gör lite nogrannare undersökningar bara.. och som regel märker man det på att datorn blir lite slöare.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

beem
10/30/14, 9:55 AM
#2

#1 Tack det var ett bra och tydligt svar. Nu vet jag hur jag ska göra.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Zepp
10/31/14, 5:11 PM
#3

Sätt datorn på fullständig scaning någon natt.. helst med modemet avstängt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

beem
11/1/14, 2:35 PM
#4

#3 Jag kör scanning på natten men varför stänga modemet ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Zepp
11/1/14, 2:43 PM
#5

Så du vet att ingen tar sig in på din dator utan att du ser detta!

Hårvaru- och mjukvaru-firewall ger ett visst skydd mot intrång.. men alldrig helt 100 %!

Och är du tex inloggad med adminrätt så har hela internet samma rätt att mickla hur mycket de vill med din dator.

Det e därför man alldrig surfar admin till vardags, utan använder ett användarkonto med begränsad rätt!

Tänk hemska tanke om någon kikade på dig via webbcamen när du är nyvaknad och osminkad! 😕

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

beem
11/1/14, 8:01 PM
#6

# 5 Oh hemska tanke om någon kikar på mig med webcam elelr också blir det succe :)

Tack för ditt svar. Det verkar ju logiskt när du säger det.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Aniara14
11/1/14, 10:00 PM
#7

#0 Om du ska ha realtidsskyddet på med Malwarebytes så måste du väl använda betalversionen, Premium tror jag den heter? I min gratis variant finns det i alla fall inget realtidsskydd.

I stället så uppdaterar jag Mbam och kör sen en manuell Hotskanning en gång per dygn, och dessutom en Fullständig genomsökning med F-secure efter att jag är klar med datorn för dagen. Det brukar ta ca 5-6 min för den förstnämnda, och 10 - 20 min för den andra.

Jag har aldrig haft modemet avstängt under tiden, tror inte det står nåt i F-secures användarinformation om det. Men det kan man ju såklart ha om man vill.

Hittills har detta funkat bra. Jag har aldrig fått in några PUPs ännu såvitt jag vet, och bara ett virus för länge sen som F-secure tog hand om direkt och satte i karantän, så jag kunde radera det efteråt.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

beem
11/2/14, 2:53 PM
#8

#7 Det har du rätt i. Då måste jag ha betalversionen av Malwarebytes.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Aniara14
11/4/14, 8:49 PM
#9

#8 Vilken version är det du har? Om det är gratisversionen, har du drabbats av PUPs eller annat liknande otyg, så att det är därför som du funderar på om du skulle behöva ha Mbam realtidsskydd också?

Jag håller tummarna för att det ska räcka med att ha bara gratisversionen av Mbam, eftersom Premium tydligen kostar ca 25$ per år. Har nyligen köpt fler F-secure licenser för nästan tusen spänn, så då är man ju inte jättesugen på att också behöva betala för ännu fler skyddsprograms licenser.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

beem
11/4/14, 9:03 PM
#10

#9 Det var mest en fundering om det behövs. Jag vill ju ha bästa möjliga skydd för datorn. Jag har haft PUP vid något tillfälle men det är länge sedan.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Aniara14
11/4/14, 9:16 PM
#11

#10 Jo, det är klart att man vill ha bästa möjliga skydd på sin dator, men samtidigt så får det ju inte kosta hur mycket som helst per år heller.

Så jag tänker fortsätta som jag gör så länge det går bra och inget obehagligt händer. Men skulle jag rätt som det är drabbas av några otrevliga PUPs och dylikt, så kanske jag blir tvungen att tänka om och ev. köpa och använda Mbam Premium i alla fall.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

beem
11/5/14, 5:25 PM
#12

#11 Jag kör med gratisvarianten av Malware som än så länge har fungerat bra. Jag säger som du att händer något oönskat  kanske jag måste tänka om.

När jag skriver detta slår mig tanken att så tänker många då det gäller virusskydd. De kör helt utan tills det händer något.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

bamse6311
11/6/14, 3:16 AM
#13

Jag kör också gratisvarianten av Mbam.

Misstänker man att man fått ett eller flera PUPS:s  så är det bara att köra en skanning och så får man bort den/dem.

I övrigt så kör jag en skanning  ungefär varannan vecka för att se om det kommit något.

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
beem
11/7/14, 3:43 PM
#14

Jag glömde skriva att jag stängde av F secure och körde en scanning med Windows Defender. Den hittar inte heller något.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

bamse6311
11/9/14, 7:31 AM
#15

#14 beem

Windows Defender tar inte allt och är inget att hurra för.
Till och med Microsoft skriver ju själv att man bör/måste ha något annat än enbart den.

Bästa hälsningar,
Bertil

[VSK]
11/9/14, 8:15 AM
#16

Windows Defender får inte vara bra. Då konkurrerar det och då blir det ett jäkla liv i luckan. Dock så duger det alldeles utmärkt som skydd medans man laddar ned annat.

bamse6311
11/9/14, 8:35 AM
#17

#16 VSK

Exakt och både tummen på spiken och tummen upp 👍.

När Microsoft lanserade Defender en gång för några år sedan så var det faktiskt ett riktigt bra program.

Sedan så blev det som du skriver liv i luckan.
De utvecklare som tar fram antivirusprogram för Windows blev mer eller mindre förbannade.

Skulle de sitta där och jobba fram antivirusprogram eller andra program för Windows så tyckte de att de kunde sluta med det.

Microsoft fattade "vinken" och gjorde därmed Defender sämre och sämre och började rekommendera användare att använda andra "bättre program".

Bästa hälsningar,
Bertil

[VSK]
11/9/14, 9:12 AM
#18

Japp, så är det..

beem
11/9/14, 10:58 AM
#19

Jag stängde bara av F secure tillfälligt för att scanna med ett annat program - bara testa om WD skulle hitta något.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Upp till toppen
Annons: