Annons:
Etikettövrigt
Läst 1437 ggr
BumbiBjörnen99
2015-04-23 22:46

Hitta min IP adress? Orolig!!

Hej visste inte vilket forum jag skulle vända mig till men blev så orolig för jag snackade med en obehaglig person på kik, och sen utnyttjar personen mig och skriver att han har min IP adress och har kunna fått det genom kik? GÅR DET ATT FÅ MIN IP ADRESS GENOM KIK PÅ MOBILEN?? Snälla är jätte tacksam för svar

Annons:
Inkanyezi
2015-04-23 23:00
#1

Tekniskt är det möjligt att hitta IP-adressen, men den säger egentligen inte mer än vilken leverantör du har använt vid det tillfället. Längre går det inte att komma, och en annan gång som du är på nätet har du en annan IP, eftersom den växlar. Den IP som du får är dynamisk, och du kan få olika IP på flera olika sätt i telefonen. Din IP för tillfället är inte personlig. Leverantören kan binda den till en viss telefon om man har klockslag och datum, men de uppgifterna lämnas enbart ut till polisen vid utredning om misstänkt brott. 

Om du ansluter till WiFi på ett öppet nät, får du en IP som inte har ett smack med dig att göra, exempelvis på Seven Eleven eller Centralstationen. Om du ansluter via telefonnätet, 3G eller 4G, är det en IP som är kopplad till din leverantör, och den kan också upplysa - mycket grovt - om var någonstans i världen du råkar befinna dig när du ansluter. Alltså ungefär inom några mils radie.

Så det är inte någonting att oroa sig för att någon får reda på ens IP. Bara om man har en fast IP har den så nära anknytning att den kan ses som personlig, men inte ens då får den som känner till den någon uppgift om precis var eller precis vem som har den. Däremot kan man i så fall drabbas av nätattacker. Med en dynamisk IP, som den du har på mobilen, blir det inte några attacker som drabbar dig specifikt, eftersom den IP du använder delas av många.

BumbiBjörnen99
2015-04-23 23:21
#2

Åh tack sååååå mycket!!! Ska jag vara uppkopplad eller använda mitt 4/3G för att var 100 % säker?

Kaj
2015-04-24 10:18
#3

Om personen är hotfull kan du göra en polisanmälan.
Det är ett brott att hota, mobba eller på annat sätt utsätta en person för obehag på Internet.
Att bara nämna att du gjort en polisanmälan skrämmer bort de flesta för ingen vill hamna i en förundersökning som den personen då kommer att göra.
Det är inget farligt för dig att polisanmäla. Det är polisen som utreder, tar kontakt med den som utnyttjar dig etc. Du behöver bara ange ett vitnessmål och det kan nog göras skriftligt och ev. anonymt.

Här kan du göra en polisanmälan.

Inkanyezi
2015-04-24 10:47
#4

Som Kaj säger kan du anmäla till polisen om du blir hotad.

Också annat än hot kan finnas orsak att anmäla, som exempelvis det som kallas grooming, vilket i regel handlar om att en äldre person för sexuella syften tar kontakt med yngre och försöker få dem att göra olika saker, skicka bilder etc. eller träffas IRL.

Och man kan aldrig vara alldeles säker mot att möta otrevliga personer via nätet. Däremot är du faktiskt så gott som helt säker på att ingen får veta vem du är, så länge du inte lämnar ut det.

Du bör aldrig skicka bilder av privat karaktär, och du måste stänga av GPS i din telefon om du alls ska posta bilder på nätet. Bilder som har tagits innan du stängde av GPS ska du inte posta utan att ta bort deras EXIF metadata. Det kan du fråga här om om du inte vet vad det är och vill veta hur man gör.

Skälet till att du inte ska ha GPS i bilder som du postar är att metadata då visar exakt var bilden är tagen på några meter när.

JonasDuregard
2015-04-28 19:55
#5

#1 "Tekniskt är det möjligt att hitta IP-adressen"

Hur säker är du på det? I regel behöver en IM-tjänst inte läcka sådan information om sina användare.

Upp till toppen
Annons: