Annons:
Etikettövrigt
Läst 1230 ggr
powerade
4/26/15, 12:33 PM

annan laddare?

Kan jag skada datorn eller laddaren ifall jag använder en annan laddare till min dator? Min har slutat funka så tänkte låna pappas

Annons:
MoaHermansson
4/26/15, 12:37 PM
#1

Min bror har en dator från samma märke som min dator, vi har inte likadana  datorer men jag kan använda hans laddare till min dator.


Inkanyezi
4/26/15, 2:54 PM
#2

Det du måste kontrollera är att spänningen från laddaren är rätt, och att den kan mata tillräckligt med ström till datorn. Om laddaren har fel spänning kan den eventuellt skada datorn, och om den inte förmår driva tillräckligt hög ström kan laddaren skadas av att vara inkopplad lång tid.

En laddare med lägre spänning kan kanske driva datorn, men batteriet kanske inte laddas, och den kommer troligen också att gå ganska varm. Om spänningen är högre än den spänning datorn ska ha, är det risk att datorn skadas och laddaren också. 

Så det är viktigt att kolla de sakerna om du tänker använda en laddare som är gjord för någon annan apparat. 

Strömstyrkan som anges på laddaren måste vara tillräckligt hög, hur mycket som krävs står på datorns typskylt. Om det är en lika hög eller högre strömstyrka angiven på laddaren så är det okej.

powerade
4/26/15, 4:41 PM
#3

det var lite annan ampere tror jag(?) men hade bara typ en halvtimme, nu har vi köpt en konstig laddare på biltema så, bryr mig inte om datorn skulle gå sönder heller så, lite onödigt om man skulle krascha farsans laddare

Kaj
4/27/15, 10:13 AM
#4

De flesta laddare idag är standardiserade och bör kunna användas.
För telefoner gick EU ut med ett direktiv till alla tillverkare att de skulle standardiserad över USB laddning med säkring på ampera och volt så att inte överspänning kunde ske.
Alla mobiltillverkare skrek i högan sky att det var omöjligt (de ville ju sälja sina egna dyra laddare - varje telefon hade tidigare sin egen typ av kontakt och laddare): Marianne Redding på EUs IT sektion sa då att ni får lösa det hur ni vill men är det inte gjort innan … så får ni inte sälja telefonerna i EU.
Vips hade samtliga leverantörer anpassat sig så numer kan man i princip använda vilken standardiserad laddare som helst till sina telefoner.

Samma sak skulle jag tro gäller laddare till datorer.
Det viktiga är bara att titta på Volt och Ampere. Laddaren bör vara säkrad på 5 volt. Dvs även om du trycker in den i en vanlig 220 volts kontakt i väggen så skall laddaren säkra att inte mer än 5 volt går in i mobilen eller datorn.
Antal Ampere är mindre känsligt. Ju högre ampere tal desto snabbare kommer din enhet att laddas. Har du allt för lågt amprare tal på laddaren är det inte säkert att den orkar ladda din dator.
Dagens mobiler har ju batterier på ca 2 ampere eller mer (= 2000 mAmp). Då bör man ha en laddare som minst klarar det för att få tillräckligt snabb laddning.
En dator kan ju ha mycket större och kraftigare batteri på säg upp emot 3-5 ampere (3000 - 5000 mAmp). Där bör man då ha en laddare som klarar lite mer.
Men om du köper en laddare som klarar 5 volt och 2 ampere eller mer bör det gå vägen för din dator.

Men för säkerhets skull titta i din dators specifikationer (står under batteri och spänning) så ser du vad som är kraven

Record
4/27/15, 3:49 PM
#5

#4 Kaj

Lite mer info om laddare för mobil o datorer.

Har haft en iPhone med en brandfarlig laddare i flera år, efter det att Apple larmade att man kunde byta den kostnadsfritt hos deras återförsäljare, den heter A1300 med 5W och 1 A , 5 V. Men ingen återförsäljare ville befatta sig med byte då de inte fått några laddare för byte. Mobilen varnade dessutom att laddaren inte stöds av telefonen.

När jag gick direkt till Apple blev det fart efter 1h i telefon utlovades att jag skulle få en returpåse för utbyte, mot att de fick säkra sin fordran via Visa-kortet.

Den nya laddaren A1400 är datad för 5V och 100 mA och fungerar utan att mobilen larmar t.o.m efter flera veckor går den bra, heja Apple.

När det gäller datorer med separat laddare har det i många år varit standard med 19V och 3-5 A (obs ingen USB-laddare) När jag i veckan fick in en dator med en Plextor-laddare datad med 10V och 2500mA tycks det finnas flera nyheter när du skriver att de är begränsade till 5V 1A? Jag utesluter Dell's avkännande laddare som känner av vilken dator i sortimentet den ansluts till, samt även en del konstantström-laddare av udda fabrikat vilka är att föredra.

Hoppas fler ser upp med den brandfarliga laddaren för mobilen. Tack för lån av tråd, men kanske ger det biprodukt ändå.

powerade
4/27/15, 10:39 PM
#6

på min data laddare stod det typ 19 nånting V kanske? 4, nånting ampere, tog pappas som det stod 19 på sen var det 0, nånting ampere mindre. Använde baara en liten stund till vi åkte och köpte en nu där det går ställa lite sen ska den känna av datorn och ge vad den vill ha :)

Annons:
powerade
4/27/15, 10:39 PM
#7

på min data laddare stod det typ 19 nånting V kanske? 4, nånting ampere, tog pappas som det stod 19 på sen var det 0, nånting ampere mindre. Använde baara en liten stund till vi åkte och köpte en nu där det går ställa lite sen ska den känna av datorn och ge vad den vill ha :)

Record
4/27/15, 10:59 PM
#8

#TS

Det borde nog vara den det står 19V på och 4-5 Ampere. Den inställbara kan du inte avgöra laddningen av datorns batteri utan att mäta.

powerade
4/28/15, 6:24 AM
#9

man kan ställa laddaren på auto, 13-14V och 19.5V vill datorn krascha så får den gärna föra det:)

Kaj
4/28/15, 11:18 AM
#10

#5 det EU beslutat är att kravet är 5V med säkring att den inte kan gå över.
Men naturligtvis kan ju leverantörer ha datorer och eller telefoner som kan klara mer än detta. Ex är 12 V inget ovanligt men dessa skall då även fungera under en 5V laddare.

Sedan är det lite speciellt med Apple. De har alltid egna grejor och är sällan kompatibla med andra. Man är nästan alltid hänvisade att köpa från just Apple i många fall.
Du skrev 100 mAmp. Det var lite det. Är ju bara 0,1 ampere - måste ta väldigt lång tid att ladda telefonen då eller?

Record
4/28/15, 10:18 PM
#11

#10 Kaj

Du skriver EU beslut 5V och ström över ? Syftar detta på ett USB-uttags nivå?

Jo 12 v har ja sett men det nya är 10V 2500mA för dator.

Apples laddare A1300 Made by Apple California med 5W blev ju ganska varm vid laddning och kunde orsaka brand därför bytte denna ut mot en A1400 av samma tillverkare 5V och 100 mA laddar lugnt o fint och telefon klagar inte på okänd laddare, batterierna mår säkert bättre oxo. Laddningsströmmen är ju oftast rekommenderad som C/10.

Kaj
4/29/15, 11:52 AM
#12

Rätt ska vara rätt. När jag skriver o EU beslutet så är det inte så att EU beslutat om 5V och så. EU har bara sagt att branschen skall ta fram en standard för laddning av mobiler. 
Än så länge har EU bara förvarnat om att detta skall ske och beslut kommer snart och gällande standard kall då senast vara införd år 2017.
Vad som hände var att branschen själva förstod att de ändå skulle vara tvungna att gör detta så de har standardiserat via USB.
Det viktiga för EU är att man inte skall behöva ha en massa olika sladdar, olika laddare etc eftersom detta är miljöförstörande. Men EU lägger sig inte i hur standarden skall se ut.
Men eftersom branschen redan adapterat sig till USB med 5V så kan vi nog förvänta oss att det lär hamna däromkring. Det innebär att en laddare mycket vl skulle unna ligga på 12V (som i bilar) men att det inte får överbelasta enheten så den går sönder.

Upp till toppen
Annons: