Annons:
Etikettövrigt
Läst 589 ggr
Zabbio
2015-02-09 10:58

''bloatware'' - fabriksåteställning?

ok, inför ett framtida atorköp har jag etat info. Och snubblat över ''bloatware'' - program som är förinstallerade men mest trestversioner och liknande. Tydligen kan de sänka prestandan och även prislappen (då program-företagen betalar för att få dem på datorn)..

Min fundering är.. på nyare datorer så formaterar man väl dem numera från nån liten partition på själva hårddisken, istället för via skivor och liknande? Gäller det i princip alla eller är det något man bör kolla upp?

Om man köper en dator med massa såna här trista program som man inte vill ha, och gör en återställning/formatering från den här back-up partitionen direkt när man skaffat datorn, installeras dessa program  också in igen eller blir man av med dem? :)

Jag tänker i första hand på bärbar dator. Kommer söka efter någon prisvärd, mellanstor med bra grafik och hyfsat snabb, men prioriterar bort vikt och batteritid pga budgeten. Fast jag kommer nog återkomma igen när jag har pengarna (bostad som ska säljas)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
ru4real
2015-02-09 15:45
#1

Köper du en märkesdator idag är den fylld med skräp och även om du gör en systemåtrerställning så blir den bara som den var när den var ny, dvs allt förinstallerat kommer tillbaka.

Det bästa är väl att formattera om den och börja om från början, vilket kräver att du har windowsskivan tillgänglig. Vilket man inte har idag eftersom det redan finns på din hårddisk.

Så för att få den helt ren kan man installera ett annat operativ, t ex ubuntu, men det kräver ju lite av dig som användare.

Men du kan installera revo för att ta bort allt som du inte vill ha. Var lite försiktig bara. Ta inte bort ngt med windows så är du ganka "safe".

Zabbio
2015-02-09 17:10
#2

Gissade nästan att det inte skulle vara så enkelt.. :/
Jag får helt enkelt googla och kolla upp hur man kan ta bort skiten (varför de nu ska ha in grejjer ingen vill ha..). :)

Är inte intresserad av ubuntu eller liknande, har det på netbooken som jag aldrig använder.. och det funkar fint på den så sett men jag vill ha windows nu. Finns så många trevliga gratisprogram (ritprogram och liknande) att prova som varken funkar till mac eller ubuntu.

Vet att det alltid finns risker med att ladda ner gratis-grejs även om man är lite försiktig, men just därför hade det ju varit enkelt om man kunde formatera om enkelt med fabriksåterställning och slippa krångel… tar man från CD-skivor så måste man ju hitta drivrutiner osv.. som jag minns det på den tiden  jag hade windows senast, 1800-frös-ihjäl eller nåt. Och alltid något som inte ville fungera riktigt..

Menmen.. då vet jag :) Antingen lyckas hitta någon dator som blivit bortglömd av skitprograms-företagen eller lära mig hur man enklast tar bort ointressanta program. Tack för svar :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Upp till toppen
Annons: