Annons:
Etikettdatorköp
Läst 1363 ggr
Temalie
2015-04-20 12:42

Vad ska jag leta efter?

Hej!

Då jag endast har en skoldator vars admin-rättigheter jag inte har vill jag nu ha en dator som jag med frihet kan använda och ladda ned saker på.

Det jag har tänkt använda den till är (för närvarande) Unreal Engine 4, lite olika 3D-modelleringsprogram (t.ex Maya och ZBrush), Photoshop och jag skulle även vilja kunna spela lite spel på den. Jag letar efter en bärbar dator på ca  8-9000 kr.

Jag vet inte särskilt mycket om datorer och vet inte riktigt vad det är jag ska titta på och jag vet inte heller vad det är som gör ett spel "krävande". Det skulle vara väldigt trevligt om någon möjligtvis kunde ta sig tid att förklara lite kort om de olika komponenterna i en dator och hur detta påverkar datorn och vad som är relevant :)

Mvh Saralie

Annons:
Temalie
2015-04-21 14:46
#2

Tack!

Jag har tittat lite på dessa:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2900048

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2723067

Med studentrabbat kan jag få den för samma pris men är lite osäker på hur deras skiljaktigheter kommer påverka mig?

HP:n kan jag inte hitta vilket skärm den har och jag vill helst ha en IPS så jag ska försöka ta reda på det. Den har heller ingen hårddisk utan bara en SSD på 256GB mot ASUS:ens mekaniska hårddisk (utan SSD) på 1000BG med en hastighet på 7200 RPM och jag vet inte riktigt vad allt detta innebär?

Aniara14
2015-04-21 23:31
#3

#2 Av dom här två är ASUS datorn rent prestandamässigt den bästa. Processorn i den är ungefär dubbelt så stark och snabb som den i HP:n, enligt Passmark och Gamedebate.

Även grafikkortet i ASUS datorn är betydligt bättre än det i HP:n. Tio snäpp högre i 3Dmarks prestandalista, 860M ligger på 56:e plats och 850M på 66:e. Ungefär samma resultatskillnad på dom två ovannämnda benchmark sajterna.

Jag tror inte att HP:n har IPS skärm för då skulle det nog stå det i beskrivningen, och det gör det inte såvitt jag kan se.

SSD:n är såklart snabbare än en vanlig mekanisk hårddisk, men jag tycker den är alldeles för liten som enda lagring på en dator. Den är dessutom inte en fullstor 2,5" modell av den vanligare sorten, utan ser ut som ett mindre kretskort.

När man dragit ifrån hårdvarutillverkarnas och Windows olika sätt att ange kapacitet, ledigt utrymme för Overprovisioning, och dessutom den plats som Windows självt tar upp, då blir det bara ca 195GB kvar för dig att använda.

Billigare budgetlaptops har ofta 5400 rpm hastighet på hårddisken, medan dyrare varianter, t ex gaminglaptops, brukar ha den snabbare på 7200.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Temalie
2015-04-22 07:05
#4

Det där var verkligen hjälpsamt, tack så mycket! :)

Upp till toppen
Annons: