Annons:
Etikettövrigt
Läst 1681 ggr
SimsBrooke
11/8/14, 3:39 PM

Web attack

Hjälp mig!!

Jag har fått något skit i webläsaren!
Den ena grejen är:

Web attack: Malicious File Download request 27.
Web attack: Malvertisement website redirect 3

Jag har försökt att hitta något som kan hjälpa mig men hittar inget.
I går när jag satt vid datorn så var det inte så här. När jag är inne på webläsaren så blir en del ord understrucket med blå text.

Jag fattar att det är något virus, men jag vet inte HUR jag ska få bort det. Jag har gjort en skanning via norton, har även tagit deras Norton Eraze och där hitta den 3 grejer som var hotade. han fick bort 2 av 3 saker.

Jag kan säga att det kommer upp popup fönster så fort jag surfar runt på nätet.

Snälla jag vill ha seriösa svar och inget trams!

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Annons:
SimsBrooke
11/8/14, 3:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Så här ser det ut

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

[Jens]
11/8/14, 3:44 PM
#2

Kör Malware Anti-Malware. https://www.malwarebytes.org

SimsBrooke
11/8/14, 3:45 PM
#3

#2 Krockar inte det med mitt Norton? Det har jag för mig att någon sagt på denna sida!

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Zepp
11/8/14, 3:46 PM
#4

Det är PUP, dvs ett program som visar reklam som du laddat ner när du hämtat något annat.

Oftast är det ett tillägg till din browser, ta bort alla tillägg till att börja med, rensa sedan alla tempkataloger, kör sen Malwarbytes, sen CCleaner och Glary utillities, starta om datorn och scanna med Norton.

Oså surfar du sen alldrig mer med adminrättigheter!

Undvik oxå Facebook och Tvitter.. två av de vanligaste smittkällorna!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Inkanyezi
11/8/14, 3:47 PM
#5

Det är inte ett virus, utan du har ett oönskat program, ett tillägg i din webbläsare, som försöker göra en massa saker som du inte vill. Du kan till att börja med fundera över om du har ändrat någonting i din webbläsare nyligen, installerat ett tillägg eller så.

Så kan du gå till webbläsarens inställningar och titta vilka tillägg du har. Om det är något där som är skumt, så avinstallera det och se om det hjälper.

Och så ska jag svära lite i kyrkan också…
Kanske Norton borde avinstalleras och eventuellt ersättas med någonting som är lättare att hantera på rätt sätt. Du kan säkert få flera tips här, men i princip borde det räcka med systemets egna säkerhetsinställningar.

Och eftersom du garanterat har något skit i datorn, kan du skanna med Malwarebytes Anti-Malware:
https://www.malwarebytes.org/mwb-download/

Och det som programmet hittar som är oönskat, ser du till att ta bort. 

#3 Nej, Anti-Malware är ett program som du kör, det kan inte krocka med Norton. Eftersom Norton inte har hindrat den här infektionen borde du kanske kasta Norton så långt du kan.

Och så det viktiga tipset. Det är faktiskt du själv som har installerat det här på något sätt, endera genom att bara klicka på en länk, eller via någon websida du har besökt - kan vara din egen e-post om någon har skickat dig skiten. Det kan räcka att rulla med musen eller öppna en sida för att få in sånt här om man surfar osäkert.

Det du ska göra, är att sätta ett användarkonto på din dator, ett konto som inte har rätt att installera program. Sedan ska du använda det kontot när du går ut på webben, och bara använda administratörskontot, det som har rättigheter att installera, när du ska installera ett program.

SimsBrooke
11/8/14, 3:53 PM
#6

Nu är ett problem ur värden. Understruken text är borta.

#5 Kommer inte Malware programmet krocka med Norton?

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Annons:
SimsBrooke
11/8/14, 3:54 PM
#7

Och Norton hittar inget hot mot datorn, bara deras Norton Eraze program.

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Inkanyezi
11/8/14, 3:56 PM
#8

Nej, Anti-Malware krockar inte med Norton. 

Det är ett analysprogram, som hittar en massa olika sorters malware och där du har möjlighet att själv bestämma vad du ska göra med den. När du kör den ska du helst ha Norton avstängd, och då ska du inte heller vara uppkopplad mot nätet, dvs stäng alla nätverksanslutningar när du ska köra den och kör med administratörsrättighet.

Men Norton har uppenbart inte hindrat infektionen. Du måste se till att surfa säkert, från ett konto som inte kan installera några program. Så länge du använder ditt administratörskonto och inte har gjort elementära säkerhetsinställningar, så står din dator vidöppen för angrepp så fort du går ut på nätet. 

Man skulle kunna uttrycka det som att Norton är ett hot,

  • eftersom det invaggar användaren i falsk trygghet.
SimsBrooke
11/8/14, 3:58 PM
#9

#5 Den har ju blockat dessa grejer. Det har ju kommit upp att norton har blockerat dessa två…

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

SimsBrooke
11/8/14, 3:59 PM
#10

#8 Skulle du kunna förklara lite hur man gör detta?

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Inkanyezi
11/8/14, 4:04 PM
#11

Högerklicka på Nortons ikon nere till höger i aktivitetsfältet och välj att stänga av den, efter att du har dragit ur nätverkssladden och stängt av WiFi. Sedan körs Anti-Malware med administratörsrättigheter och man tar bort det den föreslår att ta bort. 

Norton kan slås på igen med samma procedur, och den kommer att sättas på som vanligt när datorn startar. 

Så skapar man ett användarkonto som man ska använda själv och ser till att det kontot inte har administratörsrättigheter. Det kontot använder man när man jobbar i datorn, bortsett från de enstaka tillfällen då man ska installera program. Bara när du ska installera eller avinstallera program bör du ha administratörskontot öppet.

Zepp
11/8/14, 5:07 PM
#12

Onödigt att stänga av Norton, de flesta AV-program har en viss förmåga att hitta och ta bort PUP!

Men.. grejen med PUP är att det inte är ett virus.. utan ett vanligt program som användaren själv valt att/tillåtits att installera.. eller låtit någon annan på Internet instalera på sin dator.. oavsett man är medveten om det eller ej!

Det är därför man alldrig surfar som admin.. för då tillåter man vem som helst på hela Internet att instalera vad de vill.. på din dator!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
11/8/14, 5:22 PM
#13

Så här kan man ställa in sitt OS att agera när nåt försöker installeras.

Det här är alltså proceduren för att ens kunna installera i öht. Gör man så här, så är chansen minimal att man får in fulkod i burken.

Proceduren i siffror och bilder.

1. ladda ned.

2. Brandväggen reagerar

3. UAC reagerar (tvåvägs)

4. UAC kräver ctrl-alt-del för inloggning samt adminuppgiferna för installation skall kunna göras.

Givetvis övervakar AV allting.

Annons:
[VSK]
11/8/14, 5:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#14

Hmm bilderna glömde jag…

Inkanyezi
11/8/14, 5:23 PM
#15

Jo, visst kan man se det som onödigt att stänga av, men jag ser det som en onödig utgift att betala för Norton, som dels gör att datorn blir långsammare, dels inte skyddar mot attacker, då det invaggar användaren i tron att vara skyddad.

Windows, liksom övriga operativsystem, har inställningar för säkerhet, som räcker om man hanterar datorn förnuftigt och inte gör några direkt galna grejer på nätet. Det viktigaste där är att se till att kontot man använder inte har tillåtelse att installera program, annat än när man avser att installera program.

Zepp
11/8/14, 5:30 PM
#16

Jag tycker inte TS verkar använda datorn vettigt så hon har garanterat en viss hjälp av Norton för övervakning så inte allt för allvarliga program installeras!

PUP är inga större problem de är inga virus, de är browser tillägg.. ungefär som Adblock!

Skillnaden är att PUP visar reklam och kan som allvarligast rikta om DNS!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

SimsBrooke
11/8/14, 7:25 PM
#17

#16 Och vad menar du med det där? Att jag inte verkar använda datorn på ett vettigt sätt?

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Inkanyezi
11/8/14, 8:27 PM
#18

#17 Du använder den på ett sätt som gör att du får in skräp som du inte ska ha i datorn, och det är väl knappast vettigt?

Zepp
11/8/14, 8:29 PM
#19

Iomed att du får in PUP.

Inget ont menat.. bara kritik mot att ta bort AV-program.. när det verkar behövas.

Grejen är att Internet är en elektronisk motorväg där allt möjligt förekommer både bra och dålig grejer.

Så när man trafikerar den vägen är det bra med säkerhetsbälte, dock lär det alldrig rädda en från allt som kan tänkas förekomma där.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

beem
11/8/14, 8:39 PM
#20

#4 Vad gör Glary utillities som inte de andra du nämner gör.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Zepp
11/8/14, 11:50 PM
#21

Det rensar tempfiler framförallt och döda registerposter samt återvinner användt utrymme.

Om man tar bort PUP eller virus så vill man sen ta bort filerna som smittade datorn och de ligger till 99% i tempkataloger.

Man vill sen oxå ta bort de registerposter som de skrivit, samt ta bort det allokerade utrymme de legat på disken, så de inte ligger där som Rootkits!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

beem
11/9/14, 11:00 AM
#22

#21 Jämförbart med Ccleaner ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Zepp
11/9/14, 12:30 PM
#23

Det är två olika program som har lite olika förmåga att hitta och ta bort olika döda länkar/registerposter/allokationer, de kompletterar varandra, oså är de gratis!

Självklart kan du göra allt detta själv/manuellt men det tar någon timme.. alternativt kan du köpa program, tex Norton Utillities!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

beem
11/9/14, 12:38 PM
#24

#23 Aha det är så. Då kan jag utöka mitt förråd av extraprogram……………plötsligt händer det……………då är de bra att ha.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Upp till toppen
Annons: