Annons:
Etikettwindows
Läst 1684 ggr
Zakaraa
12/17/14, 6:59 PM

Öppnas automatiskt i LR

Hej, jag vet inte vart min fråga passar bäst så skriver på både Dator och Foto.

När jag stoppar i mitt minneskort i laptopens kortläsare så öppnas automatiskt (Adobe Photoshop) Lightroom men jag vill inte att det ska öppnas i LR utan jag vill ha mappen som innehåller filerna men jag kan verkligen inte hitta hur sjutton jag ställer in det.
När man connectar nya saker så får man upp ett meddelande som frågar vad man vill öppna *vad det nu är* genom men det är ju endast när man koppar in nytt.

Vet ni vart jag kan hitta dessa inställningar som bestämmer via vad det ska öppnas?
Windows 8

Tack på förhand

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Annons:
Inkanyezi
12/17/14, 8:50 PM
#1

Det är ju Lightroom som ställer in det där när man installerar det, så det kanske finns en inställning i Lightroom att inte göra det.

Annars är det filtilläggen som styr såna aktioner i Windows, så du får titta på hur kända filtillägg hanteras. Jag vet inte om man gör det i mappegenskaper eller någon annanstans. Om jag ginge bet på det skulle jag ändra i registret, från att öppna i Lightroom till att öppna i Explorer. Men jag tror inte att du behöver gå in i registret, utan det ska finnas någonstans på "filtillägg". 

Och tilläggen är såna som .JPG och .CR2 eller .NEF eller vad nu din kamera har för råfiler. 

Ett sätt kanske är att gå in i en mapp med bilder och högerklicka på en fil och där välja "Öppna med" och bocka i att alltid använda det program som du då väljer (Explorer)

Men då måste du sedan tänka på att du måste importera bilderna i Lightroom när du ska bearbeta dem där.

Zakaraa
12/17/14, 9:11 PM
#2

#1 Det är det jag inte vet, vart någonstans inom Windows jag hittar inställningarna för hur de saker som ansluts ska öppnas via.

Finns ingenting i LR vad jag kan hitta och eftersom det är något som händer när man kopplar in saker (minneskort, usb, extern hårddisk osv osv) så bör de inställningarna vara kopplade till Windows och inte LR och det är Det jag inte kan hitta.

Jag vill att det ska öppnas i mappen som innehåller filerna (dvs den mapp som dyker upp under "Den här datorn") men de öppnas i Lightroom så LR startast automatiskt så fort jag ansluter minneskortet och jag måste varje gång avbryta importen eftersom jag inte vill att LR ens ska startas, det vill jag bestämma själv när jag väl behöver använda programmet.

"Öppna med" gäller ju endast hur bilden ska visas (jag kör alltid Windows fotovisare) inte vilket program som filerna öppnas i vid anslutning.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Inkanyezi
12/17/14, 9:15 PM
#3

Det borde finnas någonstans bland inställningarna i Lightroom, även om de har dolt det väl. Men jag minns när jag först köpte Adobe Photoshop Elements, att inställningen var inte åtkomlig där, utan jag var tvungen att ta bort Organizer för att slippa att minneskort med bilder öppnades av Elements, så det är möjligt att de har "glömt" att det finns folk som vill flytta sina filer med överskådliga program.

Zakaraa
12/17/14, 9:26 PM
#4

#3 Fast med tanke på att samma funktion gäller för allt annat man kopplar in (fast de öppnas så som jag valt det) så borde det ju ligga hos Windows inställningar.

*edit* suttit och sökt ganska länge och hittade till slut det jag letade efter, låg hos Windows som jag trodde :)
Men kan inte komma ihåg hur jag gjorde så nu hittar jag inte tillbaka, haha, men problemet är löst :)

Tack för dina förslag.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Kaj
12/18/14, 10:47 AM
#5

Skriv Standardprogram i sökrutan (du kan även skriva associera en filtyp)
Välj Associera en filtyp eller ett protokoll med ett program
Leta upp den filändelse du vill INTE skall öppnas med Adobe LR.
Klicka på den och välj ett annat program

Zakaraa
12/18/14, 11:02 AM
#6

#5 Jag använde mig av "Ändra inställningarna för Spela upp automatiskt" :)
Känns mycket simplare än att gå in på Associera(…) där det fanns enormt mycket information att gå igenom för att ens hitta problemet.

Men problemet är som sagt löst :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Annons:
Ladydragon
12/18/14, 3:05 PM
#7

#6 du har helt rätt och det är det smidigaste att göra så man behöver inte gå in och andra standardprogram när det istället faktiskt handlar om att spela upp automatiskt istället

Upp till toppen
Annons: