Annons:
Etiketthårdvara
Läst 846 ggr
-Aida-
2014-11-07 11:09

Dongel?

Jag har börjat kolla på donglar eller vad dom nu kallas nu för tiden, hur mycket har tekniken gått fram med dessa mojänger? Tycker inte dom är lika lätta att hitta som förut, nu ser jag bara liknande grejer som de står att man surfar trådlöst med laptopen, min dator är stationär och har inte trådlöst har heller inga planer på att skaffa lappisar eller spelar det ingen roll om de är en dator som har trådlöst eller inte? Har dom samma funktion som dom äldre donglarna?

Annons:
Inkanyezi
2014-11-07 14:08
#1

Du är en aning otydlig. Vad är det för dongel du är ute efter? Det finns donglar av olika slag för olika saker, så termen dongel säger inte ett dugg om vad det handlar om, annat än att det är något man sätter i en av kontakterna på datorn.

När det gäller donglar för nätverk finns några olika sorter, dels trådlöst nätverk och också trådbundet. Så har det också förekommit lite udda varianter också.

Men om du inte har trådlöst nätverk ska du självklart inte ha en trådlös dongel för nätverk till din stationära dator, om du inte tänker dela ut den i ett trådlöst nätverk.

Till en stationär dator, om du inte har nätverkskort i den, sätter man helt enkelt i ett nätverkskort om man ska koppla den till nätverk. Det sätter man inne i datorn. Man öppnar alltså skalet, och så tar man bort en av plåtarna på baksidan, och så stoppar man ner nätverkskortet i springan som finns där innanför. 

Det finns också donglar som man kan ansluta datorn till mobilnät med, så att man kan koppla upp sig mot exempelvis Tele2, Telenor eller 3, och de donglarna brukar följa med när man tecknar ett abonnemang. Men också där kan det vara bättre att ha en router i stället, särskilt om man kommer ansluta mer än en dator.

-Aida-
2014-11-07 14:43
#2

Visste inte att de fanns olika typer av donglar, jag syftade på såna man tecknar abonnemang på hos en internetleverantör och får internet genom den lilla usb mojängen. Nätverkskort sitter det i datorn, jag gillar inte att jag är tvungen att använda kabel till någon annans router, jag kommer flytta runt en del så jag ville ha en lätt liten internet grej i usb format att bara ta med mig, jag äger själv inget internet, sitter på familjens.

Zepp
2014-11-07 16:56
#3

De donglarna hittar du på ICA, COOP o Willys, iallafall de med kontantkort!

Har du Telia är de gratis, du bara skickar efter ett och du betalar för varje dag du använder det.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Inkanyezi
2014-11-07 17:29
#4

Om "dongel":

Innan Internet, och långt innan USB, användes donglar som nycklar till programvara från olika leverantörer. Jag hade ett ritprogram som inte fungerade utan att man stoppade i en dongel i datorns parallellport, och den var enbart till för att låsa upp det programmet. Den hade också genomgång, så att man kunde koppla skrivaren, men jag tyckte att det var en ganska klumpig lösning.

Dongel betyder egentligen bara en grej man stoppar in i någon port på datorn, och de finns för många olika ändamål. Exempelvis trådlösa möss och tangentbord kopplas till datorn med dongel, och det finns donglar för såväl parallellport, serieport, som USB.

Upp till toppen
Annons: