Annons:
Etikettannonsprogram-virus
Läst 1576 ggr
michellepetersson95
2015-01-21 22:53

Fått virus efter återställning utan att filer påverkas

Tja. Innan ikväll gjorde jag en återställning av datorn. Jag tog det som att inga filer eller program skulle försvinna, men de gjorde det. när jag skulle installera Avast! igen så hände det. - jag fick virus. En massa. bla Omiga plus. Jag har hållt på med avast, scannat, filerna sattes i karantän, och gjorde en scan när datorn var avstängd. Men, allt är fortfarande kvar. Vad f*n ska jag göra nu? Är helt förstörd

Annons:
Zepp
2015-01-21 23:00
#1

Då ligger virusen på återställningsdisken!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Record
2015-01-21 23:17
#2

Är det en HP-dator med original återställningsskiva? Där finns två alternativ vanligtvis en mjukare och en total och den totala har inga virus.

Kanske en HP Pavilion G6 med två BIOS

Jocke177
2015-01-21 23:26
#3

Om du valde att filer och program ska sparas kanske viruset sparades också, har du provat att ominstallera hela Windows?

michellepetersson95
2015-01-21 23:54
#4

Nej, är inte en HP jag har. Har: http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/LE59385195/lenovo-ideapad-flex-15-barbar-dator Kan prova och göra en hel återställning. Ska ha bilderna sparat i Dropbox och serier använder jag Netflix för. Om inte en fabrikåterställning fungerar (om det är det du menar med att installera om, är inte så haj på teknik) har jag bara att lämna in den som möjlighet då?

michellepetersson95
2015-01-22 00:06
#5

Startat en komplett rensning och om installation av windows nu. Är på 3%, vet ej om jag kommer somna innan de är komplett, ska iallafall testa:http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?cc=se&lc=sv&dlc=sv&docname=c03530764 Och hjälper det inte, så har jag inget annat val :/

Record
2015-01-22 09:42
#6

#5

Risken finns att du har sparat virusen på Dropbox, prova noga innan du hämtar något, i så fall gäller ett bra virusprogram beroende på typ av virus.

Annons:
michellepetersson95
2015-01-22 12:24
#7

Eftrr att ha installerat om windows så är virus programmen borta :D så jag kan se det iallafall :)

Record
2015-01-22 15:40
#8

#7

Ställ nu in datorn i kontrollpanelen så att du inte använder Administratör när du surfar, välj ett nytt kontonamn med begränsad tillgång. När du sedan försöker hämta dina saker på Dropbox så tillåt inte något som vill arbeta på din dator då det kan vara infekterat. Kolla även brandvägg o virusprogram så det är Ok. Kontot Administratör med lösen använder du bara själv vid programinstallationer från kända leverantörer.

Upp till toppen
Annons: