Annons:
Etikettwindows
Läst 1402 ggr
beem
2015-02-23 18:30

Filnamn med bindestreck

Jag ser ofta att man anger ett filnamn  med nedsänkt bindestreck.

Man skriver tex   "2014_England" och inte "2014-England". Är det av någon speciell anledning man skriver så ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Inkanyezi
2015-02-23 19:01
#1

Det går så klart precis lika bra med minustecknet. Det är vanligt att använda understrecket för att undvika blanksteg i filnamnet, så att det blir ett enda ord när man skriver ut det.

beem
2015-02-23 21:25
#2

#1  OK då vet jag

Tack för svaret.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

yeahsica
2015-02-23 22:34
#3

Eventuellt kanske det kan komma från hur man använder terminalen? Där vill man helst inte ha mellanslag i filnamn och där används bindestrecket som start till olika kommandon, kanske har det därför blivit så att de som använder terminalen valt att använda understreck i filnamn (och att det sedan spridit sig).

papa-bear
2015-02-23 22:42
#4

kvarleva från MSDOS då mellanslag undveks och filnamn var begränsad till 8 tecken?

Inkanyezi
2015-02-23 23:13
#5

Inte bara MSDOS, utan också andra operativsystem ville ha filnamnen så.

Sedan finns en egenhet här på iFokus, i att databasen inte godkänner alla tecken, så när man laddar upp tas vissa tecken bort och andra ersätts med bindestreck.

Men understrecket har traditionellt varit en ersättare för blanksteg i filnamn, för att hela namnet ska hänga ihop.

kattöga
2015-02-25 19:10
#6

Kan det inte va så också att när orden är länkade så syns inte understrecket utan det ser ut som flera separata ord? Jag använder hellre understreck om jag vill separera ord. Minus-/bindestrecket påminner mer om ett sammansatt ord.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
Upp till toppen
Annons: