Annons:
Etikettannonsprogram-virus
Läst 3172 ggr
[MikaelaR]
2014-11-09 00:25

Virusprogram

Finns det något bra virusprogram som är gratis? skulle verkligen behöva ett! tack för svar.

Annons:
felle-j
2014-11-09 00:31
#1

Antivirus menar du väl? Eller du kanske vill ha virus,😉

Microsoft Security Essentials är Microsofts egna antivirus som är gratis och fungerar väldigt bra.

I want to belive
2014-11-09 00:31
#2

SuperAntiSpyawere

I want to belive, And I do belive, dosent matter what you others think, we already know the truthMåne

[MikaelaR]
2014-11-09 00:32
#3

#1 Haha! ja jag menar såklart antivirus!

ska kolla upp båda två om någon mer har fler förslag så kollar jag upp dem också! tack

Razzora
2014-11-09 00:37
#4

Avast.

Kom bara ihåg att det är inte bara antivirus program du ska ha på en dator utan minst ett antivirus program och brandvägg gärna ett mailware program också.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

catcult
2014-11-09 00:40
#5

Varför vill du ha ett antivirusprogram som är gratis? Jag är av den bestämda åsikten att bra mjukvara ofta kostar en slant och det är det ofta också värt (uttrycket "du får vad du betalar för" stämmer till viss del in).  Hur som helst har jag hört relativt bra grejer om Avast som många verkar nöjda med. Själv föredrar jag att betala en slant för ett antivirusprogram med gott rykte kombinerat med att surfa med förnuft.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Zepp
2014-11-09 01:39
#6

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
annia1
2014-11-09 01:55
#7

MikaelaR Jag vet inte vilka antivirusprogram som är bra. Men det finns i alla fall tre stycken gratis. AvastAVGAVG svensk… och avira….

Det du ska titta i när du installerat ett antivirusprogram är om det har skydd mot PUP:S för pup:s är dagens gissel på nätet idag. PUP:s är oönskade program. Och om du läser lite trådar här på sajten så ser du flera som skriver om reklam som dyker upp både som popup rutor och som understrukna ord med en grön pil. Dessa kommer från PUP:S (oönskade program).

Av de tre jag har lagt länk till så vet jag bara om att avast har skydd mot pup.s hur det är med de andra två vet jag inte.  När det gäller avira så hittar jag bara en engelsk sida. AVG så ena länken som är på svenska så är jag inte hundra på att det är riktiga sidan att ladda ner ifrån.

Superantispyware som #1 skriver om. Jag får inte fram att det är ett antivirusprogram egentligen, om min länk är det som #1 skriver om.  Och det är möjligt att jag läser fel på den sidan, men det verkar inte ligga aktivt som ett antivirusprogram ska göra, men som sagt jag kan fatta fel.

Men beroende på hur ny dator du har så kan du redan ha antivirus installerat. Nu får nån rätta mig om jag har fel. Men i windows 8 medföljer defender och som jag förstått det så är det microsoft essentials fast det heter annat i 8;an. Så kolla i din dator först vad du har.

.

bamse6311
2014-11-09 09:05
#8

Vad det gäller skillnaden mellan gratis och betalda antivirusprogram så är det helt enkelt ingen som helst skillnad.

Själva antivirusprogrammet vare sig man tar det som är gratis eller betalvarianten  oftast exakt desamma.

Det som man får med ett program som man betalar för är att man dessutom får en brandvägg samt malwareprogram och annat men själva antivirusprogrammet i sig är detsamma vare sig man tar ett gratis eller betalar för detsamma.

Detta innebär naturligtvis att om man tar ett gratis antivirusprogram måste komplettera det med att par andra program som man också kan få gratis.

Vad det gäller själva antivirusprogram så har jag testat både Avast  free samt Avg free och tycker att de är ganska likvärdiga.

Avast får man på Svenska medan Avg är på Engelska.

Vilket av dessa man än tar så bör man alltså komplettera med ett par eller tre andra program som också finns gratis.

Själv så kör jag för tillfället AVG som jag kompletterar med Malwarebytes AntiMalware samt SUPERAntiSpyware.

http://www.avast.com/sv-se/index

http://www.avg.com/se-en/free-antivirus-download?ICID=ws-hom-ba-favd

https://www.malwarebytes.org/
(Tar även bort PUP:s)

http://www.superantispyware.com/

Sedan så finns det även några andra program som man bör ha som till exempel CClenaer och kanske något till men dessa behöver man även för antivirusprogram som man betalar för.

Bästa hälsningar,
Bertil

[VSK]
2014-11-09 09:32
#9

Finns det skillnad så ligger det oftast i själva antivirusmotorn. Vissa gratis AV kan ha äldre sökmotorer än köpversionerna och/eller med mindre funktioner. Annars är det oftast som bamse säger att många använder samma AV-motor men har med mindre funktioner i själva gratisprogrammet. 

Naturligtvis skiljer det tillverkare från tillverkare.

Virusdefinitionerna idag är oftast samma oavsett tillverkare av AV då de flesta samarbetar idag då en enda tillverkare ganska snabbt skulle bli kölhalad av allt skräp som tillverkas varje minut.

deeman
2014-11-09 13:27
#10

AVAST gratis vs AVAST Betalt.
Programmet i sig är detsamma, det som är skillnaden är att det i en betalversion finns fler finesser än vad det gör i den fria versionen, och troligen så blir skyddet därav  i vissa fall också ännu starkare och bättre. I övrigt så är den fria varianten av AVAST en av de bästa på marknaden i dag, det är alltjämt Avast och AVG som slåss i toppen.  Komplettera med en bra brandvägg brandvägg (Zonealarm) och anti-malware (Malware Anti-Malware) etc.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


[MikaelaR]
2014-11-25 12:24
#11

Jag skaffade malewarebytes.. var det ett bra val eller?

catcult
2014-11-25 12:50
#12

#11 Malwarebytes är inget antivirusprogram, men du kanske menar att du skaffade det utöver ditt antivirusprogram som komplement? I sådana fall är det ett bra val.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

[MikaelaR]
2014-11-25 12:54
#13

Ok, jag skaffar AVG och Malewarebytes är det bra då?:P

Annons:
catcult
2014-11-25 12:55
#14

#13 Jepp, det låter bra!

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

[MikaelaR]
2014-11-25 13:02
#15

Ska jag ha någon brandvägg också? jag kanske redan har det hur ser man det då?

bamse6311
2014-11-26 15:49
#16

#13

Det blir bra med de båda du valt.

Angående brandvägg  och under förutsättning att du har Windows som operativ så har du en brandvägg där.

Dock så bör du kanske skaffa en annan brandvägg som #10 deeman föreslår.

Bästa hälsningar,
Bertil

Upp till toppen
Annons: