Annons:
Etiketttillbehör
Läst 2392 ggr
Inkanyezi
12/11/14, 11:48 AM

Trådlös mus och tangentbord

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte tipsa om ett riktigt billigt och mycket bra tangentbord med mus som Media Markt säljer. Jag köpte det för några veckor sedan, och har inte helt hunnit vänja mig vid att tangenterna sitter lite mer hoppressat än på mitt tidigare tangentbord. Det är tangenterna för att bläddra och hoppa till slutet eller början som sitter mycket annorlunda och också Delete, Print Screen, Scroll Lock och Pause.

Lite komplicerat blir det för mig när jag behöver någon av de tangenterna, eftersom jag inte ser mitt tangentbord särskilt bra då det ligger i mörker vid min arbetsplats, och det här tangentbordet är svart. Jag tror dock att jag kommer att vänja mig också vid de tangenter som är flyttade jämfört med mitt gamla Fujitsu tangentbord som var kopplat med kabel.

Det här tangentbordet och den medföljande musen använder en minidongel som man stoppar i en USB-port. De använder en enda 1½ V cell, och de går inte att köra med laddbara batterier, men en alkalisk cell ska hålla i omkring ett år.

Den enda egentliga nackdel jag ser med tangentbordet är att det är svart, så att för fingrar som inte själva hittar tangenterna kan det vara besvärligt. Man ser dem inte bra om man inte har mycket ljus på tangentbordet.

Musen har mycket fin upplösning och funkar bra på de flesta underlag. Det finns inga extra knappar på den, utan det är vänster höger och rulle som kan mittklicka.

Priset var 199 kronor, vilket jag ser som överkomligt. De säljer också en mus för 99 kronor av samma märke, Rapoo, och den har samma system, så det är samma sak. Enbart primärcell, och en alkalisk håller mycket länge.

Annons:
Ladydragon
12/11/14, 8:18 PM
#1

Tycker det låter som ett mindre klokt val 

tänk på att du troligen kommer få problem varje gång du använder ett annat tangentbord om du vänjer dig vid ditt nuvarande tangentbord som har knapparna på ett annorlunda vis 
kan blir rätt irriterande enligt min mening 

håller inte heller med dig om att tangentbord med knapparna tätt ihop är något bra risken är större att man skriver fel det tar längre tid att skriva m.m 

förstår inte riktigt heller varför du inte istället satsar på ett tangentbord med belysning? 

om jag får tycka lite så köp ett annat tangentbord och köp ett utan några nackdelar

Inkanyezi
12/11/14, 9:02 PM
#2

Du får alldeles självklart tycka precis vad du vill, men jag tror att du har missuppfattat någonting.

Det som har tryckts ihop på det här tangentbordet, som tar lite mindre plats än en del större, är att mellanrummet mellan den numeriska delen och bokstäverna är mindre, vilket faktiskt är bekvämare än ett vanligt. Det hindrar inte heller att jag skriver på andra tangenbord, eftersom avstånden mellan tangenterna i övrigt är samma. Det är bara ett fåtal tangenter som har flyttats, och några av dem lär jag mig ganska fort.

De som skiljer från ett vanligt tangentbord är PgUp, PgDn, Delete, insert, Home, End och PrintScreen, Scroll Lock och Pause. Piltangenterna har flyttat lite åt vänster, så att det inte är lika stort mellanrum, utan de ligger i en liten grupp inträngd mellan de numeriska tangenterna och de övriga.

På det stora hela är inte det som du pekar ut som nackdel något som jag har angivit som nackdel. Tangentbordet är lättare att jobba med än de som brukar finnas på bärbara. De vanliga tangenterna sitter precis som på andra tangentbord. Det är bara de som jag har angivit här ovanför som är annorlunda placerade. Det innebär ingen som helst svårighet när jag ska skriva på ett annat tangentbord. Det är bara att eftersom tangentvbordet är svart, och jag har mitt tangentbord på en plats där det inte är upplyst, så har jag svårt att se vad det står på tangenterna.

När jag skriver tittar jag på bildskärmen eller åt något helt annat håll, jag tittar inte på tangentbordet, och jag hade inte någon svårighet alls att skifta från det andra tangentbordet. Och fingrarna hittade snart de av tangenterna som jag använder mest av dem som sitter annorlunda. Jag kan alltså hitta Home, End, PgUp, PgDn och Delete utan att titta nu, men de första dagarna var jag tvungen att titta, så jag fick tända skrivbordslampan. 

Och det där med ett "utan några nackdelar". Visst, tulipanaros, men såna finns inte. Man vänjer sig vanligen så småningom, och alla som har skaffat mer än en bärbar dator vet att tangentborden på dem är olika allihop. Här är det inte en bärbar, utan ett vanligt tangentbord, och det är betydligt bättre i vissa avseenden än alla andra tangentbord jag har haft. Bland annat för att det är kortare än de vanliga tangentborden. Och jag kommer fortfarande att hitta lika bra på ett vanligt tangentbord, eftersom jag inte använder bara en dator, utan jag hjälper ofta folk att rätta till knasigheter med deras datorer, och de har sällan ens samma operativsystem som jag har.

Så jag har inte haft något som helst problem att hitta tangenter utöver de som mer sällan används och som på ett vanligt tangentbord sitter hopklumpade mellan det numeriska och det vanliga. De sitter lite annorlunda och det har jag lärt mig nu, så nu kan jag båda sorterna. Utan att titta.

[VSK]
12/11/14, 10:14 PM
#3

Tycker det är bra att du tipsar om billig hårdvara du är nöjd med. Det enda i recensionen som fattas enligt mig är räckvidden, samt om knapparna är "sköna" och hur du upplever musen. Vet ju inte storleken på dina händer. Att det inte är Wifi förstår man med tanke på pris och förmodad livslängd på knappcellerna. Trevlig recension 🙂

Inkanyezi
12/11/14, 10:37 PM
#4

Räckvidden sägs vara tio meter, men så långt kan jag inte komma, för då ser jag inte skärmen. Jag kan i alla fall sitta var som helst i rummet och ha den i knät och jag kan föra musen över benet eller var sjutton som helst. 

Musen har mycket bra upplösning, bättre än de jag har haft tidigare, och den funkar på vanligt vitt papper utan problem. Tangenterna känns bättre än på mina andra tangentbord. Distinkta, och med lite längre slag än att trigga bara man lägger fingrarna på. Det är mycket lättjobbat.

Fabrikantens sida: http://www.rapoo.com/ProductShow.aspx?PType=CHTi%2f0TqNIc%3d&PID=eFGeQHLufoU%3d

[VSK]
12/11/14, 10:48 PM
#5

Tackar…

Inkanyezi
12/11/14, 11:02 PM
#6

Musen jag köpte först för 99 kr går med 5 GHz. Tanken var att slippa de enstaka tillfällen då min mus plötsligt tar över fruns dator eller tvärtom, eftersom vi hade möss som ibland kopplade upp sig fel.
http://www.rapoo.com/ProductShow.aspx?PType=8fQpYH%2b%2b7i8%3d&PID=3bT%2bbVHXqOw%3d

Det är inga minimöss, men på bilden jag lade upp ser du vilken handställning jag har. Jag håller händerna snett, och på musen vilar jag handkanten och lillfingret mot underlaget.  Det är för att jag ska slippa karpaltunnelproblem. Karpaltunneln hålls mer öppen om man inte håller handen med handflatan rakt neråt. (Det är tanken bakom Microsofts och en del andra "ergonomiska" tangentbord.)

Annons:
Inkanyezi
12/27/14, 7:29 PM
#7

Jag pallrade mig faktiskt iväg till MediaMarkt och köpte ett till att ha till den andra datorn. De hade sänkt priset en tia, så tangentbord och mus kostade 189 kronor. Och så blev det raskt lite mindre sladdar att hålla reda på. Jag är faktiskt jättenöjd med det här tangentbordet, och nu hittar jag alla knapparna utan att titta.

De har också ett av standardstorlek, men där var priset 399, så det ligger i par med motsvarande från Logitech. Men nu råkar det vara så att jag faktiskt föredrar det här lite kortare tangentbordet, eftersom jag har lättare att hitta tangenterna på det än på ett vanligt. Jag kan använda standardtangentbordet också, men med ett sånt har jag inte så mycket plats för musen på min lilla tangentbordshylla under bordet. Den här lite kortare varianten är klart bättre för mig.

[VSK]
12/27/14, 9:15 PM
#8

#7

Bra du blev så nöjd så du köpte ett till. Själv så måste jag ha fullstort bräde. Visst, till serverns så hade jag kunnat tänka mig ett sånt om jag inte hade nåt innan.

Men jag har ett spännande projekt på G nästa år och då så måste jag ha litet T-bord. Får se vad jag köper sen.

Inkanyezi
12/27/14, 9:30 PM
#9

Alltså själva tangenterna man skriver på är fullstora. Det är dödutrymmet där pgup och delete och en del annat och piltangenterna sitter som har plockats bort. Siffertangentbordet har helt normal storlek, men nollan har fått maka på sig och blivit samma storlek som de övriga, för att högerpilen går in under siffertangentbordets etta.

Så det är inte minsta skillnad när man skriver som vanligt jämfört med ett "fullstort", annat än de små skillnader du kan se på bilden, att det har tryckts ihop mellan siffertangentbordet och det med bokstäver, och för batterifacket har också F-tangenterna fått krympa lite grann. 

Jag har lärt mig var tangenterna sitter nu, och jag tycker att det är lättare att orientera mig med den nya placeringen av Home, End, Delete, PgUp och PgDn. Jag fick ju sätta in en app för att se om CapsLock är på eller av, liksom NumLock. Eftersom tangentbordet drivs med en enda AA-cell i omkring ett år, har det inga lysdioder.

Det är faktiskt bekvämare att ha det i systemfältet på skärmen än att behöva titta på tangentbordet, så den appen borde jag ha satt i för längesen. När jag trycker på CapsLock eller NumLock kommer det också upp en pratbubbla som tydligt talar om vad jag har gjort och sedan försvinner igen. 

Det är alltså inte ett minitangentbord med små tuggummitangenter, utan det är ett fullstort, där en del dödutrymme har tagits bort.

[VSK]
12/27/14, 9:37 PM
#10

Jag förstod du menade att döytorna är borta.. Men till server så gör det inget om tangenterna är mindre de med 🙂

Tror Logitech hade nån minimal bräda med inbyggd musplatta/touchpad på höger sida för 300:-

Inkanyezi
12/27/14, 9:40 PM
#12

Ja, de har en sån, och den är inte dyr. Jag tittade på den också, men den passar mig inte. Jag tycker att tangenterna på den är för gummiaktiga och onödigt hoptryckta. De känns som på en del bärbara, med väldigt kort slag och utan riktigt distinkt nedslag. 

Jag tyckte också att de s.k. "tuttarna" (upphöjning på F och J) inte heller kändes lika bra, och jag använder dem för att orientera mig på tangentbordet. Samma gäller femman på det numeriska. Där är touchpaden med numeriskt helt värdelös, eftersom man inte har någon taktil kontakt alls med den.

[VSK]
12/27/14, 9:44 PM
#13

Aha okej.. Jag kör ju med pekfingervalsen och jag måste titta på tangenterna för att kunna skriva.

En gång i tiden så kunde jag utan att glutta.

Annons:
Upp till toppen
Annons: