Annons:
Etikettdatorköp
Läst 1704 ggr
Ikajo
1/19/15, 4:09 PM

Ny dator

Hej, jag ska köpa en ny stationär dator i helgen (PC) men är rejält okunnig om datorer och känner mig minst sagt förvirrad när jag jämför olika datorer. Jag har tittat på några olika datorer via nätet som verkar lovande men jag kan inte avgöra vilken som är bäst.

Min förfrågan är därför om någon kunde tänka sig att titta lite på datorernas specifikationer och berätta vilken de skulle rekommendera.

Datorer från Elgiganten:

1, 2, 3

Från Siba:

1, 2, 3, 4

Från Mediamarkt:

1, 2

Tack så jättemycket för hjälpen!

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Annons:
Halvdansken
1/19/15, 4:34 PM
#1

Vad ska du använda den till?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Ikajo
1/19/15, 4:42 PM
#2

Lite blandat. Jag vill ha en dator som orkar mycket, jag vill kunna jobba både grafiskt och spela spel utan några problem. En vardagsdator kan man säga men som också kan utföra ett arbete och bistå med underhållning. Spelen jag spelar främst är The Sims 4 och ME3.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Halvdansken
1/19/15, 4:48 PM
#3

Jag vet inte vad ME3 är, och att "jobba grafiskt" kan ju vara många saker. Avancerad bild/videobehandling kan kräva bättre grafikkort än standardmaskinen,  men om du bara använder den "vanligt" så kör jag med standardsvaret - Den billigaste. Tror att alla de du väljer mellan är helt ok.
Om 6 månader är den ändå föråldrad….

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Ikajo
1/19/15, 5:07 PM
#4

#3 Mass Effect 3. Jag använder visserligen inte de mest avancerade bild- och videobehandlingsprogrammen men jag vill ändå ha en dator som orkar. Det har jag velat ha i många år nu. Samtliga av de ovanför kostar ungefär lika mycket och jag har redan gjort en gallring baserat på RAM-minne och Hårddisk.
Mitt problem är att jag kan inte se skillnaden på vilken processor som är bäst, vilket grafikkort som är bäst och vad som är skillnaden AMD Athlon och AMD Radeon. Om jag frågar de i butiken är det inte garanterat att jag får ett ärligt svar.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Halvdansken
1/19/15, 5:40 PM
#5

Det finns säkert folk här inne som kan skillnaden på dem.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Ikajo
1/19/15, 5:40 PM
#6

#5 Det är därför jag frågar 😃

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Annons:
[Majbot]
1/20/15, 10:49 AM
#7

Om du vill ha en dator som klarar mycket så får du vara beredd att iallafall lägga ut 10 000, en dator för 3000-4000 blir utdaterad och hänger inte med med uppdateringar ganska fort.

Halvdansken
1/20/15, 11:41 AM
#8

Håller inte alls med. Min maskin är 4 år nu (3?) och den hänger fint med. Vad är det man ska lägga så mycket pengar på? Om man nu inte har extrema krav till grafikkort eller liknande. Alltså att man jobbar proffessionellt med bildbehandling.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Ikajo
1/20/15, 12:54 PM
#9

Min budget ligger mellan 4000-5000. Mer än så ska det nog inte behöva kosta (jag har frågat). Men olika datorer, även med samma pris kan vara olika bra. Vilket jag inte kan avgöra.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

[Majbot]
1/20/15, 1:03 PM
#10

För att kunna köra spel och mer krävande behandlingsprogram dagligen smidigare än på lägsta grafik så får man iallafall gå över 5000 i prisklass. #8 Huruvida din maskin hänger med fint beror på användandet och skötseln av den. Du kanske inte har så mycket krav på din dator och därför fungerar den 'fint', men vad som är 'fint' för dig är ju inte fint för en annan. 

För mig som designstudent så behöver jag krävande redigeringsprogram, men jag behövde även en mer krävande dator eftersom jag spelar en hel del. Jag kanske har missförstått vad du faktiskt ska använda datorn till? Kommer du exempelvis inte använda de senaste versionen av photoshop? Inte kräva mycket minne för att kunna lagra,  samt spela the sims eller andra spel på mer än lägsta grafikinställningarna? Jag menade inget illa, jag måste bara ha missförstått vad du önskar få ut av datorn. 

Men iallafall, jag har inte riktigt tid att kolla på en specifik dator nu men du borde leta efter Intel processor och Nvidia Geforce grafikkort för att på så vis få mest för pengarna. AMD är en billig kopia imo och har bara negativa erfarenheter av det märket.

[Majbot]
1/20/15, 1:15 PM
#11

Du känner ingen som är bra på datorer? När man köper färdiga datorer från affär så betalar man extra för själva arbetet, man får mycket mer för pengarna om man köper delarna och sätter ihop själv. Du får även tänka på vilket företag som är bäst på reklamationer och support eftersom det kan hända att en komponent bränns och du måste få en del utbytt osv.

Ikajo
1/20/15, 1:53 PM
#12

Även om jag gärna skulle ha photoshop så är det lite väl mycket pengar med tanke på att jag vill bli författare och skriver mer än jag donar med bilder. Jag är mer intresserad av en stark processor än mycket annat. Ett hyggligt grafikkort är tillräckligt för att spela The Sims 4, jag har redan högsta inställningarna utan större problem. Jag spelar inte särskilt mycket spel. Däremot så sitter jag väldigt mycket vid datorn och har ofta flera saker igång samtidigt, då är en stark processor det jag behöver främst.

Det finns en butik i stan som bygger egna datorer. När jag hörde av mig till dem för att höra hur mycket det skulle kosta att byta från 4gig-ram till 8gig-ram blev jag erbjuden en dator. Vad som skulle vara bättre förstod jag inte men ram-minnet var fortfarande 4gig istället för 8gig. Då kändes det som människan såg ner på mig. Datorn skulle dessutom vara mycket dyrare än de jag har tittat på där uppe.

Under julen gick jag och frågade en person på Siba i Uppsala (hälsade på föräldrarna, bor i annan stad) om hur mycket en dator skulle kunna kosta i förhållande till mina behov. Då fick jag summan 4999kr. En dyrare dator har jag faktiskt inte råd med. Jag är en student som pluggar skrivande…

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Halvdansken
1/20/15, 3:04 PM
#13

Jag har haft Nvidia Geforce grafikkort i mina maskiner och de har alltid fungerat utmärkt, så det är nog en god ide att kolla på.
Men om du mest skriver och spelar sims, så fungerar de du länkat till utmärkt.
Egentligen har inte processorn så mycket att gör med om du har många saker öppna samtidigt, snarare ram. En skillnad du kan märka är hur lång tid det tar att skifta över från ett program till ett annat. Men även där tror jag att en standardmaskin är ok.

När jag sitter vid min så har jag oftast FB,  TVprogram eller spel (simslilknande) och några andra forum igång samtidigt, och det är inga problem att skifta.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Ikajo
1/20/15, 3:28 PM
#14

🤔 Jag vet fortfarande inte vilken av dem som är bäst… att välja mellan nio stycken utan att kunna förstå specifikationerna känns rätt svårt…

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

[Majbot]
1/20/15, 4:05 PM
#15

#14 Då har jag missuppfattat vad du vill få ut av datorn, får be om ursäkt :) Jag ska kika runt lite och se om jag hittar något, kvittar det om du köper via internet eller måste det vara i en fysisk affär?

Ikajo
1/20/15, 5:53 PM
#16

Jag ska köpa den i fysisk affär. Annars kan jag inte få hem den (min far kommer med bil i helgen).

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

[Majbot]
1/20/15, 9:13 PM
#17

#16 Vilken stad? Man kan kolla lager på vissa sidor och det är inte alla affärer som har specifika modeller hemma.

Ikajo
1/20/15, 9:19 PM
#18

Valbo

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

kissidor
1/21/15, 12:02 PM
#19

av de som länkarna fortfarande fungerar till skulle jag helt klart välja nr 1 från elgiganten - den har en riktigt bra processor. grafikkortet tror jag inte är nån värsting kanske men det var ingen av de andra som hade ett bättre iaf vad jag kunde se. och i en stationär dator kan du ju alltid sätta i ett annat om du senare kommer till att tycka att du vill och har råd 🙂. nr 4 från siba ser också rätt bra ut.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Ikajo
1/21/15, 12:51 PM
#20

#19 Tack så jättemycket 🙂 Nu borde det bli lite lättare att välja!

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Annons:
Kaj
1/23/15, 1:24 PM
#21

håller med Kissidor #19

En i5 processor bör kunna hålla för vad du efterfrågar och även hänga med ett tag till

Här kan du jämföra olika processorer från Intel och se vilken prestanda de har (välj processor och sedan knappen jämför. Välj sedan flera och jämför och vips har du en sida vid sida jämförelse p de olika processorerna.

Upp till toppen
Annons: