Annons:
Etikettköp-och-sälj
Läst 1626 ggr
Ljusa
2014-11-09 13:32

Laptop

Är inte så hemma på sajten så visste inte alls var inlägget skulle vara :) Jag skulle behöva köpa en dator att använda när jag pluggar. Men vet inte alls vilka laptops som är bra, så jag skulle vilja ha lite förslag. Den ska användas till att skriva mycket långa texter. Kommer även sitta och skriva på lite sämre platser som typ bussen, så det måste funka. Annars kommer jag mest söka information på den. Den får inte vara allt för dyr heller, då menar jag inte att den behöver vara nära på gratis men inga appell priser ;) Några förslag?

Or yet in wise old Ravenclaw, if you've a ready mind, Where those of wit and learning, Will always find their kind
- J.K. Rowling

Annons:
kissidor
2014-11-09 19:40
#2

då behöver du ingen värstingdator map processor, RAM och grafikkort, men du behöver ett bra tangentbord, bra batteritid och gärna en bra skärm. ssd-disk vore också trevligt för dig när du ska vara på språng med den så mycket, så datorn dels startar och stängs av blixtsnabbt och dels är den mycket stöttåligare än en vanlig hårddisk. tangentbordet får dessutom med fördel vara bakgrundsbelyst, för det är inte säkert att du kommer att ha så bra ljus på alla ställen du använder den. liten och lätt ska den förstås vara, så typ 13 tum är ju en bra storlek. 

det är bara det att med den specen och vikt max 1,5kg och minst 256GB ssd-hårddisk så hamnar du på ca 10 loppor och uppåt, så det var kanske inte vad du hade tänkt dig… klarar du dig med 128GB och orkar släpa på upp till 2kg så går att att snoka upp nåt för 6,5 tkr - men det är kanske också mer än du tänkt dig, och isf måste något offras av ssd eller belyst tangentbord.

men vilken är din budget? inte alltför dyr betyder ju väldigt olika saker för olika individer 🙂

men du skulle kanske fundera på surfplatta med tangentbord också, om du kan gå ner på 10" i skärmstorlek, det kan absolut vara ett bra alternativ med tanke på ditt användande