Annons:
Etikettövrigt
Läst 1131 ggr
Skitgalen
2015-01-08 14:15

Rengöra musmatta?

Köpte en ny musmatta på Ullared för någon dag sen och upptäckte att min arm började lukta cigarettrök.. trodde först det va någon parfym jag använde men nu precis slog det mig att det måste komma från något annat och då luktade jag på mattan o det var den som luktade… går det att få bort den lukten på något vis? Luktar skit…

Annons:
Record
2015-01-08 14:37
#1

TS

Troligen en begagnad matta du fått, tvätt klarar den nog inte, försök med lite bikarbonat på den, och borsta bort det senare. Inget vatten.

Skitgalen
2015-01-08 15:24
#2

Sa ju att jag köpte den på Ullared, helt ny.

beem
2015-01-08 20:28
#3

Ättika brukar ta bort det mesta av lukter. Häll ättika i en skål och lägga musmattan vid.  Fungerar inte det så sätt en plastpåse över mattan och skålen så blir det nog effektivare.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[VSK]
2015-01-08 21:07
#4

Mina musmattor har jag under rinnande vatten och gnuggar lätt med diskborste och diskmedel. Har funkat klockrent i år och med olika mattor.

Skitgalen
2015-01-08 21:30
#5

#4 Går det att tvätta sånt material då? Tyg och gummi?

[VSK]
2015-01-08 21:33
#6

har jag gjort massor med ggr… även de i tyg och sån där gelatinkudde för handleden. jag tar ljummet vatten, blöter upp, har på lite diskmedel och lite mer vatten, gnuggar försiktigt med vanlig diskborste och sköljer noga. sen får den stå på sned när den torkar. hittils inga problem iaf.

Annons:
Annamors
2015-01-28 11:50
#7

Min datanörd till son kom med en musmatta häromdagen och ville att jag skulle köra den i tvättmaskinen ! Flera av hans kompisar hade gjort det och det hade gått bra. Musmattan var rejält smutsig, men jag la den i blöt i en hink, med vanligt tvättmedel och ljummet vatten. Fick byta vatten en gång och försökte handtvätta, men fick den inte helt ren. Till slut körde jag den i 40 graders tvätt i maskinen. Den blev helt som ny ! Vill dock påpeka att det var en bra kvalitetsmatta, som han haft i fyra år. Den var med gummiliknande baksida och tyg ovanpå. Lycka till !

Upp till toppen
Annons: