Annons:
Etikettannonsprogram-virus
Läst 2981 ggr
Vibeka
2015-02-08 13:45

HJÄLP!! Ilsket virus/trojan!

Dotterns dator står bara och loopar med texten : 

Vi kunde inte slutföra installationen av funktionerna ändringar ångras. Stäng inte av datorn. 

Stått så i 1 tim men inget händer, provat stänga av men denna text är det första som syns när man slår på igen.

Tagit ur batteriet men det hjälper inte.

Testat trycka på F8, F9, F10 inget händer! 

Snälla HJÄLP mig att fixa detta så jag kommer in i datorn och kan köra systemåterställning. 

Tack på förhand!

Annons:
Sindri
2015-02-08 13:52
#1

Vi har nyss haft problem med en dator. Jag fick tips om detta http://support.kaspersky.com/8092  och det var suveränt.

Det är viktigt att du har ett formaterat USB-minne och lägger räddningsprogrammet på, det behöver inte vara så stort. Du laddar ner till USB-minnet i en annan dator.

Är det säkert att den texten är det absolut första som kommer upp? Det brukar först komma en liten remsa nertill där det står ett kommando (F2 eller liknande), man får vara snabb och trycka på knappen så kommer man i bios. Kanske du kan göra några systemåterställningar där.
Du måste hur som helst in där för att tala om för datorn att den skall starta från USB nästa gång du sätter på den.

Vibeka
2015-02-08 14:20
#2

Ja jag är säker på att det är det första som står på skärmen. 

Hur menar du att jag ska kunna tala om för datorn att starta från USB nästa gång jag sätter på den? Var det så när du gjorde det att du när du satte i USB kom in och kunde välja att den skulle öppna USB?

Sindri
2015-02-08 15:37
#3

Först laddade jag ned själva räddningsprogrammet på en annan dator. Förde över det till ett formaterat USB-minne. På den andra datorn har man sedan Kaspersky-sidan öppen och följer anvisningarna.
På den infekterade datorn gick jag in i BIOS via F2-knappen, där kunde jag ställa om att datorn inte skulle starta från hårddisk, utan från USB-minnet. Stängde av den datorn, satte in USB-minnet och sedan skötte det mesta sig självt.

Jag tyckt det var väldigt tydliga anvisningar på Kaspersky-sidan.
Men om du inte kan komma in i bios vet jag inte hur du skall göra.
Kan du prova trycka på någon knapp innan det kommer något på skärmen? F2? F11? Den här texten om hur man kommer in i bios kommer precis när skärmprogrammet startar.

Om du går in i Aktivitetshanteraren genom att trycka CTRL+Alt+Delete kan du då stänga av något program?

Ett stort problem med såna här saker är att internet är nerlusat med program som sägs kunna ta bort trojaner och virus - men många av dem sätter in andra trojaner. Det här har jag använt förut och jag vet att det funkar, mer kan jag tyvärr inte hjälpa dig.
Du får försöka hitta någon i din närhet som kan hjälpa dig mer handfast.

Upp till toppen
Annons: