Annons:
Etiketthårdvara
Läst 1435 ggr
tötenöten
2015-02-05 20:55

Börja bygga dator

Hejsan, är helt newbie på alllt med det här att bygga egna datorer, men hade tänkt försöka att köpa nån grej varje månad med studiebidraget så att jag kan bygga ihop en dator. Vill att den ska gå att kunna spela med den et.c. Behöver ijte vara värstingsaker, men vad ska jag tänka på? T.ex. vilkaet grafikkort, moderkort et.c rekommenderas?

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

Annons:
[VSK]
2015-02-05 21:16
#1

Du kan ju börja med en bra datorlåda och en bra nätdel. Exakt vad som är bra får du googla tester efter. Men köp så de håller måttet år efter år. Vill du ha dubbla grafikkort i burken så bör du nog sikta på 1200W.

yeahsica
2015-02-05 22:38
#2

Hur newbie är du? Har du någon att fråga om det skulle uppstå problem? Vet du vilka komponenter du behöver köpa och hur dessa monteras ihop?

Ett tips är att kolla på något av t.ex. Kompletts färdigbyggda gamingsystem, hitta ett som passar dig i prestanda, se vilka komponenter som ingår där och sen uppgradera/nedgradera.

tötenöten
2015-02-05 23:16
#3

Har min pojkvän jag kan fråga om det behövs, och vet någorlunda bra hur man bygger ihop et.c. Vet bara inte vilka komponenter som är bra och inte..

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

solidduck
2015-02-06 00:47
#4

Tycker du borde sätta en budget för vad det hela får kosta så att det blir lättare att välja komponenter, alternativt vad du vill att den ska klara av i spelväg eller vad huvudsyftet med den kommer vara.

Kaj
2015-02-06 12:09
#5

Pröva att söka dig igenom notebookcheck.se för att se vad som är bra respektive dåligt. Jag tycker de förklarar bra för varje detalj i datorn vad de klarar av.

Exempelvis kan du här se vilka grafikkort som finns, vilken klass de har (klass 1 är bäst och 5 minst bra) och vad de duger till i exempelvis spel.
Samma kan du göra för Processor, minne, diskar etc.

Kan tillägga att notebookcheck även finns på engelska och då har den lite mer saker som de jämfört.

Jag brukar googla på ex följande "graphical card classification notebookcheck"

eller "cpu comparison notebookcheck"

eller "ssd comparison notebookcheck"

osv för olika delar jag vill jämföra.

Om du avser att köpa en intelprocessor så kan du alltid gå till Intels sida för att jämföra deras olika modeller av processorer och vilken generation som är bäst. Deras sida heter intel ARK och den hittar du här ( du bör nog ha minst en I5 eller en I7 desktop 4:e generationen om du vill köra lite mer avancerade spel eller 5:e generationen om du har en mobilprocessor typ)

Intel har även en dator som heter Intel NUC  (next  unit of computing) som består av nästan ingenting som det är meningen att du skall bygga ut efter ditt eget behov med grafikkort, disk, minne, ljudkort, operativsystem etc.
Om du väljer NUC så vänta någon månad är tipset för Intel är på väg att släppa den nya versionen av NUC nu snart (den 5 generationen)

NUC hittar du sedan på Netonnet, SIBA, Elgiganten, Dustin mfl …ch kan sedan börja att komplettera med vad du vill ha för att få din dator (jämför och utvärdera exempelvis via notebookcheck för att se att du köper rätt grejor och sådant som är bra för det du behöver dem till och inte på väg ut

Taggeman
2015-02-06 15:50
#6

När jag bygger ihop en ny dator kollar jag på ofta på netonnet efter komponenter som jag ska ha så får man ett ungefärligt pris på vad det kan kosta beroende på vilken låda med nätdel, moderkort, processor, grafikkort, minne, hårddisk man vill ha. http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/datoridelar/dator-i-delar

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Annons:
tötenöten
2015-02-07 19:12
#7

Okej, tack så mycket för alla tips! :)

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

Upp till toppen
Annons: