Annons:
Etikettdatorköp
Läst 2474 ggr
[krysopras]
2/19/15, 9:20 AM

köpa ny laptop

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Vi behöver en ny familjelaptop för den gamla kärvar. Vi vill kunna se Netflix (dvs ha en HDMI-utgång), surfa, plugga, spela betapet osv. Vi spelar inga avancerade spel typ WOW eller så. Vi vill photoshoppa osv. Var på MediaMarkt igår och tittade. Fann dessa alternativ (bilder). Vad tror ni? Nåt för oss? Eller har ni nåt annat tips?

Annons:
Kaj
2/19/15, 10:17 AM
#1

Tja I5:an är ju lite vassare här och den skulle jag rekommendera i så fall.

Windows 8.1 har även en funktion där du kan spegla datorn till din TV förutsatt att TVn har detta åxå vilket de flesta modeller som inte är äldre än sisådär ett par år har.

I windows 8 ställer du in på projektor och väljer sedan att söka efter ny. Då skall den hitta din TV om den nu stödjer det.
Därefter klickar du OK och sedan skall allt du ser på din dator visas trådlöst på din TV. Bra om du vill ex se Netflix direkt på TVn och inte bara på din datorskärm

Denna kommentar har tagits bort.
Kaj
2/19/15, 10:43 AM
#3

Om du tittar på denna så har den samma pris som I5an ovan men är lite mer kraftfull. Bl a har den en RAEDON R7 grafikkort (vilket är ett klass 2 grafikkort. Högsta klass är klass 1)

http://www.netonnet.se/art/startpage/hp-pavilion17-f019no/206655.4790/

Du kan köpa den även på SIBA för Netonnet och SIBA är samma företag.

[krysopras]
2/19/15, 10:57 AM
#4

Tack!!!

Jätteglad för era svar! Mannen är sjuk idag (man-cold) på sin fridag, så då kan vi åka o handla idag =) Han behöver ju Netflixa mkt nu för att bli frisk.

[krysopras]
2/19/15, 11:40 AM
#5

Förresten, man måste ju ha office-paket. Eller kan man nöja sig med nån online-tjänst så länge? Skriver en del i word.

catcult
2/19/15, 11:49 AM
#6

Photoshoppa? Då tycker jag att du bör satsa på den för 5988 kr, annars kan det bli väldigt segt.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Annons:
Zepp
2/19/15, 9:03 PM
#7

Ush va dyr, gå till en affär som säljer enklare billigare datorer!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

catcult
2/19/15, 11:32 PM
#8

#7 Haha, du är en rolig prick! 😃

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Kaj
2/20/15, 10:38 AM
#9

Vad gäller Office 2013 så har du 2 alternativ.

Antingen köper du produkten och då kostar den 2.190 kr (Dustin men det är ca samma pris från alla. Då kommer du få uppdateringar så länge Microsoft supporterar den (ca 10 år framåt) men inga nya versioner. Du kommer således bara ha version 2013. Office 2015 är på väg ut under de närmaste månaderna bara så du vet. Du får bara en licens dvs kan bara installera på en dator och inget mer

Eller så köper du Office 365. Den kostar 65 kr per månad och du kan betala månadsvis eller årsvis. Du får då installera på en dator PLUS en platta, telefon etc. Du får du uppdateringar SAMT nya versioner. Dvs så fort Office 2015 kommer så får du den versionen. En annan fördel är också att med Office 365 kommer du få tillgång till de olika programmen via Webben om du vill. Dvs du får dels en installation på din dator men får även ett konto som gör att du kan logga in på Microsoft och köra ex Word, Excel, Outlook etc direkt på webben utan att du behöver ha tillgång till din dator.
Office 365innehåller även fler program än vad du får om du köper Office 2013 (om du inte väljer dyraste varianten förstås). Ex får du även Outlook (mail, Skype (telefoni), Publisher (skapa egna publikationer, tidningar, inbjudningskort …) med mera

Om du gör en uträkning enligt ovan så finner du att om du väljer att köpa produkten för 2190 kr så är det jämförbart med att du köper Office 365 i 33 månader. Office brukar komma med nya versioner mellan 24-36 månaders intervall och om du vill ha det senaste så är Office 365 kanske att föredra.
Men det beror så klart på ditt behov. I vissa fall kan det bli billigare att faktiskt köpa Office och sedan när det kommer en ny version köpa även denna. Du kan titta på Microsofts hemsida vad de olika valmöjligheterna innebär och kostar här

Denna kommentar har tagits bort.
Zepp
2/20/15, 2:17 PM
#11

Max 3000:- och Open Office!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[krysopras]
2/20/15, 3:17 PM
#12

Tack igen!

Du kan förstås ha en poäng zepp men jag vet inga såna butiker och jag vet extremt lite om datorer så jag brukar anlita de större kedjorna.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Zepp
2/20/15, 6:41 PM
#14

#12

http://www.inet.se/kategori/81/barbar-14-16?Sort=price-a

Mediamarkt ligger cirka 50 meter från mitt jobb!

Där skulle jag inte köpa en endaste pryl, de  försäljarna vet mindre om datorer än vad jag kan!

Frågan är hur det ståt still med tvättmaskiner och TV?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[krysopras]
2/20/15, 7:00 PM
#15

Tack för länken Zepp!

Jag är inte heller helförtjust i MediaMarkt. Det var därför jag frågade här ist för där, för här är så kunnigt folk.

Zepp
2/20/15, 7:20 PM
#16

Är du fena på datorer kan du köpa var du vill!

Skit i märket.. på sin höjd kan du skilja mellan PC och MAC, de produceras för övrigt på samma fabriker i Kina, med samma komponenter.. från fabriker i Kina!

Senast i går skickade jag en kollega till Inet.. som ligger 500 meter från jobbet!

Och mycket riktigt köpte han en laptop för 2500:- en trådlös mus samt ett USB-minne för backuppen samt betalade 600:- extra för att de skulle rensa den nya datorn från all skit, ställa in hans mejl och lägga in det AVprogram som han har från sin ISP!

Allt enligt mina rekommendationer!

Sen så, datorer är färskvaror, köper du en ny så är den billigaste som regel minst 10 gånger så bra som din gamla!

Och om ett år.. max 2 så är W10 här.. då är din dator helt hopplöst gammal.

Det är ungdomar som spelar senaste spelet som behöver dyra datorer!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

catcult
2/20/15, 8:36 PM
#17

#16 Ajdå! Om det vore min kollega (förutsatt att jag gillade denne kollega) hade jag tagit mig en kväll till att jämföra lite priser på lika laptops  vars prestanda tillgodoser hans/hennes behov, sedan sållat listan tills ett par kandidater var kvar (något lite sämre men billigare alternativ och en eller ett par bättre men också aningen dyrare alternativ) och låtit kollegan välja fritt bland dessa. Istället för att råda denne att betala företaget över en halv tusenlapp(!!!) för att avinstallera lite program och installera antivirus skulle jag antingen gjort det själv eller tipsat honom/henne om att googla på hur man gör och gett rådet att lägga de där 600 kronorna på en bättre laptop istället eftersom de definitivt gör mer nytta där än i Inets fickor.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Zepp
2/20/15, 8:50 PM
#18

Jag känner min kollega och dennes kunskaper/förmåga.. och vet att han inte skulle ha fått igång datorn utan Inets eller min hjälp!

Nu dock iomed att han valt att köpa Inets tjänst så får han sannolikt en dator han kan använda direkt på Tisdag.

De gör troligt samma som jag skulle ha gjort med en ny dator! 

Mest tid tar att rensa för alla reklamerbjudanden som skickas med!

Hade han använt sig av mina tjänster hade han förmodligen fått vänta till måndag nästa vecka, då jag har häcken full av arbete.. och vår gemensamma arbetsgivare helst ser att jag koncentrerar mig på externa kunders behov samt att hålla redan överenskommna leveranstider.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

catcult
2/20/15, 9:04 PM
#19

#18 Jag tycker inte att det tar så lång tid att få en ny dator användbar om jag skall vara ärlig, en kvart max, skulle jag säga. Dessutom anser jag att man gör någon en björntjänst om man inte uppmuntrar denne att lära sig (av)installera program själv och istället råder denne att anlita ett företag som tar en fjärdedel av datorns pris för en sådan enkel tjänst.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Zepp
2/20/15, 9:13 PM
#20

Jag har heller inte några problem med sådant.. dock inte min kollega!

Såå du tycker att det vore bättre att jag arbetade gratis alternativt använde min arbetsgivares tid att fixa hans dator?

Om det tar en kvart för dig så vet du inte vad du talar om, det tar betydligt längre tid att avinstallera all skit så man får ett rent OS samt lägga på olika program så att det fungerar utan ytterligare åtgärd!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
catcult
2/20/15, 9:45 PM
#21

#20 Jag har gått igenom åtskilliga datorer genom mina år här på jorden, både stationära och bärbara så jag tror nog att jag har "en aning" om vad jag pratar om.  Tar det mycket längre än en kvart att få bort oönskade program och installera sitt eget antivirusskydd är det nog hos den användaren problemet ligger.😉

Igen – jag säger inte att du borde lägga din fritid på att hjälpa din kollega, jag ville endast påpeka att det inte är särskilt schysst att ge någon rådet att betala 600 spänn för att ta bort och lägga till några program. Jag hävdar å det bestämdaste att de pengarna hade kommit till bättre nytta om de lagts på bättre komponenter i datorn istället.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Zepp
2/20/15, 9:51 PM
#22

Om jag postulerar att han inte ens hade kommit igång med sin dator utan hjälp då?

Det tar åtskilligt mer tid än en kvart att rensa en dator från allt skräp lägga på de program du behöver, konfigurera mailklient, installera AV, annat!

Bara att tanka hem programmen tar längre tid än en kvart!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

catcult
2/20/15, 10:28 PM
#23

#22 Då tror jag att du underskattar din kollegas intelligens. 

Nej, det tar inte längre tid än en kvart, jag har gjort det fler gånger än jag kan räkna.  Jag har visserligen 100 mbit via stadsnätet, men sitter man på något slött ADSL kan vi väl lägga på en timma till. Hur många program måste han egentligen ladda hem för att kunna använda en nyköpt laptop tycker du?

Jag lägger ner diskussionen nu eftersom den inte kommer leda någonstans och TS kan återfå sin tråd. 🙂

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Zepp
2/20/15, 10:41 PM
#24

Näedå.. jag känner min kollega väldigt väl.. och han vill helst att man skriver upp tangentkombinationerna för varje sak man skall göra på datorn!

Man behöver väl sällan hämta mer än 5-10 program för att datorn skall vara färdig för användning?

Du.. om du bara viste hur det är att bo på landet där man får som bäst 6-8 Mbit via kopparkablar som hänger i stolpar så skulle du ha lite perspektiv.

Just den här kollegan fick vänta tre månader på att få telefonledningen fixad efter Gudrun.

För mig tog det bara tre veckor.. så jag får nog anse mig lyckligt lottad.🙂

Såå jag anser att de 600 var väl investerade pengar på min fritid!

Det räcker gott att jag har direktkopplat via Teamvier till äldre släktingar som inte kan skilja på skrivbordet de har datorn stående på och skrivbordet i datorn!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[krysopras]
2/21/15, 8:02 AM
#25

Det är ändå intressant att läsa det ni skriver, jag vet ju som sagt väldigt lite. Jag tycker jag har höga krav på en dator men spelar ju som sagt aldrig tyngre spel än betapet. 

Zepp, min mamma bor på landet och har sånt slö-internet som du beskriver, det kan driva en till vansinne. 

Jag visste t ex inte att man ska ta bort program när man köper en ny dator men jag antar att det är alla de där skrivbordsikonerna som man inte förstår vad de är och aldrig använder? Min senaste dator är ihopbyggd så där var inget sånt skräp. 

Vill påpeka (igen!) att jag uppskattar era inlägg enormt!

[VSK]
2/21/15, 10:58 AM
#26

Det Zepp inte nämnt i den här tråden så vida jag inte missat det är ju att det är så mkt mer arbete än att bara ladda ned och installera ett par program. De flesta skräpprogram som ingår om man köper märkesdator kräver lite viftande med trolleripinne i registret om inte annat, och det kan ta sin lilla tid om man har otur.

Sen ska det konfas olika konton samt finjustera lite tjänster, optimeringsstweak mm. Alla program som har admin eller systemrättigheter skall det på starka lösenord på. 

Så den som lyckas konfa en nyinstallerad dator som passar mig och mina krav på 15 minuter får 100.000:- utan att tveka. För det är totalt omöjligt såvida man inte är snabbare än snabbast.

Det är en enorm skillnad på att starta upp en burk och kasta in ett par tre program jämte skräddarsy en burk för gemene användares krav och säkerhet.

Jag brukar inte klappa folk på ryggen, men Zepp har rätt i det han säger.

[krysopras]
2/21/15, 11:50 AM
#27
Annons:
Zepp
2/21/15, 12:56 PM
#28

Det är en nyare variant av den som jag har!

Min är en E1-522.. och den är supermycket snabbare än min gamla W7 som krashade!

Och jag petalade ungefär samma summa, för 1,5 år sedan!

Förresten.. det är en 17,3 skärm.. men ungefär samma som min i övrigt!

15 tumsdatorer är bättre att ha i knät/ta med på resor, medans 17tums har större skärm.. och kommer den aldrig lämna bostaden/stå på samma ställe hela tiden är större skärm att föredra!

Tror rent ut sagt att det i princip är samma dator som jag har fast större skärm?

Sen så.. vad gäller trög dator.. alla datorer du köper är supernabba i början jämfört med din gamla. men det tar max tre månader innan du tycker att du har den slöaste i hela världen, man vänjer sig och vill ha bättre hela tiden!

Oså på det så bör du lägga några timmar i början på att rensa din nya dator och konfigurera den så att den förblir så snabb som möjligt så länge det går!

Alternativt gör du som min kollega och köper den tjänsten för det facila priset av 600 :-!

Grejen är fortfarande att datorer är färskvaror, efter något år vill du hur som helst ha en nya och du gör bäst i att byta innan den gamla kraschar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

catcult
2/22/15, 8:14 AM
#29

#27 Jag anser att den är i det klenaste laget och tror definitivt att du kommer uppleva den som seg. Röstar fortfarande på den andra Asus-datorn för 5988 kr, den är enormt mycket bättre prestandamässigt och dessutom väldigt prisvärd!

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Zepp
2/22/15, 12:11 PM
#30

Såå.. då är vi inne på hur mycket pengar man är villig att lägga på det senaste, för att slippa skämmas/ångra sig!

Är man inne på den bogen så vill man hur som helst köpa ny dator senast om 2 år, dels för att det finns nyare, bättre, prisvärdare, med senaste finesserna, nyare OS!

Såå.. lägg på ytterligare några tusenlappar och ditt missnöje/köpbegär av nytt dröjer upp till 6 månader till.. för den facila summan av cirka 1000 :- per månad!

Har ni obegränsat med pengar?? 😮

Max 3000-4000.. Open office/Libre office, AV från din ISP/gratis AV, typ AVAST!

För om max 2 år är din dator hur långsam/omodern som en T-Ford!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[krysopras]
2/22/15, 12:25 PM
#31

Fast jag vill aldrig köpa en ny dator om bara 2 år. Jag inser att det är omodernt av mig, men nu är jag lite omodern av mig teknikmässigt. Har en uråldrig smartphone osv.

Zepp
2/22/15, 12:29 PM
#32

Jag är såå omodern att jag inte har skaffat någon smartphone ännu.. iomed att min mobil, inköpt på Clas Olsson för 149:- kronor fortfarande fungerar att ringa med!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

catcult
2/22/15, 12:33 PM
#33

#30 Förstår inte riktigt vad du menar, Zepp. När jag själv köper en laptop tittar jag på två saker: prestanda och pris. Därefter börjar jakten på var jag kan hitta mest prestanda för mina surt förvärvade slantar, jag surfar in på olika nätshoppar och jämför priser och modeller. Detsamma gäller när jag ska råda någon annan i sitt datorköp, med den lilla skillnaden att jag då istället utgår från den andra personens behov/önskemål istället för mina. Det går absolut inte att säga att en laptop max kan kosta 4000 kronor och att man är dum eller slösaktig om man ger mer, för det är helt enkelt inte sant.

Just i TS fall har personen lagt ut några alternativ i den lägre prisklassen, varav en av datorerna utmärker sig med att ha en riktigt schysst processor och till och med ett ganska bra grafikkort med 2 gb dedikerat grafikminne - vilket är toppen och något som de andra modellerna helt saknar. TS vill kunna arbeta i Photoshop och inte uppleva datorn som långsam, alltså blir valet självklart, då priset skiljer sig så lite för otroligt mycket bättre komponenter.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Zepp
2/22/15, 12:52 PM
#34

Jupp.. så gjorde jag oxå förr, tills jag insåg att datorer är färskvaror, vilken du än köper så är den minst dubbelt så bra som din gamla!

Och så länge man inte spelar de senaste spelen online så så krävs inte särskildt mycket pengar för en fungerande dator.

Spelar man så skall man sällan köpa Laptopar, det är bättre med en stationär där man enkelt kan byta främst till senaste grafikkortet!

Jag ser inget i TS förfrågan som kräver senaste tecknik?

Det duger som sagt väldigt långt med näst senaste, de är ofta väldigt prisvärda för prestandan.

Som sagt vad.. att köpa det bästa kostar ofta upp till en tusenlapp per månad innan man upplever den som seg.

Sen så.. bor man på Södermalm bör man köpa en MAC för 25tusen.. för att smälta in/ ge rätt sociala signaler!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
catcult
2/22/15, 1:26 PM
#35

#34 Ibland funderar jag på om du skojar lite med oss. 🤔 Hur som helst, nej. Det stämmer inte. Min bror t. ex. har en laptop som är två år gammal och den är helt klart i toppskiktet fortfarande, garanterat bättre prestandamässigt än de flesta. 

Att köpa en dator är inte som att köpa en liter mjölk. Var Södermalm och Macbooks kommer in i bilden vet jag inte riktigt, du tappade mig där är jag rädd.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

morten.dynamite
2/22/15, 1:42 PM
#36

Jag skulle ha valt en med minst en i5 cpu i3 är lite för klen.

Så min rekommendation är den till  5988.

Zepp
2/22/15, 4:10 PM
#37

Då skall jag tala om var Södermalm och MAC kommer in, de är inredningsdetaljer och sociala koder!

Keps, helskägg och flanellskjorta är andra koder!

För den som skiter i sådant duger det med en PC, dvs mest behöver en dator!

Och så länge man inte spelar moderna spel, eller använder avancerade grafik och processorkrävande program så är det overkill med dyrare datorer än 3-4000:-!

Lägg till 500:- för en SSD så startar datorn 15 sekunder snabbare!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
2/22/15, 4:11 PM
#38

😃

[VSK]
2/23/15, 12:05 AM
#39

När det gäller köp av datorer så är ju mkt relativt vad man betalar och vad man får, kontra vad man behöver.

Ska jag vara ärlig så kan jag inte speciellt mkt om moderkorten som sitter i bärbara, men jag tror det har större betydelse för stationära datorer. Överlag så klart. Billiga moderkort har billiga komponenter och oftast inte speciellt mkt portar. Ja det finns en hel del mer som skiljer så klart.

Förut var panelen till skärmen en ganska stor kostnad i en bärbar. Idag så skiljer det inte lika mkt längre. Ska man bara surfa och inte har nå större prestandakrav på bärbara, så kan man få en för ca 3000:- och uppåt. 

Ska man hålla på med bildredigering eller filmredigering så använder väl de flesta programmen idag hårdvaruacceleration, och då så är det bra med ett snabbt grafikchip. Snabb hårddisk och mycket arbetsminne är ett krav det med.

En bärbar dator kan idag aldrig någonsin konkurrera med en stationär dator som är byggd av kvalitetskomponenter, top of the line och i samma prisklass.

Som Zepp har nämnt så när man köper en bärbar dator så kan man glömma att uppgradera grafikkort och ljudkort för att ta några exempel. Ljudkortet kan förvisso ersättas med ett i USB, och det funkar väl om datorn inte släpas runt på. 

När det kommer till panelerna i en bärbar så kostar en bra panel pengar. TN-panelen är billig och snabb för sina pengar den kostar. Ska man hålla på med bild/film-redigering så är inte en TN-panel att föredra då man måste sitta rakt framifrån för att få den bästa bilden. IPS är det sämsta man skall ha för sånt.

När man väljer en bärbar dator så bör man försöka tänka frammåt ett par år och gissa sig till vilken mjukvara som kommer köras. Gillar man ett spel och nya bärbara precis klarar kraven, så kan man nog vara ganska säker på att nästa version av spelet (om det kommer nåt) kommer vara mer tungrott.

Snart kommer ju DirectX 12 som verkar otroligt lovande för snabbare grafik i spel, och det är inget som kommer fungera med dagens bärbara då grafikchipen inte har stöd för DX12.

Så oavsett prisklass 3000:- - 6000:- så är det extra viktigt att tänka sig för vad man tror datorn kommer användas till de närmsta 1-3 åren.

Har man råd, så bör man skippa allt under 6 papp generellt sätt.

Men allt är ju relativt.

🙂

Denna kommentar har tagits bort.
[VSK]
2/23/15, 7:55 AM
#41

Är inte PS6 förlegat? 

För övrigt så garderar man sig för framtiden med ett snabbt grafikchip 🙂

Annons:
Kaj
2/23/15, 10:12 AM
#42

Var uppmärksam på att flera av de datorer som föreslagits här ovan bygger på Intels HD grafik och har upplösning på 1366x768. Detta är i lägsta laget om du vill se högupplöst från ex Netflix. Intels HD grafik är OK för vardaglig tittande men om det blir högupplöst så skulle jag tro att du kan få lägen då filmen hackar sig fram. Därför är det bättre att välja ett bra grafikkort - Ja priset går då upp lite men du kommer att ligga inom din budget.

[VSK]
2/23/15, 10:57 AM
#43

Intel HD 4600 klarar 1080P galant, men knappast mer än så. Tittar jag på 4K så får mitt primära grafikkort jobba lite. Mitt primära grafikkort i stationära är ett par resor värre än HD 4600. Men allt handlar ju om fps.

Kaj
2/23/15, 1:16 PM
#44

Nya Core M processorn till mobila enheter kommer med Intel HD 5300 som är lite vassare än HD 4600.

men inget av dessa grafikkort är jättebra när det kommer till att visa högupplöst även om specifikationen är 1080p. Det är så mycket mer som är avhängigt som vilekn TDP den klarar vilken litografi mm.

Om skärmen klarar 1366x768 så kommer den ändå inte att kunna visa full HD (1080p) som ju kräver 1920x1080 i upplösning.

[VSK]
2/23/15, 6:32 PM
#45

Beror ju på om man kopplar datorn till en TV eller annan skärm med 1080 eller högre. 🙂

Upp till toppen
Annons: