Annons:
Etiketthårdvara
Läst 1343 ggr
Tronix86
2015-04-04 08:42

Fps i spel

Om jag får dålig fps när jag spelar vad bror det på då?

Annons:
[VSK]
2015-04-04 11:08
#1

Kan bero på massor av orsaker. Generellt sätt så är det ju att inte hårdvaran orkar med mjukvaran (spelet) helt enkelt.

Om vi bortser inställningarna i spelet, de som verkligen äter hårdvara, så kolla igenom följande.

Firmware till ditt moderkort. Kan finnas nyare mer optimerad för tex SLI.

Drivrutiner för grafik, ljud och system.

Säkerhetsprogram: Tex Antivirus mm. Sätt alla spel mm i white list/trusted. Om AV skannar av spelet så tar det ju liten prestanda från datorn (måna bäckar små).

Schedule och annat som kan störa ut prestandan.

Eftersom du kör Win 8.1 så kan du tjäna väldigt mkt prestanda om du inte har skalning på. men det gäller oftast om man har 4K-skärm. Men kolla om du kör med 100%, dvs noll skalning.

Du har inte nämnt nånting om instickskort i burken, så där finns det väl inte så mkt mer att göra egentligen.

Det finns ju en del optimeringar man kan göra i BIOS, men de brukar inte ge speciellt mkt FPS. 

Om du jämför din setup med andras, menar du att din får så mkt lägre FPS då eller?

Är svårt att sitta här och gissa sig fram till vad det kan vara som gör att du inte är nöjd, men du kan ju om du vill börja med det jag listat ovan.

Nu är det ju ett antal år sedan jag spelade 10-12 timmar per dag i den squad jag var med i så man glömmer lätt alla tips, samt att idag så är det nyare mjukvara och hårdvara, men de generella tipsen ovan bör hjälpa dig något.

-hade ju inte varit så mkt hjälp precis att säga att du skulle byta processor och moderkort precis. 

Hur som så hoppas jag du får till det så att du kan känna dig lite mer nöjd med burken din.

Taggeman
2015-04-04 11:50
#2

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

[VSK]
2015-04-04 12:33
#3

#2

TS har ju varken sagt vilket spel det gäller eller vilka inställningar denne kör med, så det går inte att veta vad som felar eller inte felar.

Men som jag sa tidigare så är det antagligen inställningarna i spelet som äter hårdvaran. Nu vet jag inte exakt hur dessa gamla grafikkort presterar, men de är väl ett antal år gamla kanske och prestandakraven styrs ju av spelmarknaden så det är egentligen inget konstigt att gammal hårdvara för problem med nya spel.

Sen när man har dubbla grafikkort så ställer det väldigt höga krav på CPU oxå. Om CPU bottnar vid spel kan ju enkelt testas med verktyg i Windows. Tror TS måste göra en avvägning där på inställningarna i spelet.

Tronix86
2015-04-04 19:23
#4

Jag funderar på om det kan b´vara min trötta hårdisk som är sata2 och inte sata3? Sen funderar jag på om min ssd har gjort sitt.

[VSK]
2015-04-04 19:24
#5

Normalt sett så laddas ju spelet in ganska mkt i arbetsminnena, men visst kan du uppleva lagg om disken inte mår bra.

Tronix86
2015-04-04 19:27
#6

Jag funderar på att byta från en sata2 till en sata3 och funkar inte det så är det ju som det är. Jag ser ju att du bor i västerås #5 du kan få hem den till dig och kolla den :D

Annons:
[VSK]
2015-04-04 19:29
#7

#6

kan inte tänka mig att sata2 skulle vara orsaken till lagg. måste va nåt annat. men allt beror ju på som sagt. tex cacheminnet mm.

-har du felsökt så som jag skrev om tidigare, eller har du gett upp och chansar på nya diskar?

Tronix86
2015-04-04 19:41
#8

Firmware menar du bios då? Isf så har jag updatera det.  Drivrutiner för grafik jag kör den senaste redan och har testa att installera om den, Och vad menar du med drivrutiner för systemet? menar du Windows update då eller? Jag har testa att köra med Nod32 och jag har även testa att ta bort det för att se om det gjorde någon skillnad men tyvärr inte. Schedule? skalning? menar du i spelet då eller i Windows? vad jag vet så har jag inte ändra något sånt.  instickskort? Om jag skulle jämföra min burk med andra som kör på nästa samma delar så går deras datorer bättre en vad min gör.

[VSK]
2015-04-04 19:48
#9

#8

ja firmware är BIOS. systemdrivisar är för chipset mm. med skalning så menar jag i Windows. eller rättare sagt att burken kör oskalat (100%).

dock så tror jag att du finner lösningen i inställningarna för spelet. prova dra ned  precis  allt som det går förutom upplösningen. laggar spelet fortfarande så beror inte ditt lagg på grafikkorten (såvida inte nåt fel förekommer med drivisar mm).

Tronix86
2015-04-04 19:53
#10

och hur hittar jag oskalat i Windows 8.1?

Tronix86
2015-04-04 19:55
#11

Och en snabb fråga bara vad är skillanden på sata2 och sata3? och blir det skilland om man byter sata2 disk på ett sata3 moderkort till en sata3?

[VSK]
2015-04-04 19:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Oskalat är det när det är 100%. -jag kör 150% som synes men det blir så med 4K och krasslig syn.

[VSK]
2015-04-04 19:58
#13

Så ha 100% och kryssa ur det jag har ikryssat "låt mig välja……….."

det tar på grafikkorten att skala och spelar du tunga spel så vill du inte skala.

Annons:
Tronix86
2015-04-04 19:58
#14

Då kör jag det på 100%.

[VSK]
2015-04-04 19:59
#15

Bra, då har du en mindre grej som felar då. 🙂

[VSK]
2015-04-04 20:02
#16

Problemet med skalning är att allt inte funkar som det skall. Tex photoshop skalas inte i windows, utan där finns en "budgetskalning" inbyggd på 200%, men de flesta hade nog kanske velat ha 150% med 4K. Vissa webbläsare skalar inte med Windows utan där får man öka förstoringen i webbläsaren istället.

200% skalning på 4K är samma sak som 1920x1080 i upplösning.

Tronix86
2015-04-04 20:02
#17

En snabb fråga bara vad är skillanden på sata2 och sata3? och blir det skilland om man byter sata2 disk på ett sata3 moderkort till en sata3?

[VSK]
2015-04-04 20:07
#18

Det är ju gränsnsittets version. Det vi uppfattar är snabbheten (bandbredden). Skillnaden lär bli märkbar då en sata3 är nyare och snabbare på allt generellt sätt. Men det du märker utav bäst är när datorn använder diskens cache. Där har du enorm prestandavinst att göra. Så teoretiskt sätt så kan man säga att ju större cache disken har ju mer nytta har du av det i det snabbare gränssnittet sata3.

Men vad säger BIOS då om dina inkopplade diskar? Oftast så brukar man kunna se info om detta.

[VSK]
2015-04-04 20:11
#19

Fråga: har du spelen på en dedikerad disk? Alltså en disk enbart för spel. Har du samma disk för system och spel, men partionerat disken så finns det lite trix för att snabba upp upplevelsen rejält. man kan via mjukvara skruva upp disken lite, men alla roterande diskar är "nedtrimmade" från fabrik. 

Prestandan blir något högre men disken låter mer och blir varmare så klart. Tricket jag pratade om har inget med detta att göra utan det har med hur man partionerar disken…. -alla kanske inte vill in och leka med diskens mjukvara, så då så är optimerad partionering att föredra. -även om det är en dedikerad disk enbart för spel. -alltså roterande disk.

Sen finns det mer tweak hur Windows handhar NTFS samt kluster/minnen mm. men det lär nog inte ge några mer FPS iaf.

Tronix86
2015-04-04 20:43
#20

Jag kör Windows på en ssd och spelet på en sata2 men funderar på att ändra det till en sata3.

Annons:
[VSK]
2015-04-04 21:47
#21

Du får ju inte sämre laddtider direkt av en snabbare disk, men spelet du spelar måste vara otroligt stort och laddintensivt isf. Har du inga bekymmer att köpa ny disk bara så där, så är det bara köpa ny disk, men du borde kolla så att felet verkligen ligger där. Men med tanke på din skärmdump så är det nåt som felar.

Om en hårdvara felar så kan det hända att burken för övrigt kan bete sig konstigt. Extrem slö och kanske krascbenägen. Om du kopplar ur din disk du misstänker vara fel på, och burken blir märkbart piggare, så finns anledning till misstanke på korrupt hårdvara.

Orkar du och har plats, så installera spelet på SSD. 

Vad har du för latens på disken?

Tronix86
2015-04-04 21:55
#22

latens?

[VSK]
2015-04-04 22:00
#23

Åtkomsthastighet i det här fallet.

Tronix86
2015-04-04 22:05
#24

Vad ska man välja här? Jag ska ha disken som install och spel disk.

Ja bra fråga.

[VSK]
2015-04-04 22:24
#25

Du ser ju det i testprogrammet du har. Mäts i ms.

Tronix86
2015-04-04 22:40
#26

Men vilken av dem där ska man välja när det gäller en ny hårdisk?

[VSK]
2015-04-05 03:30
#27

#26

vad menar du nu? ska du lägga till en ny disk? syftar du på testprogrammet så har du ju en rullgardinsmeny där du väljer vilken disk du vill testa.

Annons:
Tronix86
2015-04-05 12:53
#28

jag ska lägga till en ny hårdisk.

[VSK]
2015-04-05 13:04
#29

Jo men det är ju bara slänga in den och starta burken. Vill du byta enhetsbokstav på den så gör du det under hantera. -där du visade dumpen. Bara högerklicka på disken och välja vad du vill göra.

Upp till toppen
Annons: