Annons:
Etikettövrigt
Läst 1258 ggr
Hiro
1/6/15, 10:04 PM

Anpassa biblioteket (osv)?

Jag har inte hört talas om detta men finns det något program som ger en annan look till biblioteket på Windows datorer? Det är samma hela tiden och hade varit kul med en uppfräschning, någon som vet? :)

Annons:
Kaj
1/7/15, 11:11 AM
#1

Finns säkerligen en hel massa men jag avråder. Alla sådana program kan ställa till det för de gör "brått" på Windows genom att ta över hur Windows grafiska gränssnitt vill presentera filerna i ett bibliotek. Jag kan garantera att om du installerar ett sådant program kommer du förr eller senare få problem med att Windows inte fungerar så som det skall.

Däremot kan du själv i Windows välja att anpassa bibliotekets ikoner (ger ju i varje fall en liten uppfräschning och där använder du Windows eget sätt så det blir inga problem i framtiden).
Högerklicka på ett bibliotek och välj egenskaper. Välj sedan fliken Anpassa och sedan mappbilder. Här kan du själv lägga in egna bilder som skall visas som ikon för biblioteket.  Enklast är att välja de ikoner som finns i standardfilen för windows (finns ju jättemånga där)

Mer att läsa om detta här

Hiro
1/7/15, 12:59 PM
#2

#1 Jag kunde nog tänka det :/
Det är synd att man inte kan anpassa mer, med mapparnas ikoner har jag lekt en hel del "genom åren" men men

beem
1/7/15, 8:40 PM
#3

Det tråkiga med mappbilderna man väljer  är att de inte alltid ligger kvar.  Även om man ändrar så kan plötsligt en bild försvinna eller en bild från en helt annan mapp visas. Jag har flera hundra mappar där bilden är av betydelse för mig så det är väldigt irriterande.

Jag frågade om detta på ett MS forum att anledningen är den att det inte är en ikon och om man säkert vill ha en bild så ska man göra den som ikon i ett program dvs en ico-fil


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Kaj
1/8/15, 11:20 AM
#4

Microsoft använder även s.k sprite filer för sina ikoner. Dvs en fil innehåller 100-tals olika ikoner som man kan visa. Man anropar dåden fi som innehåller alla ikonerna och sedan via exaktposition inne i den filen talar man om exakt var den ikon man vill ha finns. Detta görs med exakta x - y -z posiioner i binär format för att hitta adressen. Detta var ett sätt att tidigare då man hade att tänka på bandbredd inte ville ha 1000-tals bilder i något bibliotek att ladda upp så la man all dessa i en fil och sedan adresserade man dessa enligt ovan.
För mappar iwindows ligger alla windows ikonerna som default i en fil nämligen system32\SHELL32.dll.

beem
1/8/15, 12:42 PM
#5

Jag  menar de bilder man själv kan välja från sin mapp - de fungerar inte bra.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Upp till toppen
Annons: