Annons:
Etiketthårdvara
Läst 1585 ggr
_Fisken
2014-11-30 19:13

SD Card partitions väck

Har ett SD kort jag vet är på 2GB. Har haft en krypterad partition på den. Nu indikerar Win7 bara 8M. Har provat 2-3 "SD Card recover program" men inget biter. Finns inget som "bara" tar bort allt på kortet så man kan skapa en ny FAT32 partition på den? Ska det vara så svårt?

Annons:
Inkanyezi
2014-11-30 19:29
#1

parted borde kunna fixa det. 

Har du provat att köra fdisk?

_Fisken
2014-11-30 19:53
#2

Jag ska läsa på lite om Parted. Det finns en GParted Live. Använde den på en Linux-burk. Hmmm…..undra om jag inte ska starta datorn med Linux stickan? Har en USB med Ubuntu på…

Känns lite pinsamt med hittar inte fdisk på min win7 dator. Har den tagits bort eller heter den nåt annat?

[VSK]
2014-11-30 21:28
#3

Har du kortläsare till datorn så jobba i diskhanteraren. Busenkelt.

Kaj
2014-12-01 11:40
#4

Håller med VSK. Om du kopplar in den i datorn antingen via en SD Card ingång om du har det eller att koppla in din enhet där du har kortet (telefon, platta, kamera ???) till datorn via USB så skall kortet dyka upp. Du har ju själv sagt att Win7 indikerar 8M så det betyder väl att du har kortet tillgängligt i utforskaren för Windows.
Markera kortet i vänstermenyn och högerklicka. Välj formatera. Välj inte snabb formatering utan vanlig formatering och välj format till FAT32 (eller varför inte NTFS om dina andra enheter som du skall använda kortet i stödjer det) och starta formateringen.

_Fisken
2014-12-01 14:35
#5

Jo, jag har provat detta. Jag har också provat SDFormatter,  MiniTool Partition Wizard och 7-Data Recovery suite.  Jag har försökt komma åt den m.h.a GParted som ligger på Ubuntu. SD-kortet går ej att komma åt. Det går inte att hitta en MBR. I och med det saknar den partition och det går inte att skapa en sådan. MEN den indikerar 8Meg!!!  Ett SD-kort är ju bara ett gäng med IC-kretsar!!

[VSK]
2014-12-01 14:49
#6

utökad då?

Annons:
_Fisken
2014-12-01 14:56
#7

Det går inte att utöka eller gör nåt med kortet. Det är "låst" på 8Meg och Win7 vill formatera men det går inte.

Inkanyezi
2014-12-01 15:01
#8

Nu är ju såna kort ganska billiga, så du kanske inte borde anstränga dig mer?

_Fisken
2014-12-01 15:10
#9

Du har alldeles rätt men jag lär mig mkt längs vägen också. Jag ser det som ett projekt och så bestämmer jag mig. Jag kastar dock in handduken efter ett tag….
Det var storleken som var behändig. Tunn, utan kapsling. Perfekt för plånboken där mynten ligger.

[VSK]
2014-12-01 15:11
#10

Och ingen kamera kan formatera det heller då?

Ladydragon
2014-12-01 15:18
#12

det kan ju oxå så vara att kortet är trasigt av någon anledning och därför går det inte att formatera det……

Kaj
2014-12-02 10:01
#13

Om du använt ett verktyg för att utöka en partition så kan det även vara så att du måste frisläppa utrymmet.
Det där kan vara lite knepigt i Windows för Windows själv klarar inte av det on-the-fly utan man måste göra det genom att boota från en Windows installations DVD alternativt använda sig av ett 3:e part verktyg som kan frisläppa utrymmet.
De flesta 3:e parts verktyg klarar detta on-the-fly utan att man behöver boota Windows från installations DVD.
Jag har ett sådant verktyg på min dator hemma som jag använde för att skapa virtuell maskin på min Vista men jag kommer inte ihåg vad det heter just nu. Men som sagt alla 3:e partare klarar av det idag - nästan

Alltså man kan skapa en partition på säg 1 GB. Denna kommer dock inte synas som tillgänglig på din disk, usb eller smartkort förrän du gjort sista steget nämligen att släppa området fritt för användning.

Du kan läsa mer här

Annons:
_Fisken
2014-12-02 11:51
#14

Jag ska absolut kolla era länkar. Tack. Jag tror inte kortet är trasigt. Det är nåt med den där krypteringsprogrammet. Den lade över krypt-disken på stickan….

[VSK]
2014-12-02 13:00
#15

#14

Med andra ord så kan man ju säga att krypteringen funkar som den skall 🙂

Inkanyezi
2014-12-02 15:23
#16

#15  - under förutsättning att krypteringsprogrammet också kan ta fram de data som ligger på kortet…

[VSK]
2014-12-02 15:27
#17

Ja men då behöver man ju programmet och lösenordet.

JonasDuregard
2014-12-05 08:54
#18

Använd diskpart?

Det du vill göra är inte att utöka en partition utan snarare ta bort alla partitioner. Sedan borde det vara enkelt att formatera kortet endera med dikspart eller bara med utforskarens verktyg för att formatera oformaterade enheter. 

Relevant tråd på stack exchange (handlar egentligen om en partition som skapats av en raspberry pi, men principen är densamma): 

http://raspberrypi.stackexchange.com/questions/1446/how-can-i-reformat-my-sd-card-to-use-it-normally-again

Upp till toppen
Annons: