Annons:
Etikettprogramvara
Läst 1771 ggr
[Juel70]
3/17/15, 5:48 PM

Video redigerare MOV

Min kamera filmar i MOV-format och skulle vilja hitta en videoredigerare som är både helt gratis (utan loggor och trial) och den ska kunna beskära videos. 

Nån som vet nåt sånt bra program?

Annons:
Rita-S
3/17/15, 6:22 PM
#1

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[Juel70]
3/17/15, 6:57 PM
#2

Nej, den tar inte MOV. Provade.

Rita-S
3/17/15, 7:06 PM
#3

Kikade du ens på videoen jag länkade till? Du behöver en codec. Videoen visar och förklarar hur du får det att fungera.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[Juel70]
3/17/15, 7:09 PM
#4

Aha,  ja den sade nåt om codec. Ska kika. tack

Rita-S
3/17/15, 7:23 PM
#5

finns även länk till kodeken i beskrivningen till videoen så du släpper leta efter den codec han berättar om.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[Juel70]
3/17/15, 7:32 PM
#6

Laddat hem och går att öppna… men bara ljudet som spelas upp.. inga bilder

Annons:
[Juel70]
3/17/15, 8:49 PM
#7

Nån som har tips om ett annat program som redigerar och klipper MOV? Nu orkar jag inte med codecs mer. Den spelar bara upp ljudet.

Kaj
3/18/15, 10:17 AM
#8

Jag skulle rekommendera Handbrake som ju är gratis. Det är visserligen inte ett redigeringsprogram lika mycket som ett konverteringsprogram. Men du kan göra en hel del i programmet ändå.
Vad jag tycker är att du skall köra MOV filen genom Handbrake och konvertera den till ett mer allmänt och modernt format (Handbrake stödjer MKV och MP4 som output). Därifrån kan du nog använda Movie Maker för att göra det du skall.

Du kan ladda hem ett superkapket med alla codecs förpaketerade. Det finns flera sådana förpaketerade paket så man slipper göra det själv. Jag kör alltid K-lite och har aldrig några problem med olika codecs eftersom K-lite installerar alla varianter i ett installationspaket. Ett annat populärt paket är CCCP Codeck pack

[Juel70]
3/18/15, 10:28 AM
#9

#8 Tack för tipset.  Kan man klippa MOV-filmer i den?

Annars är det nästan enklare som jag gjort hittills, att jag för över MOV direkt till youtube där den konverteras automatiskt.

Kaj
3/19/15, 10:31 AM
#10

#9 - Ja du kan klippa i filmer (även MOV)
 När du importerar en film till Handbrake så har du på video fliken att du kan ang från vilken punkt du vill starta och sluta konverteringen. Där kan du ange tid, frames eller kapitel (om du importerat ex en DVD film - ja den kan läsa DVD filmer även copy-protected).
Du kan sedan göra andra inställningar som att ändra storleken, ändra avkodare och mycket mycket mer. De har ett antal fördefinierade mallar med inställningar som man kan använda  i de flesta fall om man inte vill gå igenom alla parametrar själv vilket kan vara svårt om man ine är insatt.
Formatet om skapas av din nya film är dock alltid mp4 eller mkv. Men det är ju de mest kända container-formaten för högupplöst film så det är ju bara en fördel

[Juel70]
3/19/15, 11:37 AM
#11

Tack 🌺

Upp till toppen
Annons: