Annons:
Etikettmicrosoft-office
Läst 2793 ggr
wille_wille
2014-11-27 19:00

Hjälp med Word

Jag skulle behöva lite hjälp med Microsoft office Word 2007.

Jag håller på och skriver en idrottsuppsats i skolan och en av "reglerna" är att det ska vara numrerade sidor men att förstasidan ej ska vara numrerad. Hur ska jag få sidnummer 1 på sida 2 i dokumentet?

Jag har testat att klicka i "annorlunda förstasida" men då börjar den med sidnummer 2 istället för att börja med 1 på sida 2…

Har även testat att försöka byta ut varje siffra i sidfoten mot en lägre, men byter jag 2:an mot en 1: a blir alla andra siffror också 1:or.

Någon som vet om det går att lägga in så att sidnummer 1 börjar på dokumentets sida 2?

Tacksam för svar!

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Annons:
ilenna90
2014-11-27 19:16
#1

vet inte om det här kanske kan hjälpa dig? :) jag har nämligen haft det där problemet själv men kommer inte ihåg hur jag gjorde. Men det låter som att den här guiden ska kunna lösa det :) 

http://office.microsoft.com/sv-se/word-help/ange-hur-sidnumreringen-ska-borja-eller-borja-pa-nytt-HP005230692.aspx - Börja sidnumreringen var du vill 

wille_wille
2014-11-27 19:51
#2

Verkar tyvärr inte som att det fungerar med Office 2007, men tack ändå!

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

ilenna90
2014-11-27 19:52
#3

oj såg först nu att det stod 2003 där. Hoppas nån annan kan hjälpa! :)

annia1
2014-11-27 20:28
#4

Jag har office 2007 men jag använder inte sidnumrering och hittar inte hur man ska få det som du vill ha det. Utan jag får som dig.

Så jag har en fråga till dig först. Hur ska du lämna in uppsatsen. Ska du skriva ut den och lämna in den i pappersform eller ska den lämnas i elektronisk via datorn.

Om du ska skriva ut den så är tipset att skriva första sidan som eget dokument. Och sen skriva det andra som ett eget dokument.

Om det ska lämnas i elektronisk. Så kanske försöka att först göra första sidan som eget dokument och sen kopiera och klistra in det andra när det är färdigt.  Ingen aning om det funkar, men prova.

.

wille_wille
2014-11-27 20:31
#5

#4

Hur jag ska lämna in den vet jag inte, går på värsta flumskolan och alla 4 lärare vi har fått info från har sagt olika ang. innehåll, utseende och hur noga man måste följa dispositionen 😕

Men att skriva ut förstasidan först ska jag nog göra om jag inte kommer på hur man kan lösa det så man får allt i samma dokument 🙂

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Annons:
wille_wille
2014-11-27 21:12
#7

Mitt word verkar vara lite udda eftersom varken första eller sista tipset fungerar…

Youtube brukar inte gå något vidare på min dator, bara laggar och svårt att se vad som visas.

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Inkanyezi
2014-11-27 22:17
#8

Jag antar att man kan lägga in en formel för fältvariabeln och låta den skriva n-1 som sidnummer och inte använda sidnummer på försättsbladet. Om det funkar kan man sedan exportera det som PDF med rätt numrering.

deeman
2014-11-28 09:56
#9
  1. Dubbelklicka och ställ dig i sidhuvudet på sidan 2.  
  2. Infoga sidnummer.
  3. Bocka i Annorlunda förstasida vid "design".
  4. Ev. sidnummer och formatera sidnummer vid behov för att anpassa.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


wille_wille
2014-11-28 17:10
#10

#9

Lyckas ändå inte lägga in som jag vill ha det, så jag kommer skriva ut förstasidan separat.

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Veda
2014-12-03 10:34
#11

Sök i hjälpen på försättsblad. Det finns i nyare versioner av Word. Men jag tror att det finns även i 2003.

kattöga
2014-12-04 08:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

- Nu har jag en äldre version av Word än du har, men jag tror att du hittar motsvarigheten i din version också. Åtminstone ett sätt att göra det på.

Välj Infoga sidnr
Klicka på Format.
Välj Börja med och skriv i siffran  0. Och Klicka på OK:

Då börjar första sidan som sidan 0.

Vill du inte att någon siffra ska synas så kan du välja att göra en Rektangel . 
Och välja Inga katner samt Vitt som fyllnadsfärg.  Och placera den vita rektangeln ovanför siffran noll.

- Ett annat alternativ är att du gör en pdf av 1:a sidan och en av resterande sidor. Och sen sammanför du dom två dokumenten till ett pdf-dokument. (Men då måste du ha en "pdf-maker" som kan infoga sidor.)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
2014-12-04 08:12
#13

Oj, ser att tråden är lite "gammal" så det kanske inte är aktuellt längre……

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
wille_wille
2014-12-04 09:51
#14

#13

Det där fungerade 😃

Och sen kunde jag klicka i annorlunda förstasida och ta bort numret på den så nu ser det ut som jag ville.

Tack 🌺

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

kattöga
2014-12-04 09:56
#15

#14 Varsågod. Vad bra att det funkade! 

("Annorlunda förstasida" har jag inte hittat i mitt word…….. ännu…… :) Men jag har oftast ingen användning för det heller.)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
2014-12-04 10:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Ja jooo, nu ser jag!  Man kan välja att inte visa sidnummer på första sidan! Och börjar man sidnumreringen med 0, så blir ju nästa sida som nr 1…..

I min version bockar jag av rutan vid "Visa på första sidan".

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Upp till toppen
Annons: