Annons:
Etikettmicrosoft-office
Läst 1403 ggr
beem
3/4/15, 4:33 PM

Återskapa worddokument

Jag har en fråga som jag tror jag redan vet svaret på - nää det går inte - men jag frågar i alla fal.🙂

Jag har skrivit ett dokument i word och sparat.

Därefter har jag gjort en del ändringar och sen sparat.

Jag skulle  nu vilja få tillbaka  det ursprungliga dokumentet. Går det ?

Använder MS Office hem och studentutgåva  2007


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Rita-S
3/4/15, 4:49 PM
#1

försök högerklicka på dokumentet, välj egenskaper och kolla på tidigare versjoner-fliken?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

beem
3/4/15, 9:10 PM
#2

#1 Jag ser tidigare versioner i fliken information.  Hur gör jag sen för att få upp den gamla versionen ? Jag ser inga möjligheter där att öppna den gamla versionen


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Rita-S
3/4/15, 9:34 PM
#3

Hos mig går det att klicka på den versjonen jag vill återställa till och sen klicka OK, men om du högerklickar på dokumentet och kollar efter "återställa till tidigare versioner" i stället då? Du skall få en ruta som ser likadan ut, men det kanske fungerar för dig att välja den versjonen du vill gå till och sen klicka ok därfrån

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Rita-S
3/4/15, 9:35 PM
#4

Får tillägga du skall ha en egen flik som heter tidigare versjoner med på det fönsret som öppnar sig under egenskaper eller när du väljer "återställa till en tidigare versjon", inte bara den generella fliken, det är i den som heter just tidigare versjoner du kan välja vilken versjon du vill återställa till

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

beem
3/4/15, 9:55 PM
#5

När jag högerklickar på dokumentet får jag upp en ny flik  med  allmänt, säkerhet och information.  I information ser jag datum för tidigare dokument under en rubrik som heter urspung och under  en rubrik  som heter fil  men de går inte klicka upp någon av dessa. Det finns inte heller något som heter återställa till en tidigare version.

Jag får  lösa det på annat sätt.

Tack för hjälpen.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Kaj
3/5/15, 3:05 PM
#6

Kopior skapas genom att du har aktiverat systemskydd. Varje gång systemet gör en återställningspunkt, om du gör en backup av en fil, eller om du redigerar en fil som finns med i listan över bibliotek som har systemskydd så kommer det skapas en kopia på filen.

Kontrollpanelen\System och säkerhet\System - i vänstermenyn har du en länk till systemskydd. Där kan du aktivera detta.

  1. Klicka på Systemskydd i det vänstra fönstret. Administratörsbehörighet krävs Om du uppmanas att ange administratörslösenord eller bekräftelse, följer du uppmaningen.

  2. Klicka på enheten och sedan på Konfigurera.

  3. Klicka på Återställ systeminställningar och tidigare versioner av filer, och klicka sedan på OK.

Annons:
beem
3/5/15, 10:46 PM
#7

#6 Det var bra info. Det visste jag inte att man kunde göra.

Stort tack.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Kaj
3/6/15, 10:21 AM
#8

Tekniken kallas för Windows Shadow Copy och används av Windows själv för att skapa återställningspunkter (alla nödvändiga filer har detta markerats av Windows automatiskt utan att man behöver koppla på systemskydd manuellt).

Windows Shadow Copy är extremt snabbt - säkert har många undrat hur en systemåterställning kan gå så fort när det kan röra sig om 10-100 gigabyte att återställa.
Windows Shadow Copy använder sig av en teknik där den håller koll på vilka block på en disk som förändrats och backar således bara upp dessa block.
Om man gör en ändring i en fil tex ett Word dokument som är på 3 MB och man bara ändrar säg ett litet stavfel så ändras ju inte hela filen utan bara det block där stavfelet låg. I detta läge behöver inte Windows Shadow Copy backa upp hela filen utan bara det block där just stavfelet låg. Blockstorleken är väl på 8 KB om jag inte missminner mig här (NTFS). Det går så klart snabbare att kopiera 8 KB än 3 MB. Om filen skall återläsas till en tidigare kopia så letar Windows upp det eller de block som ändrats sedan senaste kopian och återställer enbart dessa block och vips har man en återställning av en tidigare kopia trots att det kanske bara var 8 kb som lästes tillbaka (resten av de 3 MB var ju oförändrade på disken som Windows ser det).

Om man tar hela OS:et som man vill göra en systemåterställning på så sker samma sak där. Windows loggar hela tiden och backar upp de block som förändrats under säg en dag, en vecka eller hur lång tid tillbaka man vill ha sin systemåterställning. Om man väljer systemåterställning på en dag så går det så klart snabbare än om man väljer en hel månad. Under en dag kanske du ändrat titt OS genom att du gjort en installation av något program, registerändringar, en eller annan konfiguration etc. Detta är kanske i storleksordningen 10 GIG som du ser det men som Windows ser det är det kanske bara ett antal block om totalt 75 MB eller så som har fysiskt förändrats på disken medans resten av blocken i en eller flera filer var oförändrade. Det är dessa 75 MB och inte de hela filerna som Windows har backat upp och som nu kommer att läsas tillbaka vid en systemåterställning.
Väljer du en systemåterställningspunkt som är säg 1 månad gammal så har det så klart skett ännu mer ändringar och då är det kanske så att du skulle tro att det är 100 Gig som ändrats medans Windows kanske vet att det faktiskt bara är 1 Gig. Så mer än så behöver då Windows inte återställa.

Moderna Backup program jobbar på liknande sätt och det kallas för "syntetiska" backuper. Dvs man backar bara upp de fysiska block som ändrats på disken och inte hela filen och genom att man håller koll på datum och tidsstämplar på dessa block kan man ta blixtsnabba backuper av ett helt system på säg 1 terabyte på någon minut eller så. Därav kan backup göras säg var 10 minut på riktigt kritiska system och en ev. återläsning skulle även den kunna gå precis lika snabbt vid behov. För att inte få allt för många loggar av förändringar så gör man så att man konsoliderar med jämna mellanrum så att man vid vissa tidpunkter säg en gång per vecka eller månad tar en fullständig backup. Då kan man committa alla backuper från denna punkt.

beem
3/6/15, 2:21 PM
#9

#8 Mycket intressant läsning. Tack för den.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Upp till toppen
Annons: