Annons:
Etikettwindows
Läst 713 ggr
beem
2014-11-25 19:26

Var fick jag virus ?

Det poppade nyss upp ett meddelande från F-secure om  ett virus som den stoppat.  Meddelandet kommer en stund efter att jag lämnat internet. 

Jag har försökt leta i F-secure för att se var jag fick viruset men hittar det inte. Finns det någon info om det ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Zepp
2014-11-25 21:20
#1

Det är därför jag föredrar Symantechs produkter!

Jag har oxå F-secure iomed att det är gratis/ingår i mitt Telia abonemang!

Man kan högerklicka på ikonen och se åtgärdscenteret, om där finns något man behöver åtgärda, det är så folk vill ha det!

Det är förmodligen realtime scanner som tagit bort något?

Folk vill inget veta, de vill inte lära sig något, det skall bara fungera.. oavsett!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

beem
2014-11-25 21:49
#2

#1  I meddelandet som kom upp stod att jag inte behövde åtgärda något. Det känns ju dumt om jag går in på virussidan om och om igen och får då samma medd. om virus. Eftersom medd. ligger lite sent så vet jag ju inte var jag får det.

Jag ska maila F-secure och fråga.

Symantec - är det Norton eller har de fler ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Zepp
2014-11-25 21:56
#3

Symantec äger Norton ja.. pluss lite andra programvaror, tex SEP, som mest är för företag.

Du lär märka om samma sak händer igen.. och då dra slutsatser utifrån detta!

Jag kan tippsa om olika ökända siter som man bör undvika, tex Facebook, Twitter, flera andra sociala comunities, de är kända spridare av virus, speciellt dina kontackter som vill visa dig roliga grejer med gulliga katter o annat!

Sen så bör man hålla sin mail hemlig, så ingen skickar något till dig!🤦‍♂️

Du kan gå in i inställningar/borttagningsstatistik!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

beem
2014-11-26 15:03
#4

#3 Tack för ditt svar.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Zpookey
2014-11-26 15:08
#5

Vill inflika en sak här.
Om man går in på en sida som normal sett inte ska innehålla virus (stora tidningar, banker etc) och man får upp en virusvarning så kan det faktiskt vara så att antivirusprogrammet varnar utan att där är virus. Det kan vara ett skript på sidan som inte är farligt men som virusprogrammet får för sig att det är ett virus eftersom att den inte råkat ut för det innan….då tycker den att det är bättre att säga att det är ett virus. Detta kallas för 'false positives' och händer oftast hos antivirusprogram som är mindre bra. Och i den kategorin skulle jag vilja lägga både F-secure och Symantec. Kollar man på https://www.virusbtn.com/vb100/archive/summary så får man en hyfsad överblick på hur bra ens antivirusprogram är.

[VSK]
2014-11-26 19:06
#6

Och Som vanligt så plockar ESET 100% in the wild 🙂

Har tappat räkningen på hur många år jag kört med NOD32 🤔

Annons:
Upp till toppen
Annons: