Annons:
Etikettköp-och-sälj
Läst 1626 ggr
Ljusa
2014-11-09 13:32

Laptop

Är inte så hemma på sajten så visste inte alls var inlägget skulle vara :) Jag skulle behöva köpa en dator att använda när jag pluggar. Men vet inte alls vilka laptops som är bra, så jag skulle vilja ha lite förslag. Den ska användas till att skriva mycket långa texter. Kommer även sitta och skriva på lite sämre platser som typ bussen, så det måste funka. Annars kommer jag mest söka information på den. Den får inte vara allt för dyr heller, då menar jag inte att den behöver vara nära på gratis men inga appell priser ;) Några förslag?

Or yet in wise old Ravenclaw, if you've a ready mind, Where those of wit and learning, Will always find their kind
- J.K. Rowling

Annons:
kissidor
2014-11-09 19:40
#2

då behöver du ingen värstingdator map processor, RAM och grafikkort, men du behöver ett bra tangentbord, bra batteritid och gärna en bra skärm. ssd-disk vore också trevligt för dig när du ska vara på språng med den så mycket, så datorn dels startar och stängs av blixtsnabbt och dels är den mycket stöttåligare än en vanlig hårddisk. tangentbordet får dessutom med fördel vara bakgrundsbelyst, för det är inte säkert att du kommer att ha så bra ljus på alla ställen du använder den. liten och lätt ska den förstås vara, så typ 13 tum är ju en bra storlek. 

det är bara det att med den specen och vikt max 1,5kg och minst 256GB ssd-hårddisk så hamnar du på ca 10 loppor och uppåt, så det var kanske inte vad du hade tänkt dig… klarar du dig med 128GB och orkar släpa på upp till 2kg så går att att snoka upp nåt för 6,5 tkr - men det är kanske också mer än du tänkt dig, och isf måste något offras av ssd eller belyst tangentbord.

men vilken är din budget? inte alltför dyr betyder ju väldigt olika saker för olika individer 🙂

men du skulle kanske fundera på surfplatta med tangentbord också, om du kan gå ner på 10" i skärmstorlek, det kan absolut vara ett bra alternativ med tanke på ditt användande

Värd på Mobiltelefoner och Android

Ljusa
2014-11-09 20:38
#3

#1 jag ska kolla upp de :) 

#2 Ska precis börja på gymnasiet så har ju inte allt för stor budget.  Under 6000 vore ju trevligt men det kanske inte går.  Vet faktiskt inte riktigt vad jag ska förvänta mig att betala för en schyst dator. 

Din beskrivning av dator lät ju riktigt fin, du kanske har några förslag på bra datorer. Gärna lite olika prisklasser både över och under 6,5 så jag kan jämföra och  se lite om det är något som kan offras eller om jag tycker det är värt att försöka sats på en lite dyrare. 

Tack för utförligt svar :)

Or yet in wise old Ravenclaw, if you've a ready mind, Where those of wit and learning, Will always find their kind
- J.K. Rowling

Zepp
2014-11-09 21:28
#4

6000 får du en superdator för!

3000 räcker väldigt långt för skolarbete och surf!

Kika i stället på batteritid om du skall använda den mycket utan strömkälla.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kissidor
2014-11-10 23:06
#5

håller inte till hundra procent med zepp om att du får en superdator för 6000 och att en för 3000 skulle räcka mycket bra. det stämmer på sätt och vis, för en vanlig notebook där man inte lagt pengar på att maximera mobiliteten. men en dator i den här storleksklassen brukar vara dyrare, man får inte lika mycket prestanda för pengarna som i en större och tyngre bärbar - eller snarare släpbar - dator. ska man bara flytta på den korta sträckor inom hemmet - typ från skrivbordet till soffan - eller vid enstaka tillfällen - typ lägga den i bagageluckan när man åker till sommarstugan - så kan man ju ha en ganska tung och åbäkig dator, men jag skulle iaf inte vilja åka fram och tillbaka på bussen och släpa omkring hela dagarna på en sådan.

tyvärr hinner jag inte plocka fram så mycket alternativ åt dig ljusa, jag har lite för mycket på jobbet just nu. men här är ett förslag på ca 6000 iaf, det framgår på webhallens hemsida att den även har bakgrundsbelyst tangentbord, och detta är alltså den billigaste datorn jag hittar med det + 128GB ssd och så har den full HD-upplösning och en massa RAM-minne och en stark processor - vilket är mer än du behöver men det kommer liksom med på köpet:  http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2879587. 

i den här storleken kan du inte vad jag kan se få ens bara ssd mycket under 6000, men den här datorn har iaf belyst tangentbord, och skulle kunna vara ett prisvärt billigare alternativ:  http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2819219

och som sagt, det är inte heller omöjligt att surfplatta med tangentbord kan vara ett alternativ för dig, det skriver jag själv från nu tex 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Upp till toppen
Annons: