Annons:
Etikettwindows
Läst 2206 ggr
felle-j
11/9/14, 2:59 PM

Flytta adminrättigheter till ett annat konto

Hej! Dom som jag har varit har jag haft adminrättigheter på det konto jag har använt till allting. RIktigt dumt av mig, jag vet. Tänker ändra på det nu och ha adminrättigheterna på ett annat konto men då jag har allting på mitt nuvarande enda konto som också är admin undrar jag om det går att göra ett nytt konto och flytta över adminrättigheterna dit. Skulle kunna göra ett nytt utan adminrättigheter men vet inte om alla spel, musik, bilder, program och sånt kommer med då.

Tack för svar!

Annons:
ChristineL
11/9/14, 3:07 PM
#1

Är det inte lättast att byta lösenord till kontot bara?

Stephanie
11/9/14, 3:13 PM
#2

#0 Jag har gjort så att jag inte har admin-rättigheter på det konto jag använder, och gjort ett extra konto som bara fungerar som admin. Så när jag behöver adminrättigheter använder jag det kontot helt enkelt 🙂 Så gör ett nytt konto för admin, och ta bort rättigheterna från det konto du använder.

#1 Byta lösenord?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

ChristineL
11/9/14, 3:20 PM
#3

Jag kanske missförstår vad det gäller men jag har lösenord till mitt datakonto?

Zepp
11/9/14, 4:11 PM
#4

Skapa ett nytt konto som du gör till admin!

Det använder du sen för att begränsa rättigheterna på ditt nuvarande konto!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Stephanie
11/9/14, 4:38 PM
#5

#3 Om man har adminrättigheter på det konto man använder på datorn, innebär det även lite mer fritt spelrum för skadliga program. Om kontot man använder inte har adminrättigheter, kan inte heller skadliga program göra saker som kräver adminrättigheter.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

ChristineL
11/9/14, 4:40 PM
#6

#5 - Aha! Hade ingen aning, då ska jag också fixa till det, tack! 👍

Annons:
felle-j
11/9/14, 8:20 PM
#7

Jaha, så det är bara att göra ett nytt konto och göra det till admin och sen ta bort admin på mitt nuvarande konto? Det var enklare än vad jag trodde. Hur tar jag bort admin från mitt nuvarande konto?

Stephanie
11/9/14, 8:29 PM
#8

Ja, nånstans under inställningarna kan du ju välja vad för rättigheter varje konto ska ha 🙂

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Zepp
11/9/14, 9:20 PM
#9

Se först till att du har ett adminkonto med alla rättigheter, starta gärna om datorn och logga in och kolla så att alla rättigheter finns där!

Sen kan du minska behörigheten på ditt användarkonto.

Du lägger till och ändrar konton i Kontrollpanelen/användarkonton/Hantera ett annat konto.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

felle-j
11/9/14, 9:42 PM
#10

Tack så mycket för hjälpen!

beem
11/9/14, 9:47 PM
#11

Om TS tar bort det första kontot med admin. rättigheter finns då inte risken att filer inte går att öppna när kontot är borta.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Zepp
11/9/14, 10:22 PM
#12

Hon/han skall inte ta bort det första kontot utan använda det som användarkonto, fast med begränsade rättigheter!

Dessutom blir det lättare att ha alla inställningar man är van vid och alla ikoner ligger där de brukar!

Adminkontot kommer då se ut som första gången man startade datorn, dvs rätt tomt på skrivbordet.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Stephanie
11/9/14, 10:53 PM
#13

Men kan man verkligen ta bort admin-rättigheter från alla konton? Det känns som om det borde finnas någon spärr som inte låter en göra så? Annars är det ju en enorm risk.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Annons:
Zepp
11/9/14, 11:07 PM
#14

Näe man skall inte ta bort adminrätt från alla konton, då ligger man risigt till utan bara från användarkontot, när man skapat adminkontot och konstaterat att detta fungerar med alla rättigheter.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Kaj
11/10/14, 11:26 AM
#15

Som sagt det är bara att skapa ett nytt konto och ge det admin rättigheter. Logga sedan in med det kontot och gå in på Användarkonton i kontrollpanelen och ändra det andra kontot så det bara blir ett vanligt användarkonto. Ingenting försvinner från det kontot så alla bilder och filer är kvar. Det enda som ändras är det kontots behörigheter men du kommer komma åt allt du skapat med det konto.
Logga ur med admin kontot och logga in med ditt vanliga konto som nu inte längre är admin utan bara ett vanligt konto.
Jag rekommenderar att koppla på UAC - se kontrollpanelen. Vet att många klagar på alla uppmaningar som då kommer men då skulle jag vilja säga att man använder datorn lite fel. För om man hela tiden får uppmaningar från UACn betyder det att datorn vill göra systemförändringar od och normalt skall detta bar ske om du väljer att installera nya program, nya enheter osv.  Det är just det som UAC är bra till. Om man får en massa uppmaningar från UACn och inte själv har triggat dessa skall man klicka neka för då kan det ju vara något som vill göra något på din dator och det vill man ju inte.
Med normalt användande skall du egentligen aldrig eller ivf sällan få uppmaningar från UACn. Får du det ändå så kan det vara något skit i datorn som du inte vill ge adminrättigheter så NEKA.

Jag kan ha fel men har för mig att det inte går att ta bort adminrättigheter på ALLA konton. När man försöker ta bort det på det sista adminkontot har jag för mig att Windows protesterar och säger till att minst 1 konto MÅSTE ha adminrättigheter.

Stephanie
11/10/14, 12:24 PM
#16

#14 Nä, jag förstår att man inte SKA, men jag ifrågasatte om man verkligen KAN göra det? Det känns som om det borde finnas en spärr så att det inte går… Annars är det ju hur dumt som helst. 😛

#15 "Jag kan ha fel men har för mig att det inte går att ta bort adminrättigheter på ALLA konton. När man försöker ta bort det på det sista adminkontot har jag för mig att Windows protesterar och säger till att minst 1 konto MÅSTE ha adminrättigheter."

Ja, det är det jag menar! Så borde det ju rimligtvis vara.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Zepp
11/10/14, 3:35 PM
#17

#16 Jag har faktist ingen aning för jag skulle alldrig få för mig att göra så!

Men vem vet.. du får försöka först! 😉

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: