Annons:
Etikettwindows
Läst 2775 ggr
annlen68
5/13/15, 5:28 PM

Bryta strömmen med grendosa vs vägguttag?

Har haft stora bekymmer med vår stationära dator en längre tid. Ibland piper den bara vid uppstart. Ibland kommer man in på internet och så börjar skärmen flimra och allting "fryser" + mycket andra konstigheter. De senaste dagarna har den varit helt hopplös; förut har den i alla fall fungerat ibland.

Haft den inne på service utan att de hittar något fel att peka på, så mystiskt är det.

Vi har datorns kablar anslutna till en grenkontakt, där vi bryter strömmen på knappen när datorn är avstängd.

Idag kom jag på att jag skulle dra ut grenkontakten ur vägguttaget, väntade 10 minuter och så satte jag i kontakten igen. Nu har datorn plötsligt fungerat ett par timmar.

Men kan det verkligen bero på att jag drog ur vägguttaget?  Strömmen till datorn borde väl vara helt bruten även när jag bara stänger knappen på grenuttaget?

Annons:
Ladydragon
5/13/15, 5:38 PM
#1

nja tror inte det ska göra någon skillnad 🤔 använder själv den varianten på min stationära dator och har aldrig märkt några problem

annlen68
5/13/15, 5:46 PM
#2

#1  Men varför fungerar den plötsligt nu, efter att inte gått att använda sedan i fredags?

papa-bear
5/13/15, 8:22 PM
#3

dra ur och sätt i kontakterna från datorn ur grenuttaget, kan ju vara så enkelt, med elektricitet vet man aldrig vad som är rätt eller fel när det gäller sådant där, kan vara att kontaktytorna har fått "skinn"/oxiderat som behöver gnuggas bort. det händer ju även på mobilbatterier, när de laddar dåligt tar man ut batteriet och putsar lite lätt på kontaktytorna så de blir blanka, och vips har man ett batteri som laddar utan problem hur länge som helst.

annlen68
5/13/15, 9:20 PM
#4

#3  Jaa datorn har ju fungerat i flera timmar nu! Helt otroligt. Kanske var så att vägguttagets kontakt oxiderat som du beskriver. Var ju längesen jag rörde den kan jag säga. När jag lämnat in datorn har jag bara dragit ur kontakterna ur själva datorn.

" eldprovet" blir i morgon. Fungerar den även då så är det fantastiskt. Tänk om felet varit så enkelt 😛

Kaj
5/15/15, 9:14 AM
#5

Byt gren-kontakt till en ny. Det kan ju vara fel i den så att den "läcker" och på så sätt även stör din dator.
Det skulle även förklara varför de på service inte hittade något.
Långsökt men en ny grenkontakt kostar ju inte så mycket så värt att pröva är det.
Den bör heller inte ligga för nära datorn för då kan det bli störningar.

Inkanyezi
5/15/15, 10:48 AM
#6

#0 "Men kan det verkligen bero på att jag drog ur vägguttaget?  Strömmen till datorn borde väl vara helt bruten även när jag bara stänger knappen på grenuttaget?"

Jo, strömmen är bruten, men det kan fortfarande finnas spänning som ligger på. Grenuttag har i allmänhet en enpolig brytare, men med våra jordade uttag finns ingen bestämd polaritet på de två ledningarna, så den man bryter kan lika gärna vara den spänningsförande ledningen som nollan. Spänningen, som varierar med femtio herz kan påverka kretsar inne i datorn också när strömmen är bruten, vilket kan resultera i märkliga fel, likt dem som du beskriver.

De störningar som Kaj antyder är just det, och det fixar sig om man vänder kontakten hundraåttio grader, så att det andra stiftet får spänning i stället för nolla, det som är kopplat till strömbrytaren i grenuttaget.

För att helt koppla ifrån apparaten från elnätet måste man endera ha ett uttag med tvåpolig brytare eller dra ur kontakten.

I hushållets elcentral är jord och nolla båda anslutna i samma skena. Ingen annanstans i elsystemet får de kopplas ihop. Det är väsentligt för säkerheten i systemet, och för att jordfelsbrytare ska fungera korrekt. De två ledningar som går till eluttaget kallas fas och nolla. Nolledaren är alltså ihopkopplad med jord, och den är spänningslös, medan fasledningen varierar i spänning mellan ungefär trehundra volt plus och trehundra volt minus. Variationen följer en sinuskurva, och medelvärdet är tvåhundratrettio volt.

I alla fast anslutna strömbrytare som är enpoliga, är det fasledningen som ska brytas. Fasledningen kan ha olika färg, ibland är den svart, ibland brun, men den får aldrig vara blå. Den blå ledningen ska vara nolla. Jordledningen ska vara grön och gul, randig med grön och gul färg. Fram till elcentralen finns ofta ingen grön-gul ledare, utan den tas ut från elcentralens jordskena, som kan vara kopplad till den inkommande ledningens nolledare.

I engelska, danska och franska eluttag, liksom i Israel, Australien och Sydafrika, liksom i USA, är polerna i jordade eluttag dedicerade, så att ett visst stift alltid är nolla och ett annat fas. När man som vi har Schuko-kontakt kan stickkontakten vändas, så att fas och nolla kan växlas.

Nyare elcentraler har alltid jordfelsbrytare, och när man byter elcentral från en äldre måste jordfelsbrytare installeras. Jordfelsbrytaren bryter alla tre faserna när den får en ström i jordledaren högre än strömmen den är inställd för. Strömmarna som kan förekomma i samband med "felvänd" stickkontakt till en dator är så små, att brytaren inte triggas. Men det går verkligen en ström när fel ledning är bruten, och den strömmens returväg är genom jordledaren. Den strömmen kan få känslig elektronik att uppföra sig konstigt.

Annons:
Record
5/15/15, 11:07 AM
#7

Om datorn har separat brytare, och står "till" finns det i nätdelen två kondensatorer (0,1 uF/650V) från skyddsjord till vardera fas/nolla stiften.

Zepp
5/15/15, 6:57 PM
#8

Pipen är felsignaler!

Ta reda på vad din pipsekvens betyder på din dator.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: