Annons:
Etikettövrigt
Läst 681 ggr
Vibeka
5/2/15, 10:51 PM

Se film via dator till TV

Hej! Jag har köpt en VGA kabel samt en HDMI adapter för att koppla min dator till min Tv en Samsung LED tv. Men det går ingen signal mellan datorn och tv:n så tv är svart 🤓 Är det nåt jag missar för att det ska funka? Eller kan kabeln el. adaptern vara paj?! 

Tack på förhand! 😘

Annons:
horribleatnames
5/3/15, 10:27 AM
#1

Har du kollat så att datorn delar sin skärm med tvn?

"Hur mycket oftare blir man inte stungen av en ros än bränd av en nässla"
Selma Lagerlöf

http://rangerkotesillustrations.tumblr.com/

Inkanyezi
5/3/15, 2:35 PM
#2

Det framgår inte riktigt vad du har för adapter. Din teve kan troligen inte ta emot VGA-signalen om den inte är specificerad att kunna ta emot VGA. Du kan inte heller få ut en HDMI-signal från VGA, så din adapter kanske bara funkar åt andra hållet, att kunna presentera tevens bild på en datorskärm?

VGA-kabeln kan bara föra över bild, och signalen har tre analoga kanaler för varsin färg. HDMI är en digital standard (eller rättare ett helt gäng standarder) för både ljud och bild som inte är kompatibel med VGA, men det går så klart att anpassa med någon form av aktiv adapter. Jag misstänker att din adapter inte är gjord för att föra över bilden från datorn till teven, men möjligen tvärtom.

Vibeka
5/3/15, 6:44 PM
#3

Hehe #2 Nu var du så avancerad så jag blev lite svettig ;) Lägger in båda länkarna här till vilka kablar jag köpt så kanske du kan berätta om det är felaktiga sådana? 🙂 Ge mig gärna någon länk till VAD jag ska köpa om dessa är fel! 👍

Tack på förhand! 

http://www.mediamarkt.se/mcs/product/_VALUELINE-HDMI-adapterkabel-HDMI-hane-VGA-hona,90952,510388,1326599.html?langId=-16&et_cid=29&et_lid=1353&et_sub=1-VALUELINE%20HDMI%20adapterkabel%20HDMI%20hane%20-%20VGA%20hona

http://www.mediamarkt.se/mcs/product/_VIVANCO-Anslutningskabel-VGA-VGA-1-8m,90952,551119,483617.html?langId=-16

Inkanyezi
5/3/15, 7:06 PM
#4

Du behöver en HDMI-utgång på din dator.

Adaptern du har  är för att ta ut VGA från HDMI, och de adaptrarna brukar också ha en 3,5 mm utgång för ljudet.

Du behöver en adapter som gör det omvända, tar ut HDMI från VGA och ljudkort ur datorn, och den ansluts med HDMI-kabel till teven. I datorn kopplar man den på ljudutgång, VGA och USB.

http://www.clasohlson.com/se/VGA-till-HDMI-adapter/38-4705

Vibeka
5/3/15, 8:17 PM
#5

#4 Jag har bara en VGA utgång på min dator…

Och en HDMI ingång på min TV…

Funkar den du har länkat till så jag kan se film via min dator på TV skärmen då? Behöver jag inte en HDMI kabel till adaptern och så in i TV:n ? 🤐🤪

Record
5/3/15, 10:37 PM
#6

TS

Tycker du skall börja med att ansluta VGA på datorn till TV'n VGA, och inget mer. Starta datorn och sätt dig vid TV med fjärrkontrollen, på den finns en knapp du kan bläddra mellan TV'n ingångar tills du ser datorns bild.Fungerar detta så koppla in en miniteleplugg i datorns ljudkort på "Line out" och sedan till TV'n ljudingång ( kan vara olika benämningar på), men även där en miniteleplugg, förutsätter att datorns ljudutgång inte står på "off". Detta recept gäller för de flesta TV-apparater, om inte så behövs typ på TV. Nästa steg (HDMI) när du fått detta att fungera.

Annons:
Vibeka
5/3/15, 10:57 PM
#7

#6 Record 

Hmmm det finns inget VGA uttag i min TV 😎

Inkanyezi
5/3/15, 11:19 PM
#8

Jovisst behövs en HDMI-kabel från adaptern till teven, och adaptern kopplas in på VGA, ljud och USB i datorn. Om det är en bärbar dator kanske ljudutgången sitter så att inte kabeln når fram, och då behövs en förlängning. Men på många datorer kan man koppla in den direkt på alla tre utgångarna.

Vibeka
5/3/15, 11:25 PM
#9

Tack det ante mig 😉Kan jag köpa den som finns längre ner på den sida du länkade till mig den för 99 kr #8 ?

Record
5/4/15, 10:41 AM
#10

#7

Varför köpte du VGA-kabeln? Det hade varit enklare om du läst av typskylten på din TV och uppgett detta. Är den en nyare TV borde du haft DLNA-system och kanske Wi-Fi, Adaptern du har vilken typ är det?

Kaj
5/4/15, 12:09 PM
#11

Om datorn enbart har VGA är det nog inte så troligt att den klarar av DLNA, Miracast eller WI-DI (Intels variant på miracast)

Vibeka
5/5/15, 5:54 PM
#12

#10 Jag köpte den för att jag blev rekommenderad att köpa den av en person på Media Markt. Jag har HDMI uttag på min tv men inte på min dator. där finns ett VGA uttag. Jag har lämnat igen kabeln och adaptern nu.

#11 Nej det gör den inte tyvärr annars hade det varit superbt ju! 🙂

mulac
5/6/15, 11:45 AM
#13

Jag har använt Chromecast och det fungerar trådlöst, köpte en "sticka" och satte på Tv.n. Ibland då man inte vill hålla på med datorn så går det bra från mobilen också!

Annons:
Vibeka
5/6/15, 5:41 PM
#14

#13 Tack för den infon 🙂

Kaj
5/7/15, 4:04 PM
#15

Problemet var väl att hennes dator inte ens kunde kommunicera med WI-DI, DLNA, Projicera eller Miracast

Om datorn kan det finns även en produkt från Netgear som heter PTV3000 som är en produkt som du pluggar in i din TVs HDMI uttag. Den kan du sedan koppla upp din dator mot trådlöst (om datorn klarar WI-DI eller Miracast och allt kommer då speglas till Tvn av det du gör på datorn.
Den har Netgear tagit fram för att äldre TV som inte har inbyggd WI-FI skall kunna spegla allt vad din dator kan sända ut.

[VSK]
5/8/15, 6:19 AM
#16

Den här kan ju Miracast oxå. Jag har faktist versionen före denna (den som kan Netflix oxå). Liten ljudlös historia.

http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/dvd_-blu-ray-och-video/mediaspelare/wd-tvlivegen4/212534.3141/#tab_ratings

Upp till toppen
Annons: