Annons:
Etikettwindows
Läst 4231 ggr
Vibeka
2014-11-26 14:53

Bankid

Är det fler än jag som inte kommer åt sitt bankid längre via chrome?! 

När jag ska logga in på ex apoteket så kommer det upp en meddelanderuta där det bara står du måste ladda ner ett bankid finns ej på din dator. Men jag HAR laddat ner det flera ggr och nu har jag skaffat ett nytt bankid i går men det funkar ändå inte! 🤦‍♂️ HJÄÄÄÄÄLP!!! 🤓

Annons:
beem
2014-11-26 15:00
#1

Kanske det här kan lösa problemet. Jag har bankid via SEB och får detta problem om chrome uppdateras.  Nexus Personal som måste godkännas:

skriv i adressfältet  längst upp chrome://plugins

Vid Nexus persoanl ska man kryssa för 'tillåt alltid'

Scrolla ner en bit så ser du denna info.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

tlover
2014-11-26 15:00
#2

Jag har samma problem, jag har helt enkelt två webbläsare. Crome för att kunna lägga upp bilder på iFokus och Explorer för bankID och allmän surf.

l'm back

Vibeka
2014-11-26 15:08
#3

Tack har kollat plugins men där finns inte nexus personal med ens? 🤔

Vibeka
2014-11-26 15:54
#4

Ska oxå nämna att jag uppdaterat chrome säkerligen 3 ggr under en vecka!! Tyckte det var lite skumt med så många uppdateringar…

beem
2014-11-26 17:38
#5

Installerade du bankID från bankens sida ?

Prova att avinstallera och installera om igen. Ibland kan det fungera.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Vibeka
2014-11-26 18:01
#6

Japp och japp har gjort det otaliga ggr…

Annons:
Record
2014-11-27 11:22
#7

#6 Vibeka

Det finns en smart lösning hos SEB, vilken kallas "BankID på kort" där man använder sitt Visa kort till en USB-dosa.

Detta går då att använda till alla banker o apotek o telia mina sidor, skatteverket via ditt kort. vilket ibland kan förväxlas med "Mobilt bankid".

Kaj
2014-11-27 13:10
#8

Jag har för mig att detta var ett problem med Chrome som alla fick för ett tag sedan och då var det som beem sa. Man måste tillåta Nexus i chrome plugins. Så om du inte ens ser nexus där så är det ditt problem. Då skulle jag välja att uppdatera ditt nexus program för jag tror att du har en äldre version av nexus
Se mer här om chrome plugins för nexus

Om du vill ladda ner och installera senaste versionen av Nexus så hittar du den här

Sist vill jag även påpeka att Bank-id finns för dina mobila enheter såsom ex din telefon. Ladda ner den till din telefon och du kan använda den på sidor på webben även om du kör från en vanlig dator. Du kan alltså inte enbart använda den på din telefon utan även på vanliga datorer.
Du gör då så här (ha telefonen och en dator tillgänglig):
Då du sitter på din dator och kommer till inloggningen klickar du då på knappen Mobilt bank-id som val. Då kommer på din dator upp en sida som ber dig starta din mobil-bank id app på din telefon. På telefonen kommer du nu uppmanas att ange ditt lösenord och personnummer (som du angav då du installerade mobilt bank-id på din telefon). Om detta är rätt lösenord kommer webbsidan på din dator att loggas in automatiskt nu. Hur smidigt som helst eftersom man då aldrig behöver ett bank-id installerat på sin dator utan man kan alltid använda sin telefon eller platta för att logga in.

Hur detta fungerar? Bank-id är sammankopplat så om du anger ett lösenord via din telefon eller direkt på din dator spelar här ingen roll. Din inloggning sänds alltid till Bank-id s server oavsett om det är via nexus programmet på din dator eller via din app på telefonen. Denna server vet i det här läget att du har en frågesession om att få bli inloggad (oavsett om denna har startats från din dator eller din telefon) och kommer då att sända ett OK till webbsidan som då loggar in dig.

Ladydragon
2014-11-27 16:27
#9

#8 det svaret tackar jag för 🙂…har själv alltid trott att man måste sitta på samma nätverk telefon o dator för att kunna använda mobilt bankid o har inte lyckats hittat nån information alls om det hela

Vibeka
2014-11-27 21:10
#10

Tack för alla råd och tips 🙂 Jag har redan laddat ner nexus ett antal ggr så den är inte gammal. Men jag har pratat med banken och de verkar inte heller fatta vad som blitt galet efter att chrome gjort sina uppdateringar. Tack för info om att det går att komma åt via mobilen! 😃

Kaj
2014-11-28 11:45
#11

Ja mobilt bank id är bland det bästa som bankerna kommit fram med.

Jag kan logga in på alla webbplatser som stödjer detta oavsett var i världen jag är och oavsett på vilken dator, platta eller mobil jag är på. Behöver enbart Mobilt-bank id i min telefon så är allt OK.

annia1
2014-11-30 21:36
#12

Vibeka vad har du för OS på din dator. Är det windows 8.1 så verkar det blivit problem med bank-id efter en av uppdateringarna till den. Konstigt att inte banken är medveten om att många fått problem efter uppdateringen.

Här är tre länkar från eforum där alla tre trådarna tar upp om bank-id. Du kan ju kika på dom och se om du kan använda det som står i nån av dom.

Länk 1Länk 2Länk 3

.

Zpookey
2014-12-01 17:02
#13

Om saker och ting inte funkar med Chrome…testa med Internet Explorer eller Firefox.

Annons:
Vibeka
2014-12-03 01:16
#14

Tack # Annia 🙂 jag har windows 7 men ska kolla länkarna.

#Zpookey det funkar bra med internet explorer samt med mitt postprogram Incredimail men icke med chrome… Tack 🙂 för ditt engagemang

Upp till toppen
Annons: