Annons:
Etikettprogramvara
Läst 1885 ggr
[Jens]
2014-12-19 20:54

Gratis virusprogram som skannar paketerade filer?

Finns det något gratis virusprogram som skannar igenom zippade eller rarade filer när man väl har tagit ner dem?

Annons:
Inkanyezi
2014-12-19 21:02
#1

Om du skickar den via e-post till ett gmail-konto får du den skannad.

[Jens]
2014-12-19 21:16
#2

Förstår men det rör sig om större filer än så.. 4-10 GB som är packade.

[VSK]
2014-12-20 01:43
#3

De flesta kända gratis AV borde väl kunna skanna zip och rar kan man ju tycka.

[Jens]
2014-12-20 10:34
#4

Okej, men jag tror dock det är oftast manuellt när det gäller att scanna zip och rar-filer och inte per automatik. Jag vet inte men det är min gissning sedan jag hade PC och nu har jag googlat lite och det verkar som AVAST kan göra detta med skanning men om det gäller gratisversionen eller inte återstår att se för jag ska ladda ner programmet och prova. Tack för tipsen men är det någon som verkligen vet exakt så kom gärna med tips =)

[VSK]
2014-12-20 10:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#5

#4

Köper du ESET Nod 32 så får du den funktionen + en hel del annat oxå. Det är världens mest effektiva AV för in-the-wild. Det med original inställning. Går att skruva upp säkerheten ytterligare. Resurssnålt är det oxå. Kör Nod32 på allt som går (datorer, platta telefoner).

Så testa trial av Nod32 om du känner att du har råd att köpa årslicenser.

[VSK]
2014-12-20 10:54
#6

Men som vanligt, så kan ej AV skanna lösenordsskyddade filer.

Annons:
[Jens]
2014-12-20 11:21
#7

Det är en tjejkompis till mig som vill ha det på sin 'nya' dator och hon har inte någon bra ekonomi för att köpa virusprogram. Jag har plockat ihop en dator till henne som en liten julklapp. :)

[VSK]
2014-12-20 11:24
#8

Ahh okej.. Fin gest av dig 👍

Då så får du nog kanske prova dig fram med olika AV, eller söka på andra forum. 

Lycka till med sökandet.

[Jens]
2014-12-20 11:50
#9

Ja, jag har nog hjälpt många personer genom åren, kanske 30-40 st. Alla som känner mig vet att jag tacksamt tar emot gamla datorer för att plocka ihop en fungerande dator för de som inte har råd med dator.

Jag ser att Microsoft Security Essentials scannar  arkivfiler så man skulle kunna be henne att scanna filerna först innan uppackning.

Har även gjort så att datorn har ett adminkonto och sedan ett 'vanligt konto' där hon får använda och på det viset ökar säkerheten mot trojaner, PUP m.m. Självklart får hon lösenordet till adminkontot men när något  fult vill skriva över t ex systemfiler så blir hon varnad.

[VSK]
2014-12-20 11:55
#10

👍

deeman
2014-12-20 20:31
#11

#TS
Både Microsoft själva och jag vill avråda från MSE - Avast som du självnämner är faktiskt bättre och beträffande skanning av komprimerade filer som  och PUPs och andra godsaker finns i programmet om man rotar runt liter bland inställningarna.
Titta t ex på Inställningar > Aktiva skydd > "Filsystem", "Epostskydd" och Webbskydd" - Klicka runt på var och en  och justera inställningarna….

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


[Jens]
2014-12-20 20:42
#12

Äveen Microsoft själv? Intressant, har du någon källa på det?

[VSK]
2014-12-20 20:46
#13

#12

Har funnits massor med länkar om det. Finns garanterat på datorsajten.

Anledningen är garanterat att MS inte får göra för bra AV för då konkurrerar de.

Annons:
[Jens]
2014-12-20 21:15
#14

Haha, det låter ju helgalet för man vill ju vara bäst och varför får inte Microsoft vara det när andra ändå försöker likadant? Nåväl, jag laddade ner Avast och såg i inställningar att den kan skanna igenom paketerade filer och det räcker åtminstone i ett år så jag får se vad jag gör om ett år. Tack för tipset deeman!

[VSK]
2014-12-20 21:22
#15

Nä hur många företag som helst har hotat stämma MS förut. Jag tycker det är sjukt för väljer MS att implentera nåt program i OS så är det ju så, men nepp så får man inte föra helt utan vidare. Är det för bra så väntar "tinget".

MS får inte implentera program i OS som på allvar hotar tredjepartstillverkare. Men det gäller nog bara tredjepartstillverkare med fet plånbok.

[Jens]
2014-12-20 22:12
#16

Ja, jag känner ju ingen det där sedan tidigare med MS och trodde de inte höll på att larva sig fortfarande på samma sätt. Nu är jag i alla fall färdig med datorn och den känns väldigt bra. Bättre än vad jag trodde faktiskt och hon kommer bli jätteglad för det är verkligen ingen dålig maskin!

[VSK]
2014-12-20 22:26
#17

Får man fråga vilken hårdvara som sitter i. Nu blev jag ju nyfiken 😃

[Jens]
2014-12-20 22:39
#18

Enkla drag iCore 5 2520M, 8 GB RAM, 500 GB HDD, W7 PRO.

[VSK]
2014-12-20 22:54
#19

oj den där licensen får hon vårda.

Sån dator räcker länge om man inte håller på med tunga spel. Min gamla intel hade jag i nästan 4 år innan jag bytte. Bytte för att bra deal dök upp. Hade annars haft den 2015 ut. 

Spelar jag så är det enklare strategi.

 Tror hon blir mkt nöjd 🙂

[Jens]
2014-12-20 22:57
#20

Hon spelar bara spel på fejjan så det ska nog gå bra. :)

Annons:
deeman
2014-12-20 22:59
#21

#12 Det är numera gammal groll, - men kan se om jag hittar någon källa.
Dessutom så presterar MSE inte bra heller för den delen.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


[VSK]
2014-12-20 23:03
#22

#20 👍

[Jens]
2014-12-20 23:14
#23

#21 okej, jag trodde faktiskt att den skötte sig bra men nu vet jag bättre. När jag körde PC förr många år sen så körde jag symantec, alltså företagsversionen och inte Norton. Skitbra program som man bestämde det mesta själv vad den skulle göra. Numer kör jag MAC …

deeman
2014-12-21 02:15
#24

#23 jag ska erkänna att jag kör för det mesta med MAC också - men även måste dras med PC pga. lite olika anledningar….

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


[VSK]
2014-12-21 05:38
#25

Bortsett från designen så har jag aldrig förstått varför MAC 🤔

😃

[Jens]
2014-12-21 07:44
#26

Varför valde jag MAC istället för PC ?

Jag gillar windows 8.1 och förhoppningsvis så kommer inte Windows 10 vara sämre men jag valde MAC för designen, funktionaliteten, nytt operativsystem och säkerhet.

Design behöver jag inte gå in på men det passade bättre i mitt hem men jag har sett fina PC som jag skulle ha kunnat välja men jag ville lära mig något nytt och då satsade jag på att lära mig OS X och på den vägen var det. Ren nyfikenhet helt enkelt.

Idag har jag iPhone, iPad, iMac, MacBook Air, Apple-TV och med det nya operativsystemet OS X Yosemite så kom det nyheter som verkligen underlättar vardagen så att säga. Ett av dem är t ex Handoff som man inte kan låta bli att älska. Det finns naturligtvis fler men jag ska inte gå djupare än så.

Säkerhet. Även om jag aldrig fick virus när jag hade PC för jag kunde sköta skyddet bra och visst hände det att jag blev varnad men det löste ju sig väldigt lätt. Virus, trojaner m.m. slipper man i OS X idag. Någon dag kommer väl hotet bli mer alldagligt och då får man ta det då men idag så behöver man inte vara orolig alls.

Nu kom jag på ännu en orsak till att jag gick över till OS X och det var att kunna säga till alla mina vänner som vill ha min hjälp att jag inte kan något längre om PC vilket inte är sant ;) Hoppas de inte läser detta… hehe.

[VSK]
2014-12-21 10:45
#27

#26

Det du säger om din övriga samling hårdvara såsom mobil mm samt det som står i det sista stycket är gott nog för mig 😃👍

Annons:
Inkanyezi
2014-12-21 13:40
#28

Jag pysslar också ibland ihop datorer åt folk som inte har råd, men jag brukar alltid installera någon Linux-distro, eftersom i princip allting finns och är gratis. Det har också fördelen att man kan välja språk, så oavsett om man vill ha spanska, finska eller något annat, så är det bara att installera språket man föredrar, och flertalet program får då också menyer på det valda språket.

Hittills har jag inte varit med om något virusproblem.

[VSK]
2014-12-21 13:48
#29

Jag har en dator här som bara står.. Försökte få till Linux i den men den ville inte hitta ut på nätet. Skrev om det förut tror jag.

Själva burken är komplett. Ska jag placera den i ett fack så är det surfdator. 

Den finns tillgänglig för byte om nån är intresserad. Jag byter den mot ett kvitto på 500kr som betalats till barncancerfonden. Är nån intresserad så finns PM.

[Jens]
2014-12-21 14:01
#30

Det år bra Inka och Windows är aktiverad och ingen fulversion som jag installerar på datorn. Sånt vill jag inte hålla på med.

[VSK]
2014-12-21 14:04
#31

Jag kör inte heller med ful-Windows, därav en burk stående under skrivbordet med nån form av Linux* som inte hittar ut på nätet.

Kan faktiskt exakt noll om Linux*

[Jens]
2014-12-21 14:13
#32

Det är som jag om Linux. Har inte haft tid el lust att lära mig det. :) fast det år nog säkert jättebra med allt gratis. :)

[VSK]
2014-12-21 15:19
#33

🙂

deeman
2014-12-26 13:46
#34

#25

_"Bortsett från designen så har jag aldrig förstått varför MAC"
_

Numera är jag trots gedigen användare av PC i dag av åsikten att jag:
har aldrig egentligen inte förstått varför man själv inte gjort en vettig investering  och kört med MAC tidigare i stället….😉
Frågan är också , varför köra en "Beetle"(PC) när det finns en "Rolls Royce"(MAC)

Ville bara svara på denna - I övrigt så stagnerar fokus på trådens innehåll.  - Vänligen håll Er till ämnet!

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Annons:
[VSK]
2014-12-26 16:12
#35

Kul humor, Kul humor 😃

Upp till toppen
Annons: