Annons:
Etikettövrigt
Läst 1565 ggr
Cindy-
4/20/15, 1:28 PM

Öppna PDF filer

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här har hänt mig förut men jag minns inte hur jag åtgärdade det.

Jag har problem när jag ska ladda ner en PDF fil från internet och/eller från min epost och öppna den som PDF. När jag laddar ner den så öppnas den i Photoshop. Bifogar bild.

Om jag däremot öppnar en PDF som jag gjort och som ligger i min dator, då fungerar det som det ska.

Finns det någon här som kan ha en förklaring på det här, och hur jag ska göra för att nedladdning av PDF fil ska fungera?

Hoppas på hjälp. :)

Annons:
Hoseok
4/20/15, 1:38 PM
#1

När du öppnar filen, öppnar du den direkt från webbläsaren, eller går du in i mappen där filen hamnat och trycker på den?

Cindy-
4/20/15, 2:26 PM
#2

Nej när den är nedladdad så får jag frågan om jag vill öppna. Och då väljer jag det. Tidigare har den då öppnat sig. Men nu öppnar den sig alltså i Photoshop istället på det viset som jag visar med bilden.

Hoseok
4/20/15, 3:01 PM
#3

Välj att öppna mappen filen ligger i istället, går det att öppna som vanligt då?

Zepp
4/20/15, 11:10 PM
#4

Associera *.PDF med Acrobate reader.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Cindy-
4/21/15, 6:27 AM
#5

#3 Om jag laddar ner den och hämtar den från Hämtade filer så hjälper inte det. Jag får upp den likadant i Photoshop i allafall.

Cindy-
4/21/15, 6:28 AM
#6

#4 "Associera PDF med Acrobat reader" Ja hur menar du då? Hur gör jag det?

Annons:
[VSK]
4/21/15, 7:27 AM
#7

#6

Vet ej vilket operativsystem du har, men har du Windows av nyare modell så kan du högerklicka på pdf och välja öppna med/öppna och sedan välja vilket program du vill öppna med samt om du alltid vill öppna med det valda programmet. Jag tycker det är lättast att göra så. -annars kan du välja det på annat ställe i Windows.

Cindy-
4/21/15, 2:06 PM
#8

Jag har windows 7 och använder mig av chrome operativsystem men har även Explorer. 

Alltså om jag gjort PDF filen själv och sparat ner den på datorn så kan jag öppna den riktigt.

Men om jag laddat ner en PDF från min epost tex så öppnas den automatiskt i Photoshop så som bilden visar ovan. Det spelar ingen roll hur jag gör. Om jag laddar ner filen och går till mappen hämtade filer och försöker öppna den därifrån så händer samma sak. Den öppnas i Photoshop.

[VSK]
4/21/15, 2:11 PM
#9

#8

Menar du Google Chrome som webbläsare eller kör du med dual boot?

Zepp
4/21/15, 5:56 PM
#10

Avassociera *.PDF med fotoshop!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Cindy-
4/21/15, 6:40 PM
#11

#9 Jag menar att jag använder Chrome som webbläsare.

Cindy-
4/21/15, 6:41 PM
#12

#10  Vill du vara snäll och förklara hur jag ska göra när jag "Avassocierar" Var går jag in?

Hoseok
4/21/15, 7:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

#10 Jag tror faktiskt inte det hjälper att upprepa sådär. Alla vet inte vad det du skriver betyder, vilket hon redan tydligt förklarat i tidigare inlägg. 

#12 Såhär gör du:
1. Gå in i mappen filen ligger i.
2. Högerklicka på filen.
3. Välj "Egenskaper"
4. Då ska det stå "Öppnas med: Adobe Photoshop" (eller liknande) , 

Sen trycker du på Ändra, som bilden visar. Sen väljer du Adobe reader eller adobe acrobat.

Annons:
Zepp
4/21/15, 7:49 PM
#14

Inte alltid man hinner med långa utläggningar när man sitter på jobbet.. chefen kan ju stå i dörren vilken sekund som helst!☺️

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Hoseok
4/21/15, 8:28 PM
#15

#14 Jag tycker i ärlighetens namn att det är lika bra att inte upprepa sig isåfall. Eller vänta med att skriva tills man kommer hem. Om hon redan har förklarat att hon inte förstår vad du menar, så kommer ju inte en upprepning hjälpa mer. 

Men nu var det inte detta tråden handlade om. Hoppas min förklaring hjälpte , Cindy!

[VSK]
4/21/15, 9:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Lättast är att högerklicka på filen (genvägen till programmet) och välja "välj standardprogram" sen leta rätt på pdf-programmet (Adobe Reader eller nåt annat). Här ett exempel men jag valde ett foto istället för pdf.

Aniara14
4/21/15, 10:02 PM
#17

#16 Så brukar jag också göra för att bestämma vilket program som ska användas för att öppna en viss fil. Det går fort och smidigt.

Det som Kneko beskrev i #13 tycker jag känns som en lite onödigt krånglig och tidskrävande omväg. Men om man hellre vill göra på det sättet så funkar det väl också, antar jag.

Oftast finns det ju ett antal olika sätt att göra samma sak. Man får helt enkelt pröva sig fram till vilket man själv tycker är bäst.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Hoseok
4/21/15, 10:04 PM
#18

#17 Det är exakt samma funktion, och det är inte särskilt många mer klick i det jag beskrev. 😉 Ser faktiskt inte alls varför det jag skrev skulle vara mer tidskrävande. Men vi ser väl olika på det, helt enkelt!

Aniara14
4/22/15, 12:19 AM
#19

#18 Om ditt sätt kräver fler klick så tar det ju automatiskt längre tid, även om skillnaden givetvis inte är stor. Men som jag skrev i #17 så är det ju upp till var och en att själv välja hur man helst vill göra.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Cindy-
4/24/15, 8:46 AM
#20

#13 Tack Kneko för din förklaring. Och för att du tog dig tid att förklara. Uppskattas verkligen. Jag har ändrat och nu kan jag öppna PDF filerna korrekt när jag laddar ner dom till datorn. 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: