Windows XP, 7 och 8.x

Fiber problem windows 8?

2015-05-16 11:05 #0 av: Stuartlittle

Hej!

Vi har fått fiber nu idagarna i vårat radhusområde, kollat med bredbandskollen och ena stunden har jag 100 in och typ 80 ut, ibland hittar den inte internet, och det segar och laggar ibland, jag har ringt comhem 3 ggr och dom säger att jag har full spätta in???? Kan det vara windows 8 som strular??? någon som har något tips?

Anmäl
2015-05-16 11:14 #1 av: Florrpan

Gör så här, starta CMD (kommandotolken)

skriv: ping bredbandskollen.se -t

Låt detta rulla på ett tag, spelar ingen roll hur länge. Kolla om du får "time-out" meddelanden, och hur ofta.  Kolla över svarstiden (time=ms), och om denna varierar grovt (vilket den inte ska)

Anmäl
2015-05-16 19:24 #2 av: cookies

Är det trådlöst du använder?

Min sambo har/har haft problem med sitt trådlösa, av just com hem. Vi har ringt massvis med gånger om det, men det enda svaret vi har fått är "det är något som stör ut det", men dock tror jag inte på det. Vi har haft allt urkopplat i lägenheten, haft routern 2cm från datorn, fortfarnde samma. 100mb/s -> 2mb/s -> 100mb/s -> 50mb/s -> ingen uppkoppling -> 15mb/s -> 90mb/s osv. De uppdaterade mjukvaran i vår router, det känns som om det har blivit lite bättre, men dock har min sambo inte behövs använda sin dator lika mycket efter det, så det har varit svårt att konstatera.

Ring till dom och kolla om dom kan uppdatera din router.


Anmäl
2015-05-17 08:23 #3 av: Inkanyezi

#2 Nej, det handlar inte om trådlöst, utan det är fiber, så som har sagts redan i rubriken.

#0 Gör som Florrpan föreslår, och se om du har problem där.

Om det finns problem med att pinga brendbandskollen.se, så behöver det inte bero på fel vare sig i ditt bredband eller operativsystemet, utan det kan i så fall hänga på hur din inställning av DNS ser ut. Om du har en tveksam namnserver är det ganska normalt att det strular då och då, och att man kanske inte ens hittar adresser på nätet.

För att eliminera namnservermöjligheten, kan du pinga direkt på någon IP, i stort sett vilken som helst som finns på nätet. Om ping via IP inte fungerar tillfredsställande, så ligger problemet någonstans mellan din router och resten av nätet. Eftersom du har hygglig överföring emellanåt är det inte särskilt sannolikt att problemet finns i din router. 

Men det finns många ställen som kan vara flaskhalsar. Din router ansluter sig till en server någonstans, och den serverns kapacitet påverkas av andra användare på samma delnät. Om det finns många som suger data där, kan dina anrop gå lite trögt emellanåt och också överföringshastigheten kan sänkas. Precis som innan det var fiber finns möjligheten att kapaciteten går ner av att många användare vill ha data samtidigt. Fiber är ändå normalt rätt mycket kvickare än kopparledningar, och det borde inte bli så.

Man får testa varje del för sig för att hitta var eventuell flaskhals ligger.

Anmäl
2015-05-17 16:38 #4 av: Stuartlittle

tack, det är bara testa vidare :/

Anmäl
2015-05-17 16:47 #5 av: Stuartlittle

provade  cmd och  det verkar ju funka.

bytes=32 time  1ms ttl 59.  jag ska prova senare när datorn segar.

Anmäl
2015-05-17 16:55 #6 av: Inkanyezi

En grej du kan prova är att sätta vilken namnserver som används. Jag vet inte hur man gör det med Windows, men möjligheten finns någonstans bland nätverksinställningarna. Websök på free name servers och prova att sätta någon av dem när du upplever strul, som att exempelvis någon nätadress inte hittas.

Anmäl
2015-05-18 05:14 #7 av: VSK

TS, ska du pinga så pinga med full MTU (1500). 

Sen kan du köra tracert oxå, men vill du ha grafiskt samt slippa en massa skrivande hit och dit så kör med pingplotter. Glöm ej ändra MTU till 1500.

33 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 1 Svenska Cupen.

Anmäl
2015-05-18 05:43 #8 av: Florrpan

Pingen rekommenderar jag bara för att kolla om linan är stadig eller ej, Responstid, packetloss mm. Det är en ping som loopar, så den kan stå igång länge. Kolla rutan specifikt när internet beter sig konstigt.

Anmäl
2015-05-18 15:44 #9 av: Stuartlittle
result

Nu strular skiten igen :(

Anmäl
2015-05-18 15:55 #10 av: Inkanyezi

Om du låter pingen loopa och har fönstret öppet, så ser du om det hackar där eller om du helt enkelt inte får svar. Om den rullar på i samma tempo så ligger problemet någonstans i nätet. Om den stoppar upp, så kan det vara din router eller servern den är ansluten till.

Anmäl
2015-05-18 16:00 #11 av: Florrpan

Fungerar det bra om du startar om routern/modemet?

Samma strul på andra datorer?

Låt pingen som jag tipsa om stå på hela tiden. Kolla rutan när problemen uppstår.

Anmäl
2015-05-20 15:21 #12 av: Stuartlittle

Nu har jag med hjälp ifrån supporten, ändrat  något i nätverkskortet till full100 någonting och peppar peppar, det verkar funka bättre nu, tack för  eran support :))

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.