Annons:
Etikettannonsprogram-virus
Läst 2224 ggr
Kebab-Eme
2014-11-20 23:03

Ads by Salus

Nu har jag fått denna  ''Ads by Salus'' 4 gånger under 2 månader.
Har även fått denna sk*t innan och är så sjukt trött på den!

Har inga problem att ta bort den, undrar bara om någon vet hur den ''kommer'' till?
Jag är aldrig inne på några lustiga sidor.
Mesta dels bara Facebook, Youtube och iFokus.

Så hur får man denna jobbiga grej igentligen?

Tack på förhand!

KöttbulleKorv

Annons:
[VSK]
2014-11-20 23:08
#1

Kommer med dolt i program du installerat, sk pup.

Kebab-Eme
2014-11-20 23:10
#2

Har inte installerat något program på flera månader.
Fick det senast nu för någon timme sen och har definitivt inte installerat något idag.

KöttbulleKorv

Inkanyezi
2014-11-20 23:43
#3

Jag misstänker att du inte har lyckats ta bort den fullständigt, utan att du har smittan kvar, medan den kanske ligger nere ett tag och sedan kommer igen. Jag vet inte hur den fungerar men många såna där kan "ringa hem".

Om du ser till att rensa ut smörjan ordentligt, och sedan ser till att inte använda administratörskontot på datorn när du är ute på nätet, kanske du slipper joxet. Den kan bara installera sig om administratörskontot är öppet, inte om du använder ett konto som saknar administratörsrättigheter.

Kebab-Eme
2014-11-20 23:57
#4

Men hur ska jag kunna veta om jag fått bort hela?
Har tagit bort mappen och installerat bort det på 'program och funktioner'.

Brukar även ha problem med att firefox startar sig själv och att det är någon rysk sida kommer upp av sig själv varje gång jag startar om datorn, kan det vara där det hela också sitter?
Skulle det hjälpa om jag återställer datorn?

KöttbulleKorv

Inkanyezi
2014-11-21 00:00
#5

Det kan hjälpa att återställa, men se till att ta en ordentlig backupp, för allt som har kommit till senare än datorn levererades ryker. 

Å andra sidan, du kanske misslyckades med manuell borttagning.

Har du kört Malwarebytes Anti-Malware?

Kebab-Eme
2014-11-21 00:14
#6

Självklart sparar jag allt jag vill ha kvar :)

Det har jag inte kört med.
Men ska köra på en återställning nu hade jag tänkt så håller jag tummarna på att jag slipper det.

KöttbulleKorv

Annons:
Inkanyezi
2014-11-21 00:20
#7

Det måste bort från webbläsaren också, där finns ett tillägg som "ringer hem" och installerar om  när programmet saknas. Om du inte har tagit bort den pluggen, så kommer det igen.

Enklaste är antagligen att köra Malwarebytes Anti-Malware.

Kebab-Eme
2014-11-21 00:36
#8

Kommer det tillbaka även om jag återställer hela datorn?

KöttbulleKorv

Inkanyezi
2014-11-21 01:27
#9

Det beror på till när den återställs. Återställer du den till som den var när den levererades så kommer det inte tillbaks. Men det lär inte heller komma tillbaka om du kör Anti-Malware, förutsatt att du ser till att använda ett konto utan rättighet att installera program när du är ute på nätet.

Zepp
2014-11-21 01:40
#10

Du har altså ett program på din dator som komunicerar med den Ryska servern och som hämtar och installerar "Ads by Salus", dvs du har en bakdörr öppen!

Det innebär att de kan läsa vad du gör på din dator, tex din komunikation med banken, dina mail o litta annat om det vill sig illa!

Nu är det mest troligt att de bara vill instalera sitt reklamprogram.. men jag hade inte nöjt mig med detta utan sett till att få bort det!

Det kan för övrigt ligga bland det du sparat!

Och det beror på att du surfar som admin, dvs du tillåter alla i hela världen att i stort sett göra vad de vill med din dator!

http://datorn.ifokus.se/discussions/545f73598e0e7429e2011423-flytta-adminrattigheter-till-ett-annat-konto?discussions-2

Sen så är Facebook, twiiter och dyligt vanliga smittokällor, undvik sådant alternativt köp det dyraste AV-program du kan få tag i och några till som skyddar dig!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Kebab-Eme
2014-11-21 01:48
#11

Fast nu när jag har återställt datorn så kom inte denna ryska sida upp nå mera.
Har startat om datorn ett antal gånger.
Så är det alltså borta nu eller? :o

KöttbulleKorv

Zepp
2014-11-21 15:04
#12

Mm.. filerna kan ligga kvar ändå!

Har du kört Malwarebytes, Ccleaner och Glary utillitys?

Samt scannat datorn med ditt antivirusprogram?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Inkanyezi
2014-11-21 15:16
#13

Om du har återställt till en tidigare återställningspunkt finns risk att filerna finns kvar, men om du har gjort en fabriksåterställning ska de vara borta - tillsammans med allt annat, installerade program och alla datafiler.

Gör en användare som saknar rättighet att installera program och använd den alltid när du är ute på nätet, utom vid de enstaka tillfällen då du ska installera program. Du behöver inte använda admin-kontot för att hämta program som ska installeras, bara när du installerar. Program som inte kräver att du är ansluten vid installationen bör du då installera när datorn är nerkopplad. 

Användarkontot utan admin-rättighet bör du alltid använda utom när du verkligen ska installera eller avinstallera någonting.

Om du installerar program från källa som du inte är absolut säker på, bör du kolla noggrant vad du installerar. De flesta såna program ligger med som barlast vid installation av andra program, med färdigkryssad ruta att man ska installera dem. Om man trycker för fort på "Nästa" så sitter man i skiten.

Så kolla noga när du har hämtat program, vilka de vara må, från andra källor än HTTPS:-adresser hos kända programvaruföretag, så att du inte får med en kappsäck med program som du inte vill ha i datorn.

Annons:
Kebab-Eme
2014-11-21 15:50
#14

Jag gjorde en fabrikåterställning

KöttbulleKorv

[VSK]
2014-11-21 17:14
#15

En systemåterställning gjord från Windows ändrar bara systemfiler och registret, inget annat.

Upp till toppen
Annons: