Annons:
Etikettinternet
Läst 1638 ggr
UlrikaD
2015-03-12 17:25

Helt plötsligt väldigt långsam

Jag har en dator som bara är ca 7 veckor gammal. Den har fungerat snabbt som man förväntar sig ända från start.

Men över en natt så blev den väldigt seg och långsam.

Tar väldigt lång tid att byta sida, hjulet står bara och snurrar. Är det en sida med bilder på tar det ännu längre tid.

Och ibland när man klickar på saker är det som om det inte riktigt "tar" utan man får klicka flera gånger innan det händer någonting.

Det kom med virussystemet McAfee som gratis månad. Efter det bytte jag till Avast. Den är scannad och genomsökt och säger att det inte finns några konstigheter. Datorn är ju i stort sett tom.

Vad är det som har hänt och vad kan jag göra för att få ordning på det hela, någon som vet?

Annons:
Zepp
2015-03-12 20:49
#1

Det låter mer som om du har problem med din Internetanslutning?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

UlrikaD
2015-03-12 21:19
#2

Jag trodde det med för det var det som var mest logiskt.
Men jag provade precis att göra en systemåterställning ända från början och nu funkar den som vanligt igen.
Man ska ju inte behöva göra det efter bara några veckor tycker jag.

Zepp
2015-03-12 21:55
#3

Kan det vara att du kört både Avast och McAffe samtidigt?

Man ser i Aktiviteshanteraren vilka processer som drar mycket.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

UlrikaD
2015-03-12 22:05
#4

Nej, provperioden skulle ta slut på McAffe så då bytte jag till Avast.
På den gamla visste jag var jag skulle leta felen, här är jag lite vilse:)

Zepp
2015-03-12 22:09
#5

Avinstalerade du McAffe?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

UlrikaD
2015-03-12 22:09
#6

Japp. Eller nej, det gjorde jag inte. Det ligger kvar men är inte aktivt då det är obetalt. Gör det skillnad?

Annons:
Zepp
2015-03-12 22:12
#7

Mm.. kan det göra, ta bort allt du inte använder.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

UlrikaD
2015-03-12 22:17
#8

Bör man ju göra såklart. Bara glad att det löste sig lätt. För en gångs skull:)

Zepp
2015-03-12 23:52
#9

Får se om det håller i sig.. för någon dag sedan kom ett himla stort uppdateringspaket från MS, datorn blev seg som kola.. medans det höll på att installera sig o ha sig.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
2015-03-13 09:35
#10

Det är ytterst ytterst få antivirusprogram som är kompatibla med varandra. Man bör absolut inte ha flera än ett AV installerat. Även om licensen gått ur för ett AV så drar den processer mm ändå.

Bättre att ha schyssta tillägg i webläsaren samt gå via Norton DNS än två AV installerat. Det räcker med ett bra och att det är rätt inställt. Vet ej hur andra AV än NOD32 går att ställa in, men NOD32 tillhör toppen av alla AV och det med orignalinställningarna. Med max säkerhet har jag inte sett några siffror på, men skulle gissa de klättrar än högre i testresultaten.

Kaj
2015-03-13 09:57
#11

Om du får sådana prestanda problem kan du börja med att titta i aktivitetshanteraren om det är någon process som tar upp mycket CPU tid (ctrl+shift+escape eller sök på aktivitetshanteraren). Där skall du även klicka i att visa processer för alla användare.
Om inte det ger något kan du skriva "perfmon" i sök och starta prestandaövervakaren. Där kan du se aktiviteter för minne, cpu, disk nätverk. och exakt vilka aktiviteter respektive drar. Du ser även en grafisk överblick så du kan se om någon av dessa ligger i topp. Då kan du misstänka att där under har du ditt problem och då genom att kolla just denna (ex disk i/o) se vilket program eller process som är boven.

Zepp
2015-03-15 15:28
#12

Slutar licensen att gälla så körs som regel programmet.. fast du får inga nya uppdateringar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Adha
2015-03-21 19:06
#13

Jag har många bilder på min dator, därför laggar den.  Men jag har 320 GB ledigt av 443 GB, det är den konstiga saken. Jag använder också Avast, den säger att det är något virus med det gå inte att fixa, huh?


Annons:
Upp till toppen
Annons: